יום ראשון, מרץ 9, 2025 | ט׳ באדר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
user
user

הרב אברהם סתיו

הרב אברהם סתיו הוא ר"מ בישיבת ההסדר מחנים ומחבר ספרים

הסיבה שבשוחות לא מדברים על פוליטיקה היא אחרת לגמרי

בשדה הקרב, גם הצרכים הקיומיים ביותר כמו אוכל והיגיינה משתבשים לגמרי

בין חברי הקהילה האנגלוסקסית מרעננה שהגיעו לשטח לחגוג הכנסת ספר תורה לגדוד, זיהיתי פתאום את הרב מאיר גולדוויכט, מראשי ישיבה־יוניברסיטי שבניו־יורק. הרב גולדוויכט ידוע בשבתות שהוא מגיע ליישוב ומעביר בו בין 12 ל־15 שיעורים בלי הפסקה, ועכשיו הוא עומד כאן לצידי בחליפה ועניבה בין השלוליות שפערו זחלי הנגמ"שים בקרקע הבוצית. התחלנו לשוחח על מצבה של האומה ועל דרכה לעת הזאת, עד שהודיעו בכריזה שהמנגל מוכן ואפשר לגשת לשולחן. אני זוכר איך באותו הרגע תקפה אותי תחושה עמוקה של בושה, וכשהוא הציע שנלך לאכול מצאתי אמתלה להיפרד ממנו לשלום. לא יכולתי לשאת את המחשבה שהוא יראה אותי אוכל. ולא בגלל עניין הצמחונות. צמחונות ומלחמה זה עוד נושא שידובר בו, וגם צמחונים גדולים ממני נאלצו להתפשר קצת בשוחות. היה זה משהו עמוק יותר ביחס אל האוכל. תחושה של פער לא ניתן לגישור בין העולם של צמד רבנים המשוחחים ברומו של עולם לזה של חייל רעב שמעמיס נתחי בשר על הצלחת.היוצאים לשדה מערכה – הבחין כבר טולקין – תמיד נושאים הם את עיניהם ותוהים מתי יימצאו להם אוכל ומשקה. הם לא רק אוכלים יותר, הם אוכלים אחרת. חוזרים לדפוסים הישרדותיים יותר, לפעמים ילדותיים יותר, של אכילה.כאן, בשדה הקרב, אני אוכל דברים שלא באו אל פי כבר כמעט שלושים שנה. מנה חמה, מילקי, ביסלי גריל. גם בקצב אחר. לפעמים מגיעה תרומה של פיצה בחמש בערב, ובחמש וחצי נוחת משלוח של המבורגרים צבאיים, ולפעמים כמה קופסאות גבינה ומילקי זה כל מה שנקבל משש בערב ועד הצהריים למחרת.

בתקשורת נהנים להתרגש מכך שבשוחות לא מדברים פוליטיקה. אבל זה בעיקר כי אנחנו עסוקים בשאלה איך נתגונן הלילה מהגשם או איך נטפל בפטריות בכפות הרגליים

לפני העלייה המטאורית של "קרץ אותי קרס", שלט ברדיו ובפרסומות השיר "אין לך מה לדאוג" ממלחמת יום הכיפורים שבו חייל מבקש מבת זוגו "שלחי לי תחתונים וגופיות, כאן כולם כבר כמו חיות". כי לא רק בתחום האוכל אנחנו מנקרים כתרנגולים, אלא זו צורת חיים שלמה. של שפת דיבור ושל ביגוד ושל היגיינה. וברשותכם אסגור כאן את הדלת (שלא תמיד נמצאת בשטח) על כל מה שנוגע בענייני שירותים ומקלחות. רק אומר שמי שלא יצא מימיו למלחמה לא יבין מדוע המצוות היחידות שהטילה התורה על הכוחות הלוחמים עוסקות בייחוד מקום לעשיית הצרכים וכיסויים.

לא נכנעתי לזהות הזאת בלי מאבק. בשבועות הראשונים הקפדתי להתגלח יום־יום, עד שגשם שטף לי את האוהל והרס את המכונה. ואם התורה ציוותה על לוחמיה להימנע מהשחתת עצים, אני הגדלתי ונטעתי על קצה המחפורת שיח של לואיזה, שהחזיק מעמד יפה עד שדילגנו למחפורת הבאה. לא לחינם נאמר במדרש שבשר ודם אינו יכול להיות עושה מלחמה ובד בבד להיות סופר ומלמד תינוקות. יש משהו בנפש הלוחמת שנכנע לפיזי ולמיידי, מתמקד בשלבים ראשוניים יותר בפירמידת הצרכים של מאסלו. בתקשורת נהנים להתרגש מכך שבשוחות לא מדברים פוליטיקה. אבל זה בעיקר כי אנחנו עסוקים בשאלה איך נתגונן הלילה מהגשם או איך נטפל בפטריות בכפות הרגליים.

יש הבטחה של הרב קוק. או לפחות אני זה שרוצה לקרוא אותה כהבטחה: אצל הכלל ייהפך תמיד כל ענין גשמי לרוחני. יש אפשרות, דווקא מתוך התבוססות במחוזות הכי פחות סימפטיים  – לגאול אותם משפלותם, כשפוגשים אותם כחלק משליחות גדולה. והלוא היה פעם דוד, שהיה יודע נגן וגיבור חיל, איש מלחמה ונבון דבר. היא מבצבצת כאן בין הסדקים, הרוח, כמו ניצני העשב שעולים בין פרקי הזחל של התותחים. בכאב בעיני הלוחמים כשמגיעות בקשר בשורות שיותרו לפרסום מחר בבוקר. בנחישות שבה מתנדבים לעוד דילוג, אחרי 94 יום של לחימה, כדי שהפגזים יהיו מדויקים יותר. בדילמה מוסרית נוקבת שסוחפת פתאום את כולנו לדיון עמוק לפני עלות השחר. במילה טובה, בחסד, בחיוך. וכשלרגע מתעלמים מן הריחות ומן הרעשים, ומסיחים את הדעת מן הרעב ומן העייפות, אפשר גם כאן, באוהל 12 שלנו, לחוש איך ה' א־לוהיך מתהלך בקרב מחניך.

כתבות קשורות

הידיעה הבאה

כתבות אחרונות באתר

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.