יום שלישי, אפריל 1, 2025 | ג׳ בניסן ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
user
user

אביעד אברהמי

עורך מגזין האופנועים פול גז

הכסף הגדול מאחורי "מכונת הרעל"

לא הכל השתנה בשבעה באוקטובר. יש עדיין אנשים וגופים שעבורם הטבח הנורא הוא עוד קרדום פוליטי לחפור בו, להשיג מטרות פוליטיות, והם עושים את זה בציניות קרת רוח

"בשבעה באוקטובר הכל השתנה". אחרי שנה קשה במיוחד של התקוטטויות פנימיות שהביאו את מפלס השנאה הפנימית לשיא, הטבח בעוטף עזה היה סטירת לחי מצלצלת שגרמה לישראלים להבין מי האויב האמיתי שלהם. העם כולו הניח את ה'נשק' שהופנה אחד כלפי השני, וכולם כולל כולם – ימנים, שמאלנים, חילונים, דתיים, עירוניים, מושבניקים, קיבוצניקים ומתנחלים – התייצבו כתף אל כתף להילחם בכוחות הרשע של חמאס.

חשבנו שמהנקודה הזאת השיח הישראלי ישתנה, ושכמויות הרעל הפוליטי הלא-ענייני שזרמו פה, אשר גרמו למפלס השנאה להגיע למקומות דמיוניים, ישככו. אבל בזמן שרוב עם ישראל היה עסוק בהתאוששות מהמכה הגדולה שחטפנו, היו מי שניצלו את המצב המחריד, כבר בימים שאחרי הטבח, לייצר עוד פילוג, שיסוי והסתה, ולהמשיך את השיח הרעיל במלוא הכוח על-מנת לגזור קופון פוליטי.

כל מי שגולש ברשתות החברתיות, ובעיקר בפייסבוק, נתקל בחודשים האחרונים בקמפיינים פוליטיים מקודמים בתשלום, אשר רובם ככולם מגיעים מעמודים לא מזוהים בעלי שמות פומפוזיים כמו "מחדל 23", "הופקרנו", "הפקרה", "ישראל תנצח", "כולם הביתה" ועוד. מה שמשותף לכל הקמפיינים הללו, אשר זוכים לתפוצה רחבה מאוד ומגיעים למיליוני זוגות עיניים, זו העובדה שכולם אנונימיים. אין שום גוף רשמי שעומד מאחורי עמודי הפייסבוק האלה והקמפיינים שהם מריצים.

שיטת העבודה של כל העמודים הללו זהה: מיד אחרי טבח 7.10 ופרוץ מלחמת חרבות ברזל נפתחו עמודי פייסבוק ייעודיים ואנונימיים, או שנלקחו עמודי פייסבוק ישנים ולא פעילים אשר שמם השתנה אחרי 7.10. בעמוד הפייסבוק יש תמונת פרופיל עם שם העמוד, ותמונת קאבר פשוטה אך רעילה – למשל תמונת ראש הממשלה עם דם בצורת כף יד מרוח על פניו. מרגע זה העמוד מריץ קמפיינים פוליטיים רעילים נגד הממשלה בעשרות אלפי שקלים עד מאות אלפי שקלים – כאמור באופן אנונימי לחלוטין.

קחו לדוגמה את קמפיין "מחדל 23". עמוד הפייסבוק האנונימי הוקם ביום רביעי 11.10.23 – ארבעה ימים אחרי הטבח. כלומר בזמן שכל עם ישראל נמצא בהלם מוחלט, מנסה ללקק את הפצעים, להתאושש ולאסוף את עצמו, ישבו במשרד מואר ניאון קמפיינרים פוליטיים ציניים להחריד, ובקור רוח מקפיא דם גיבשו אסטרטגיה כיצד הם מנצלים את האירועים הקשים כדי לגזור רווח פוליטי.

קמפיין אנונימי נגד ממשלת נתניהו. צילום מסך מפייסבוק

עמוד הפייסבוק 'מחדל 23' מאשים באופן ישיר את ראש הממשלה בטבח (הכיתוב 'אשם בטבח' ותמונה של ראש הממשלה עם דם על הפנים), והוא העמוד הפוליטי המקודם ביותר מאז פרוץ המלחמה: נכון לכתיבת שורות אלה העמוד הריץ בפייסבוק 330 קמפיינים פוליטיים בעלות של יותר מ-460 אלף ש"ח(!). סכום אסטרונומי כשמדובר בקידום פוסטים בפייסבוק בזמן כל כך קצר. הקמפיינים כולם, כאמור, מאשימים את ראש הממשלה בטבח.

חלק מהקמפיינים מפנים לאתר mehdal23.co.il – אתר שהוקם גם הוא ארבעה ימים אחרי הטבח. באתר יש את הכיתוב "נתניהו אשם", ויש שדות להשארת פרטים לחתימה על 'עצומה'. אגב, אחרי השארת הפרטים מונה החתימות לא מתעדכן, מה שעשוי להעיד על כך שמדובר בפיתיון להשארת פרטים כדי ליצור מאגר נתונים בו יעשה שימוש בעתיד להפצת תעמולה פוליטית.

האתר mehdal23 רשום על שמו של גיא ארדיטי – בעלים של משרד פרסום ברשת היושב ברעננה. אותו ארדיטי היה בעבר פעיל ב'יש עתיד', ובשנים האחרונות הוא עובד עם זהבה גלאון, כשבבחירות 2022 ארדיטי היה חלק מהצוות האורגני של זהבה גלאון. ארדיטי גם רשום באתר של 'מכון זולת' כעמית צוות. נזכיר שמכון זולת הוא ארגון פוליטי לא ממשלתי שהוקם על-ידי זהבה גלאון, המשמשת גם כנשיאתו. אחת ממטרות הארגון היא לשנות את השיח הפוליטי בישראל.

