עשור אחרי ש"פיוצ'רמה" ירדה מהאוויר לצמיתות, היא חזרה למסכים עם עונה חדשה שאף אחד לא חשב שתגיע. אף אחד, כלומר, מלבד אותם אוהדים מושבעים של סדרת הקאלט שזכרו שהיא כבר הוסרה מהאוויר לצמיתות שלוש פעמים בעבר ובכל פעם קמה לתחייה לעונה חדשה – ואז בוטלה שוב. לצערם של אותם אוהדים, אולי זו תהיה הפעם האחרונה בהחלט, ובכל מקרה, נראה שכך ראוי.
גם אם אתם חושבים שאתם לא מכירים את פיוצ'רמה, סביר שנתקלתם בפוסטר או בפרומו ולא שמתם לב, או שאולי פשוט חשבתם שזה איזה ספין־אוף מוזר של משפחת סימפסון. ואכן, הסגנון של שתי הסדרות דומה מאוד כי שתיהן פרי מוחו של אנימטור העל מאט גריינינג. אך לצד דמיון גרפי מובהק וסגנון הומוריסטי שלעיתים נושק לסימפסון, לפיוצ’רמה יש עלילה, דמויות ולב גדול ופועם שהם לגמרי שלה. היא עלתה לאוויר ב־1999 כסיפורו של פיליפ ג' פריי, שליח פיצה ובטלן כרוני שבטעות מקפיא את עצמו בתא קריוגני ומתעורר כעבור אלף שנים בעתיד זר לחלוטין שבו הוא שב לעבוד כשליח, הפעם לצד העובדת המסורה בעלת העין האחת טורנגה לילה, הרובוט המגונה (והנהדר) בנדר ואחיין־רבא של פריי (בהפרש של כ־31 דורות) הפרופסור הקשיש והמשוגע יוברט פרנסוורת'.
עם נקודת מוצא שכזו, אולי היה אפשר לצפות לסדרת קומדיה חביבה שמעניקה לצופים ביסים קטנים של קומדיה עתידנית. אבל תחת ידם של יוצרים חכמים ומסורים, פיוצ'רמה התפרסה על קנבס עצום וציירה עליו עתיד עשיר, רבגוני, מתוחכם וכמובן גם אבסורדי לחלוטין. פרק אחרי פרק, עקבנו אחרי הדמויות בזמן שהן חשפו בפנינו את העולם כפי שהוא (כנראה לא) ייראה במאה ה־31: ההתפתחות העצומה ברובוטיקה; הקשר עם ציוויליזציות חייזריות; התהוותן של דתות חדשות; לידתן של מוטציות שונות ומשונות; וכמובן, קימתו לתחייה של נשיא ארה”ב לשעבר ריצ'רד ניקסון בתור ראש מעופף שזוכה בבחירות לנשיאות כדור הארץ ומחזיק בתפקיד לצמיתות.
בפרקים האלו אומנם היו רגעים אדירים של אבסורד וטמטום נהדרים, אבל גם כתיבה מושחזת, תשומת לב מרשימה לפרטים ותעוזה ליצור עלילות גדולות ומורכבות. בפרק אחד בעונה השביעית, למשל, הכותבים הגו עלילה עם בעיה כל כך מורכבת, שאחד מהם הגה משפט מתמטי חדש לחלוטין כדי לפתור אותה. הסדרה אולי לא תמיד הייתה הכי פופולרית אבל היא כמעט תמיד הייתה יכולה להתפאר באיכות שלה, ואולי יותר מכך ביכולת להביט הרחק אל העתיד ולהעז לקבוע כיצד הוא ייראה על בסיס השטויות הנוראות שאנחנו עושים בהווה.
בעונה ה־11, שמשודרת בימים אלו, התכונות הללו לא בנמצא. במקום להרחיק שוב ועוד יותר אל העתיד, היוצרים מעדיפים להגיב להווה, ואפילו לעבר. אפשר להבין למה הם עושים את זה: בשנים האחרונות ראינו המון חידושים ומגמות שראויים להתייחסות. אבל ההעדפה להתעסק במה שכבר קיים שומטת את הקרקע מתחת למה שהפך את הסדרה לכל כך טובה.
הפרק הראשון, לדוגמה, עוסק באופן חביב בניסיון של פריי לעשות בינג' על כל סדרה עלי אדמות, אבל נחווה כביקורת קצת ישנה על תעשיית הסדרות החדשה. בפרק אחר, החבורה יוצאת לכרות ביטקוין בעלילה שמתפקדת כמערבון אבל ממש נכשלת במשימה לתת מבט מפוכח על מטבעות קריפטו. כך, מתקבל הרושם הכללי שהיוצרים מרגישים שהעולם עקף אותם בסיבוב, והם חייבים להגיב. ההמלצה שלנו: תחזרו לעתיד.
פיוצ'רמה, עונה 11, דיסני+