יום שישי, מרץ 14, 2025 | י״ד באדר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
user
user

גדעון דוקוב

עורך אתר מקור ראשון

המריבות על גיוס החרדים חושפות את הלקח שאנחנו מסרבים ללמוד

איך מעודדים את הקולות שקוראים לפשרות בסוגיית גיוס החרדים, ולא את אלו שמציגים אמיתות חדות ובלתי מתגמשות

סוגיית "האחדות בעם" מקיפה את חיינו כבר חצי עשור. ב-2019 החל המשבר הפוליטי של חמש מערכות הבחירות, שנסוב באופן הבולט ביותר סביב השאלה האם שני המחנות הגדולים בעם יכולים לשבת יחד. קראנו לזה "כן ביבי או לא ביבי" – מריבה על כלום, שאיכשהו הפכה לציפור נפשנו. פעם אחר פעם הלכנו אל הקלפי, וקמנו למחרת לאותו מבוי סתום שנקלענו אליו בבחירות הקודמות. כמו קוביות מכושפות שלא משנה כמה פעמים תטיל אותן, התוצאה תהיה אותה התוצאה; או אם תרצו, כמו עם שמנסים לשלוח לו איתות מלמעלה, והוא בוחר שוב ושוב להתעלם ממנו. ועל הכלום הזה הצלחנו לריב – רק ביבי מול רק-לא-ביבי – בדיונים סוערים, והטונים עלו ועלו.מגפת הקורונה העירה אותנו קצת באמצע מערכות הבחירות הבלתי נגמרות. לזמן קצר הצליחה לקום ממשלת חירום, וחשוב מכך – הייתה תחושת יחד. מחאנו כפיים מהמרפסות לצוותים הרפואיים, שרנו מהחלונות "מה נשתנה", ופגשנו זה את זה בחצרות. אבל מהר מדי חזרנו לסורנו, וביתר שאת. כי עכשיו זה לא רק ביבי, אלא באמת ציפור נפשנו – החיים כפשוטם. מצאנו אשמים בהתפשטות המגפה: המפגינים, החרדים, מסירי המסכות או מתנגדי החיסונים – כל אחד והאשם החביב עליו. והרגשנו צודקים, כל כך צודקים. אלה אמרו שזו מגיפה, עניין של חיים ומוות, ואלה טענו לחופש הפגנה, חופש הדת או זכות האדם על גופו. כל אף שהציץ מהמסכה היה סיבה לזעם, כל אדם שלא מתחסן הוא סכנה ציבורית. מנגד, כל סגר או תו ירוק הוא כפייה עמוקה שלא תיתכן במדינה דמוקרטית. הדיונים היו סוערים, הטונים שוב עלו. חברים לא היו יכולים לשהות ביחד, משפחות לא נפגשו אפילו בשמחות.

אנחנו בציבור רבנו, והפוליטיקאים הסתכסכו, נפרדו, וחזרנו למעגלי הבחירות, עד שהושגה לבסוף הכרעה, לכאורה. הימין עלה לשלטון, הוצגה הרפורמה המשפטית, והמריבה הלאומית פנתה לנושא חדש. הפעם לא מחלוקת על כלום, אפילו לא ויכוח על מגפה שנעלמה והפכה מהר מאוד לזיכרון רחוק. הפעם המאבק היה על ציפור נפשנו באופן ברור. לא סתם החיים אלא המהות שלהם.

אלה זעקו שהם נלחמים נגד הפיכה לדיקטטורה, ואלה צעקו שמדובר במאבק העם נגד שלטון האליטות. המדינה רעשה וגעשה מהפגנות, חסימות וצרחות. והיינו צודקים, כל כך צודקים. הרגשנו שזה עימות על יסודות הבסיס של הקיום המשותף שלנו, לא פחות. הדיונים היו סוערים עוד יותר, הטונים הרקיעו שחקים. חברים ניתקו קשרים, משפחות הכריזו על נושאי "טאבו" כדי שכולם יוכלו לשבת יחד סביב שולחן השבת.

בכל פעם מחדש חשבנו שזו ציפור נפשנו. שיש פה נושא שחשוב להתעקש עליו. לא רק ברפורמה, אלא גם בקורונה ואפילו בכן ביבי או לא ביבי. וצריך לומר: אלו אף פעם לא היו כולם. הייתה קבוצה לא קטנה, אולי אפילו רוב דומם, שמעולם לא ראו במחלוקת עניין של חיים ומוות. אולם מטבע הדברים, הרוב הדומם נבלע בין המיעוטים הצועקים ברחובות, ברשתות ובכלי התקשורת.

והגיע טבח שמחת תורה, והתעוררנו, והבנו, והתאחדנו. רק שעכשיו יש נושא חדש – גיוס החרדים. והפעם אי אפשר שלא לראות שהוא באמת-באמת נוגע בציפור נפשנו. כי רק צבא גדול וחזק יגן עלינו, והעובדה הפשוטה היא שחסרים חיילים קרביים, שיכולים להגיע רק מקרב המגזר החרדי. ואלו נתונים שאי אפשר להתכחש אליהם.

אלא שבמקום לחפש יחד פתרון, שיח הקצוות מרים את ראשו מחדש. אלו דורשים להתחיל במקלות ולהפסיק את הגזרים, ואלו קוראים נמות ולא נתגייס. התוכנית ההיא מציגה את החרדים כפרזיטים שחושבים רק על עצמם ולא אכפת להם מהעם ומהנופלים, ומנגד יש רב שאומר שעדיף לרדת מהארץ ורב שאומר שעדיף למות ולא להיות חילוני. ושוב הכעס ושוב האיבה ושוב המחנות והמחלוקות.

אולי זה הלקח שאנחנו חייבים להפיק משרשרת האירועים של השנים האחרונות, אך מסרבים ללמוד. הקו שחורז את כל הדיונים הללו הוא שאלת האחדות. איך מעודדים את הקולות שקוראים לפשרות, ולא את אלו שמציגים אמיתות חדות ובלתי מתגמשות. איך מגיעים לפתרון באמצעות הסכמות, ולא בדרך של משיכת החבל לקצוות. גם כשהנושא בוער בליבנו, מסעיר את רגשותינו. גם כשזו באמת ציפור נפשנו.

כתבות קשורות

הידיעה הבאה

כתבות אחרונות באתר

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.