שבת, מרץ 8, 2025 | ח׳ באדר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
user
user

אברהם אליצור

כותב ועורך באתר מקור ראשון

להחזיר לשוק הרעיונות הישראלי את תפיסת העולם הימנית המסורתית

הימין בישראל מפסיק לדבר במונחים מיושנים של צדק, לאום והיסטוריה, ועובר למושגים שמאפיינים את תפיסת העולם השמאלית

לאחרונה התעוררה השאלה מה בעצם ההבדל המהותי בין המפגינים ברחבי העולם שמדקלמים את הסיסמה "פרום דה ריבר טו דה סי, פלסטיין וויל בי פרי", ובין אנשי ימין שקוראים לסיפוח אותם אזורים ממש. סביר להניח שגם השואלים מבינים את ההבדל השטחי בין אלה שרוצים להחיל את ריבונות ישראל תוך השארת התושבים הערבים במקומם, ולכל היותר לעודד הגירה ושיקום הפליטים בארצות ערב השכנות, ובין מי ששואפים להקים מדינה פלסטינית על שטח שיהיה נקי למהדרין מיהודים. את הפתרון הסופי־למדי שהם מתכננים עבור האוכלוסייה היהודית ברחבי הארץ הם כבר ניסו להדגים בעוטף עזה.

ובכל זאת, בבסיס השאלה יש אמת: מה ההבדל המהותי בין אלה שאומרים "כולה שלי" מהצד האחד ובין אלה שאומרים זאת מהצד האחר? לכאורה שניהם מתעלמים מהשאיפות הלאומיות של העם האחר, וממילא שניהם אשמים בהנצחת הסכסוך.התשובה הפשוטה היא שלעניין המסוים הזה אכן אין הבדל. השאלה נובעת מהפער הבסיסי בין תפיסת עולם ימנית ושמרנית יחסית, שבה מחזיק הימין בישראל וגם רוב העולם הערבי שסביבה, ובין התפיסה שמאפיינת את השמאל בישראל, כמו גם חלק ניכר מהעולם המערבי. אם נתמצת אותה למשפט אחד, הרי שהשאלה היא האם כשאתה מסתכל על העולם אתה רואה בו קודם כול רעיונות, כוחות ועמים, או שאתה רואה בני אדם.הימני מתבונן על המפה ורואה שני עמים שנאבקים על פיסת אדמה אחת: עם אחד שזו ארצו הוותיקה, ששייכת לו והוא שייך אליה מכוח האמונה, ההיסטוריה והצדק; שהוא חזר אליה אחרי גלות ארוכה והפריח אותה מחדש. מולו עומד עם נוסף שפלש אליה לפני דורות בודדים בלבד, מבלי שהיה בה ריבון אי פעם, וכעת הוא מנסה להשתלט עליה בכוח הזרוע. הימני יודע גם שהערבי מספר לעצמו סיפור הפוך, שבו הוא התושב הוותיק והיהודי הוא שפלש והשתלט, אבל זה שקר. כשמישהו גונב לי את הרכב וטוען כעת שהוא שלו, גם אם הוא הצליח לשכנע בזה את עצמו, אני לא הולך להסכים לשום תוכנית חלוקה איתו. המכונית היא שלי ושהגנב ייסע הביתה בטרמפים.השמאלני רואה מציאות אחרת לגמרי. מנקודת מבטו יש קבוצת אנשים שמאמינה שהארץ הזו שייכת להם כאן ועכשיו, ומולם קבוצת אנשים אחרת שמאמינה שהיא בכלל שייכת להם. לכל צד יש נימוקים שנטועים לכל הפחות כמה דורות אחורה, אבל זה לא משנה: בסופו של דבר, בנקודת הזמן הנוכחית יש כמה מיליונים בכל צד שמגדירים את עצמם כעם, ובתפיסתם הארץ הזו שייכת להם. כל פתרון שינשל את אחד העמים מאדמת הארץ הוא עוול כלפי אותם אנשים.

אלה לא בהכרח עולמות שאי אפשר לגשר ביניהם. הימין והשמאל יכולים להסכים, למשל, על סיפוח מלא שנותן מענה לזכויות הערבים. לחילופין, הימין יכול להשתכנע שהערבים נמצאים כאן ולא הולכים לשום מקום, ושנסיגה לגבולות צרים יותר היא אינטרס ביטחוני ישראלי, ולכן נכון למסור חבלים מארץ ישראל – אף שהיא שלנו. דוגמה מובהקת למהלך ימני כזה התרחשה בדור האחרון בדיוק באזור שבו ניטשת הלחימה כעת.

זהו ניתוח פשוט למדי של הפער בין תפיסות העולם של הימין והשמאל, אלא שבאופן מפתיע תפיסת העולם הימנית כבר כמעט לא נשמעת. היא כל כך זרה במרחב הציבורי הישראלי, עד שאנשים לא מצליחים להבדיל בינה ובין תפיסת העולם הערבית. ככל שחולפות השנים, הימין בישראל מפסיק לדבר במונחים מיושנים של צדק, לאום והיסטוריה, ועובר למושגים שמאפיינים את תפיסת העולם השמאלית. לא מה נכון, מה ראוי ומה חובתנו לאבותינו שחלמו על הארץ ולנכדינו שיחיו בה, אלא מה הפעולה שתביא הכי הרבה ביטחון ושקט לאנשים משני הצדדים. הגיע הזמן להחזיר לשוק הרעיונות הישראלי את תפיסת העולם הימנית המסורתית, כדי שננהל דיון פנימי אמיתי ולא נתחמק ממנו.

מסקנה נוספת וחשובה היא שהימין הישראלי יכול אולי להתפשר, אבל כל זמן שהערבים לא משנים את תפיסת עולמם הלאומית והדתית, וממשיכים לראות בלאום היהודי גוף שצריך לפנות את השטח שמהים ועד הנהר, שום הסכם או נסיגה לא יעזרו. את הלקח הזה למדו רבים בשני המחנות בחודש האחרון.

כתבות קשורות

הידיעה הבאה

כתבות אחרונות באתר

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.