פניתי מספר פעמים גם לגיא ארדיטי וגם למכון זולת, בשאלה האם למכון זולת יש קשר לקמפיין הפוליטי האנונימי של מחדל 23, אולם אלו סירבו להגיב. רק אחרי תיוג בציוץ בטוויטר של מכון זולת ודובר המכון, רועי נוימן, הגיעה התייחסות, שכללה איומים בצעדים משפטיים, ולבסוף תגובה רשמית של מכון זולת שבה הם מתנערים מהקמפיין וטוענים שאין להם קשר אליו.

הקמפיין של 'מחדל 23' הוא הוא אמנם הגדול מבין הקמפיינים האנונימיים, הוא הריץ הכי הרבה פרסומים והשקיע הכי הרבה כסף (כאמור, כמעט חצי מיליון ש"ח רק בפייסבוק), אבל כמוהו יש עוד כמה קמפיינים. כולם מאשימים את ממשלת ישראל באופן ישיר בטבח, קוראים להתפטרותה ("הביתה!"), ותמיד מעבירים מסרים פוליטיים רעילים. בחודשיים שעברו מאז פרוץ המלחמה הושקעו בקידום קמפיינים האנונימיים הללו כ-1.125 מיליון ש"ח בפייסבוק בלבד(!). זאת פרט לקמפיינים הלא-אנונימיים של הגופים הפוליטיים המוכרים שמקדמים קמפיינים בפייסבוק בשמם. וכאמור, מיליון השקלים הושקעו בפייסבוק ובאינסטגרם בלבד – סכומי כסף גדולים מאוד הושקעו גם ברשתות חברתיות נוספות כמו טוויטר, בפרסום בעיתונות ובפרסומי חוצות. כל אלה מצטברים למיליונים רבים של שקלים שמושקעים בתעמולה פוליטית ארסית בזמן מלחמה.

קמפיין אנונימי נגד ממשלת נתניהו. צילום מסך מפייסבוק

קמפיין 'הפקרה', למשל, נפתח בתחילת חודש נובמבר 2023, והריץ בפייסבוק כ-50 קמפיינים פוליטיים בעלות כוללת של כ-210 אלף ש"ח – גם זה סכום אסטרונומי במושגים של קידום ממומן בפייסבוק. המשמעות, אגב, היא שכל מי שגולש בפייסבוק נתקל כמה וכמה פעמים בקמפיינים הפוליטיים האלה.

גם קמפיין 'הפקרה' מפנה לאתר אינטרנט, אולם נראה שהקמפיינרים השתכללו, וכעת הם רושמים את האתר בחווה בארה"ב בה ניתן לרשום אתרים באופן אנונימי – ללא פרטי בעלי האתר. באופן זה טשטשו הקמפיינרים טוב יותר את עקבותיהם, והקמפיין הפך להיות אנונימי לחלוטין.

הקמפיינים הללו זוכים למעורבות רבה מאוד ברשתות – עם עשרות אלפי לייקים ורגשות, תגובות ושיתופים, מפני שהם פונים למכנה המשותף הנמוך ביותר של הרגש, ונוגעים בצורה ישירה בעצב חשוף של החברה הישראלית. מבחינת עלות-תועלת יש פה הצלחה, ולכן הקמפיינים ממשיכים בכל הכוח גם ברגע זה.

סכומי הכסף הגדולים מאוד שמושקעים בקידום מעידים שגופים חזקים מאוד עומדים מאחורי הקמפיינים. ובכן, מי אלו אותם ארגונים, ומדוע הם פועלים בצורה אנונימית ולא מזדהים בשמם?

על השאלה השנייה קל לענות: מדובר בגופים המעוניינים ברדיקליזציה של השיח הישראלי ובשינוי פוליטי מהותי, אבל מכיוון שמדובר בגופי שמאל קיצוני ורדיקלי – סביר להניח שאם יזדהו בשמם יזכו להרבה פחות תמיכה. קל יותר לעשות לייק ולשלוח תגובה לקמפיין אנונימי עם מסר קליט כמו "מחדל" או הפקרה", וזה גם נוגע הרבה יותר טוב ברגש, מאשר גוף פוליטי מוכר שמטרותיו ברורות וידועות.

על השאלה הראשונה קשה יותר לענות, מפני שהגופים הללו דואגים להסוות היטב את פעילותם.

כנראה שלא הכל השתנה בשבעה באוקטובר, ושעדיין יש אנשים וגופים שעבורם הטבח הנורא הוא עוד קרדום פוליטי לחפור בו, להשיג מטרות פוליטיות, והם עושים את זה בציניות קרת רוח ומקפיאת דם ומשקיעים מיליוני שקלים בקידום השיח הרעיל הזה. לצערנו, נראה שהשיח הזה רק ילך ויתפשט.

לקהל הגולשים נמליץ להתעלם לחלוטין מקמפיינים אנונימיים אשר לא מזדהים בשמם. לא לייק, לא רגש, לא תגובה ולא שיתוף, שכן כל אלה רק עוזרים להפצת הקמפיין באופן אורגני. זכרו תמיד שיש בעלי אינטרס עם כיסים כבדים מאוד שמעוניינים לשחק לכם בראש ולהעביר לכם מסרים פוליטיים קיצוניים ורדיקליים, על-מנת לשנות את השיח הפוליטי בישראל – גם בזמן מלחמת קיום. אל תתנו לזה יד.

כתבות קשורות

הידיעה הבאה

כתבות אחרונות באתר

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.