שִׂים לֵב: בְּאֲתָר זֶה מֻפְעֶלֶת מַעֲרֶכֶת נָגִישׁ בִּקְלִיק הַמְּסַיַּעַת לִנְגִישׁוּת הָאֲתָר. לְחַץ Control-F11 לְהַתְאָמַת הָאֲתָר לְעִוְורִים הַמִּשְׁתַּמְּשִׁים בְּתוֹכְנַת קוֹרֵא־מָסָךְ; לְחַץ Control-F10 לִפְתִיחַת תַּפְרִיט נְגִישׁוּת.
יום ראשון, מרץ 30, 2025 | א׳ בניסן ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
user
user

אברהם אליצור

עורך באתר מקור ראשון ובמוסף שבת

ציוץ על אליהו הנביא הביא למבול תגובות לא צפויות

א' רק רצה לחלוק תובנה קלילה על ההבדל שבין חילונים לדתיים, ולא ידע שעל הציוץ שלו יסתערו חכמים, רשעים ותמים לרוב - ולא יביאו איתם לשולחן אפילו סימן שאלה אחד

א' בכלל לא התכוון לפתוח דיון סוער ברשת. הוא רק הגיע לאיזו תובנה לקראת הפסח, ורצה לשתף בה את שלושים וארבעת העוקבים אחרי חשבון הטוויטר שלו, שהוא משתמש בו בדרך כלל בעיקר בשביל לקרוא, וכמעט אף פעם לא מפרסם בו כלום.

הוא צייץ: "תשאל אדם דתי לאיזה אירוע אליהו הנביא קשור, והוא יגיד לך ברית מילה; תשאל אדם חילוני את אותה שאלה, והוא יגיד לך ליל הסדר". הוא קרא את הציוץ פעם אחת, טפח לעצמו על השכם על כך שהצליח לשבץ נקודה-פסיק, פרסם את הציוץ והלך לצפות את השיש בנייר כסף.

ארבע שעות וחצי ליטר חומרי ניקוי אחר כך הוא הציץ באפליקציה, ונבהל למצוא שם 51 התראות חדשות. בעודו מסתכל, המספר קפץ ל-52. בידיים קצת רועדות הוא לחץ על המסך והתחיל לגלול.

ראשונים הוא זיהה את ממשיכיו של הבן החכם. בניגוד לאבא שלהם מההגדה, הם לא הגיעו עם סימני שאלה, רק עם סימני קריאה. היה להם הרבה מה לחדש בכל הנוגע לאליהו הנביא – על הפער בין הדמות שלו בתנ"ך לדמות הנשקפת בראי חז"ל, על התקופה ההיסטורית שבה אליהו הפך לגורם בולט בברית המילה ומתי הוא נכנס לקאנון של ליל הסדר. אגב, נסה לדבר עם חילונים על רבי טרפון או על בן זומא ותתפלא שגם הם קשורים מבחינתם דווקא להגדה של פסח, כי זה טקסט יהודי שהם מכירים הרבה יותר טוב מאשר המשנה, הסיפור התלמודי על הארבעה שנכנסו לפרדס ואפילו כה עשו חכמינו.

א' אפילו יכול היה ליהנות ולהרגיש שהוא החכים מכל ההערות האלה, שאת רובן המוחלט כתבו אנשים שהוא לא הכיר ולא היה לו מושג איך הם הגיעו אל הדף שלו, אלמלא לצדם הסתערו בתגובות גם ממשיכיו של הבן – טוב, זה לא פוליטיקלי קורקט לקרוא לו בשמות. לפי השקפת עולמם הם מתכוונים לעשות דברים טובים. אתם מבינים לאיזה בן הכוונה – וגם הם היו חמושים בסימני קריאה בלבד. מאוד היה חשוב להם להדגיש שאותם אליהו הנביא בכלל לא מעניין. אין שום ראיות היסטוריות שתומכות בטענה שהדמות הזו התקיימה אי פעם, ובכל מקרה מדובר באיש שהרג מאות אנשים וגם שיסה דובים בילדים (א' רצה לתקן ולציין שזה בכלל אלישע, אבל ארבעה מגיבים כבר עשו את זה לפניו), ככה שאם הם לא יודעים עליו משהו זה בגלל שהוא לא מעניין אותם. אחד או שניים שאלו בעוקצנות אם א' כבר קרא את כתבי אריסטו לפני שהוא מלגלג על בורות של מגזרים אחרים.

א' רצה לומר שהוא בכלל לא לגלג על שום דבר ורק רצה לחלוק תובנה, ובכלל לא רגיל לתפוצה כזאת, ושהוא ישמח לדעת האם האלגוריתם קידם את הציוץ בגלל שמישהו שיתף או בגלל שמישהו הגיב, או בגלל שהמילים "דתי" ו"חילוני" הן מילים שמעוררות הרבה אמוציות בימים אלו. אבל הוא לא ידע למי להגיב קודם ואת מי לשאול, וכבר מזמן התרשם שגם משתמשים שבקיאים הרבה יותר ממנו ברשת החברתית לא יודעים מה מפעיל את האלגוריתם. במקום זה הוא התנחם בתגובות של הבן התם: אלה שלא התחכמו, לא התיימרו להסביר לו כמה הוא לא מבין, לא התריסו ולא הוציאו את עצמם מן הכלל, רק כתבו "וואלה נכון", "מגניב, לא חשבתי על זה" ואפילו "הרווחת עוקב". א' הרגיש את הרווח הגדול הולך ומתפשט בחזה שלו, ואז פתאום נזכר לשאול את עצמו: מה לגבי הבן שאינו יודע לשאול?

הוא הסתכל שוב על נתוני הציוץ. היו שם כבר 68 תגובות, מספר מוגזם לכל הדעות ביחס לתובנה חברתית פשוטה, וזה עוד לפני שסופרים את המגיבים למגיבים ואת הוויכוחים שהתפתחו בפתילים נוספים שנפתחו בכל רגע. אבל מונה הצפיות של טוויטר בישר לא' שהציוץ כבר הגיע ל-26K משתמשים. מה שמשאיר אותו עם עשרים וחמישה אלף, תשע מאות שלושים ושניים גולשים שקראו והמשיכו בחייהם, בלי להעיר ובלי לעורר שום דבר.

כתבות קשורות

הידיעה הבאה

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.