מערכת החינוך לבתי הספר היסודיים והתיכוניים אינה מממשת את חובתה להוציא מקרבה צעירים משכילים. הכישלון נעשה "ברשות הרבים" בשני מובנים עיקריים: הוא חל על אחוז ניכר מתלמידי ישראל והוא נעשה בסמכות וברשות של כל הגורמים הציבוריים הרלוונטיים.
המאבק בבורוּת היה אמור להיות במיקוד הדיון הפוליטי של המפלגות השונות. אולם המציאות הפוכה: הרבה יותר "מעניין" להתנצח בסוגיות משפטיות ובכך לכאורה לחזק את הדמוקרטיה. אולם את הדמוקרטיה מחזקים יותר כאשר האזרחים יודעים ללמוד, אוהבים ללמוד וכאשר כיף לתלמידים להגיע לבתי הספר.
התרומה למודעות אזרחית מועילה לחתירה לסבירות אנושית אמיתית, ידיעה וכיבוד של המסורת, היכולת לבטא את עצמך בלשון העברית, כמו גם בערבית ובאנגלית וכן המיומנות המתמטית הבסיסית. כל אלה הם תנאים הכרחיים לתפיסה אזרחית דמוקרטית שיש בה גם את הבנת החופש וגם את כיבוד החוק והפנמת המגבלות מטעם המוסר והערכים.
מדינה יהודית ודמוקרטית יכולה להיות כזאת "על אמת" , רק כאשר אזרחיה, ובעיקר תלמידי הדור הצעיר, יודעים מהי יהדות ומהי דמוקרטיה ברמה מכבדת. העיסוק האובססיבי בצד המשפטי של ערכים אלה נראה מלאכותי לגמרי כאשר אין ידע מספק וראוי על מה בעצם אנחנו מדברים. האם אפשר לקבץ אנשים רבים ולצפות מהם לתמוך במדינה יהודית ודמוקרטית כאשר הבורות כה רחבה ועמוקה ביחס למושגים אלה עצמם?!
איני רוצה לטעון שלפנינו קונספירציה מכוונת למנוע מידע מהתלמידים כדי לצמצם "סיכונים". התהליך הרבה פחות דרמטי והרבה יותר סתמי. עובדה היא שבימים האחרונים, לקראת שנת הלימודים החדשה, עסקנו לפתע במערכת החינוך וגם אז רק תחת פחד השבתה מצד המורים.
"רשות הרבים", הכוללת את כולנו אינה יוצאת לרחובות כדי לדרוש עדכון מקיף ואתגרי בחומר הלימודים. נוח לנו לתקוף את החוסר בלימודי הליבה בחלק נכבד מהחינוך החרדי (בעיה קשה מאוד בפני עצמה), מאשר להבין "שלימודי הליבה" מחויבים הגדרה חדשה ביחס לכולנו. אנגלית ומתמטיקה ואזרחות צריכות להילמד ברמה הרבה יותר גבוהה להרבה יותר תלמידים, כמו גם תנ"ך ספרות והיסטוריה.
קצת מגוחך לדבר על אותה "ליבה" במשך שנים רבות, כאשר כל מה שסביב השתנה מאוד. ואם מדברים בצדק על סכנות שונות מטעם הזן החדש של חלק משמעותי מהפוליטיקאים, יש לזכור שלמערכת החינוך חלק משמעותי בהישג המפוקפק הזה.
אני מעז לטעון שבמצב חינוכי סביר יותר, רוב חברי הכנסת לא היו מעזים לטעון בפנינו את מה שהם מנסים לטעון היום. אלה המבקשים לייצג את היהדות היו דורשים השכלה כללית רחבה יותר, ואלו המבקשים לייצג את הדמוקרטיה היו מכירים בעובדה שתחילת ההגנה החיונית על מערכת המשפט נמצאת בכיתות בית הספר.