יום שלישי, מרץ 4, 2025 | ד׳ באדר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
user
user

נהג שיכור דרס למוות? הריגה – לא גרימת מוות ברשלנות

עו"ד עמיקם חרל"פ, המתמחה בתאונות דרכים ורשלנות רפואית, קורא לקדם חקיקה שתוביל להאשמה של הנהג שדרס למוות את הנער אילון שלו אמסלם בעבירת הריגה – ולא מוות ברשלנות

התאונה המחרידה בשבוע שעבר בתל אביב, שבה נהרג הנער אילון שלו-אמסלם ז"ל ונפצע באורח בינוני עד קשה, חברו, דניאל חכימי, מעלה שוב לסדר היום את הרעיון לשנות את סעיף האישום נגד נהגים שיכורים הגורמים לתאונות דרכים עם הרוגים. לפי דיווחי התקשורת, הנהג הצעיר היה בגילופין, בעקבות כמות אלכוהול חריגה שנמצאה בבדיקת ה"נשיפון" שנעשתה לאחר התאונה, בכמות של פי שישה מהמותר לנהג צעיר. פי שישה! הגיע הזמן לבחון לעומק וברצינות את שינוי סעיף האישום במקרים כאלה, ולהגיש כתבי אישום בגין הריגה, ולא רק בגין גרימת מוות ברשלנות.

בנסיבות הללו, שבהן נהרג אדם, החוק הפלילי הישראלי דן בשלוש אפשרויות של הגשת כתב אישום: האפשרות הראשונה – גרימת מוות ברשלנות – תוצאה של נהיגה ללא כוונה או מודעות לתוצאה, מצב העלול לפקוד כל אחד מאתנו. במקרה של הרשעה, העונש הינו עד שלוש שנות מאסר בפועל, קנס ופסילת רישיון לתקופה ממושכת.

צילום: דודו גרינשפן
תאונת דרכים קטלנית. צילום: דודו גרינשפן

האפשרות השנייה – הריגה – אישום קשה שלא נובע ממחדל רגיל, אלא נובע ממצב נפשי, שבו אדם יודע או אמור לדעת מראש על סיכון שהוא לוקח באופן נהיגתו, והתוצאה הינה מותו של אדם תמים, שאין לו כל מעורבות של ממש באירוע. במקרה זה, העונש שמאפשר המחוקק הינו עד 20 שנות מאסר, פסילת רישיון לתקופה ארוכה/לצמיתות וקנס כספי. האפשרות האחרונה – רצח – שאינה רלוונטית לענייננו, שכן לכך אמורה להיות כוונה.

נהיגה ברכב לאחר שתייה מרובה כל כך של אלכוהול, כמוה כשליפת נצרה מרימון, והנחתו בכיס המכנסיים. זה לא יכול להיגמר בשום דרך אחרת פרט לאסון. במקרה כזה, לא יכול לטעון אדם כי לא היה מודע לתוצאה האפשרית של שליפת הנצרה מהרימון. באותה המידה, מכיוון שידוע לכל מהם הסיכונים הכרוכים בנהיגה בשכרות, אזי לא ניתן לייחס לנהג השתוי גרימת מוות ברשלנות כי אם הריגה שנגרמה מתוך הבנה מודעת להשלכות האפשריות של נהיגה בגילופין.

הבעיה היא שבישראל כמו בישראל, עד שהקרקע לא רועדת מתחת לרגלי מקבלי ההחלטות, שום דבר משמעותי לא זז. הדרך לצמצום כמות ההרוגים בתאונות דרכים עוברת דרך המחוקק, משרד החינוך וגורמי האכיפה, אלא שנדמה כי לכל הגופים הללו לא אצה הדרך. התקשורת, מצדה, לא מעלה על נס את נושא תאונות הדרכים, ועולם כמנהגו נוהג.

אילון שלו-אמסלם ז"ל אינו הראשון שנהרג בנסיבות כאלו, ולמרבה הצער, אם מקבלי ההחלטות לא יציבו את הנושא בראש סדר העדיפויות, הוא גם לא יהיה האחרון. שינוי החקיקה באופן שיאפשר הגשת כתבי אישום בגין הריגה, במקרים שבהם הנהג היה בגילופין, עשוי לסייע במלחמה העקובה מדם הזו. כשנהגים יתחילו להיכנס לכלא לשנים ארוכות בגין הריגה כתוצאה מנהיגה בגילופין, אולי אז תשתנה תרבות הנהיגה חסרת האחריות בישראל.

 

הכותב הינו עו"ד, המתמחה בנזקי גוף, תאונות דרכים ורשלנות רפואית.

כתבות קשורות

הידיעה הבאה

כתבות אחרונות באתר

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.