שבת, מרץ 8, 2025 | ח׳ באדר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
user
user

 גילעד גולדברג

קופירייטר ועיתונאי

תחושה של חו"ל: נסיעה בדנקל תגרום לכם לומר "ואוו" בלי שתשימו לב

בין מיתוג מאיר עיניים ומהירות משביעת רצון לבעיות בלוחות זמנים ומיקום מסורבל: רשמים מהדנקל

עם ההשקה של הרכבת הקלה בגוש דן, עליתי עליה כדי להשוות אותה לאחותה הירושלמית הגדולה והבוגרת. הנחתי בצד את הסוגיות המדוברות כמו הבדלי התעריפים לנוסעים מאזורים שונים או פולמוס הפתיחה בשבת, והגעתי נקי ככל יכולתי לבחון את חוויית הרכבת עצמה. כמו שאמרו חז"ל – אין בין הרכבת הקלה בירושלים לרכבת הקלה בתל‏־אביב אלא ארבעה דברים בלבד:

1. תת-קרקעי
את הביקורות שלנו על הירידה הבלתי נגמרת לרכבת ישראל בתחנת יצחק נבון כבר חלקנו איתכם. וכנראה לא הייתה ברירה, אבל רבות מהתחנות של הרכבת החדשה זכו גם הן לכל החוויה הזו, שלא לרווחת הנוסעים. בתחנת יהודית למשל, צריך להקדיש לכניסה לרציף חמש דקות במקרה הטוב. זהו זמן יקר, וכל היתרונות של מהירות הנסיעה ברכבת הקלה עלולים לרדת לטמיון. ואכן ברשת כבר רצים סרטוני השוואה בין השימוש בדנקל ובין נסיעה ברכב. אומנם ברור שההשוואה עדיין קצת מוקדמת, תקלות של פתיחה עוד מתרחשות ברקע, אך בכל זאת, יש מחיר לצלילה מטה. אפרופו זמנים – הרק"ל לא מצליחה לעמוד בהם, ואיחורים נרשמים על ימין ועל שמאל. אם אני זוכר נכון, זה לא היה בימים של ההשקה בירושלים. כך או כך, נקווה שאלו רק בעיות של פתיחה שייפתרו בקרוב. ובינתיים אפשר להתנחם בכך שהמהירות המרשימה של הדנקל, בייחוד באזורים שמתחת לאדמה, מביאה תחושת חו"ל חמקמקה.

הרכבת הקלה בגוש דן. צילום: EPA

2. סחלה
מצב מיזוג האוויר ברכבות הקלות בשתי הערים זהה, שתיהן נותנות לנוסע סיבה נעימה לעלות עליהן. ההבדל המרכזי הוא מה שקורה בחוץ. הכינו את עצמכם; מזג האוויר התל־אביבי נשאר כפי שהוא גם אחרי השקת הרכבת הקלה. כשנעים וממוזג בפנים, בתוך הרכבת וברציף ההמתנה התת־קרקעי, חשוב מאוד לזכור ולהזכיר לעצמכם כל העת כי מיד עם יציאתכם לאוויר הפתוח, תחוו את משב הרוח שמגיע עם פתיחת תנור היישר לפרצוף. הישמרו.

3. התאמה
כשמתחילים לבנות רכבת קלה והעיר כבר ממילא עמוסה וצפופה יש שתי אפשרויות: הראשונה היא להיאבק בכוח ולהצטופף עוד יותר בשנות הבנייה כדי שהתוואי יעבור במיקומים הנחשקים ביותר. האפשרות השנייה היא לבחור להתחשב במצב ובעומס הקיים אך להביא לתוצאות טובות פחות. בעוד בירושלים בחרו באפשרות הראשונה, בבניית הרכבת הקלה בגוש דן נראה שהלכו על האופציה השנייה. כך יצא שהמיקומים של תחנות הדנקל רובם רחוקים, מסורבלים, ולא נוחים לשילוב עם תחב"צ אחר. בתמימותי היה לי ברור שיהיה חיבור בין הרכבת הקלה לתחנות הרכבת הכבדה המוכרות – שכבר מזמן הפכו למיקומים מרכזיים – אך לא כך המצב. כדי לחבר את הנסיעה לרכבת הכבדה או לכל כלי תחבורה אחר נדרשת מלאכת אמן. אגב, נכון לזמן כתיבת שורות אלו גם האפליקציות שעושות עבורנו את העבודה עדיין לא עודכנו היטב בכל הפרטים. להגנתה של הזכיינית נציין כי הציבה ברחבי התחנות דיילים לעזרת הנוסעים.

חוגגים את נסיעות הבכורה של הרכבת הקלה. צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

4. הגלאם
הפרש של 12 שנים בהשקה אפשר לתושבי המרכז ליהנות משכלולים שלא זכו להם הנוסעים ברכבת הקלה בבירה. זה מתחיל בשואו המרהיב של דלתות הרכבת שנפתחות יחד עם דלתות הרציף, שיגרמו לכם לפלוט איזה "וואו" בלי שתשימו לב, נמשך במיתוג מבפנים, עם דגש על צבעו של הקו – אדום. כידוע, בעתיד אמורים להיפתח קווים בצבעים נוספים. התיקוף של הכרטיסים נעשה מחוץ לרכבת -בתחנות התת־קרקעיות בכניסה אליהן, ובתחנות העיליות על עמודים שהוצבו באזור התחנה. ההחלטה הזו משאירה את הנסיעה נקייה מעיסוקים מיותרים ומאפשרת הנאה מְרבית מהדרך.

כתבות קשורות

הידיעה הבאה

כתבות אחרונות באתר

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.