בחגיגה שכבר מזמן הפכה לצפיית חובה ריטואלית עבור חובבי טכנולוגיה ומוצרים של אפל בכל מקום, חברת הענק השיקה בשבוע שעבר סדרה של אייפדים חדשים שהיא מקווה שישיבו מהתהום את אחד המוצרים היחידים שלה שפשוט לא מצליחים לתפוס קהל גדול מספיק. שילוב של דקוּת מדהימה, מהירות מואצת ואיך לא – חידושים מרשימים בשימוש בבינה מלאכותית – אמורים ללכוד קונים בכל מקום ולשכנע אותם שלא די בטלפון של אפל ושעון של אפל ומחשב נייד של אפל – חייבים גם טאבלט של אפל.
לפני שנגיע לרשמים אחרים, חייבים לציין שאפל מאחרת יחסית למרוץ הבינה המלאכותית. היריבות שלה, מיקרוסופט (בינג, קופיילוט והשקעה ב־OpenAI), גוגל (בארד וג'מיניי) ואמזון (השקעות ענק ב־AI לשירותי ענן) השיקו כולן מוצרי בינה מלאכותית משוכללים בשנה האחרונה והכריזו על השקעות של מיליארדי דולרים במרוץ להגיע למוצרים המתוחכמים והחדישים ביותר שיקפיצו אותן לרמה חדשה של הצלחה טכנולוגית. אפל, לעומתן, טרם השיקה תוכנית רצינית פרט להכרזות על שימוש בטכנולוגיות בינה מלאכותית במוצרים החדשים שלה. אפילו בהכרזה בשבוע שעבר לא נאמרה מילה על בוט מחויט של אפל שייתן פייט לצ'אט GPT ואחרים שמשתלטים על השוק, והעובדה שה־AI משמש כרגע כמקפצה למוצרים קיימים מעידה על כמה אפל מפגרת במרוץ – לפחות בינתיים.אחרי ההתייחסות הנדרשת לטכנולוגיה החמה ביותר בשוק, אפשר להגיע לנושא המעניין באמת בהכרזה של אפל: חרף כל המאמצים, האייפד – וטאבלטים באופן כללי – מעולם לא הפך למוצר הגדול הבא.
העובדה הזו הייתה מפתיעה במיוחד את האדם שהשיק את האייפד לראשונה לפני כ־14 שנה: סטיב ג'ובס בעצמו. כשמייסד אפל והנביא של עמק הסיליקון עלה על הבמה בקליפורניה כדי להשיק את המוצר החדש, שהוא טען בשכנוע אופייני שיש מקום בשוק למוצר שלישי שיתפוס את האמצע בין הטלפון החכם ללפטופ – משהו שימלא תפקידים חיוניים מסוימים שהטלפון קטן מדי ולא מהיר מספיק כדי לעשות באופן יעיל והלפטופ גדול ומגושם מכדי לעשות באופן קליל. אך הוא לא הפסיק שם. אחרי שסייג שקשה לחזות את העתיד, ג'ובס בכל זאת הכריז שהוא מאמין שהאייפד עשוי להפוך למקבילה הטכנולוגית של המכונית הפרטית – משהו שיש לכל אחד ואי אפשר לדמיין את הענף הטכנולוגי בלעדיו. ג'ובס טעה בענק.
הפופולריות של מחשבים אישיים אכן דעכה בשנים האחרונות, אולם המוצר שהרוויח על חשבונם כלל לא היה הטאבלט אלא – כמובן – הסמארטפון. לפי נתונים של חברת חקר השוק הבינלאומית IDC, בכל שנה נמכרים כ־1.1 מיליארד טלפונים חכמים חדשים; 260 מיליון מחשבים ורק 130 מיליון טאבלטים. מספרי המכירות של האייפד אומנם עלו מעט לפני ארבע שנים, אך נראה שזה קשור הרבה יותר לתקופת המגפה שבה אנשים היו תקועים בבית כל היום ולא היה כזה דבר "מספיק מסכים". מאז המספרים ירדו מעט ולא התקרבו לשיא המכירות שנקבע בשנים אחרי שהמוצר הושק לראשונה. נראה שהטלפון החכם פשוט יותר מדי יעיל ועושה כמעט כל דבר שהאייפד יכול לעשות, כך שהוא נותר כמוצר מותרות למי שזקוקים לעוד מכשיר מולטימדיה בבית – או אולי משהו להעסיק איתו את הילדים.
זו לא הפעם הראשונה שהטלפון החכם מגביל מוצר של אפל. למעשה, ההשפעה שלו הפעם עוד מתונה יחסית לקודמת. הכוונה כמובן לאייפוד, שהושק שנים רבות לפני האייפון והלך ונעשה לנגן הפופולרי ביותר בעולם. אלא שבדיוק בשלב שבו הוא הפך למוצר טאץ' חכם, סטיב ג'ובס התייצב על הבמה בינואר 2007 והכריז על מוצר שישנה את העולם לנצח: האייפון הראשון. במשך שנים עוד היה איזשהו מקום בשוק לשני המכשירים, אולם ככל שהאייפון (וטלפונים חכמים מקבילים) השתכלל, כך נעשה יותר ויותר מיותר להחזיק עוד מוצר שעושה פחות או יותר את אותו דבר בפחות כסף, ובסופו של דבר האייפוד מת ואיתו כמעט כל תעשיית הנגנים שאינם טלפונים.
לא נראה שהאייפד ימות בזמן הקרוב. כל עוד יש מעצבים גרפיים וילדים קטנים בעולם, נראה שתהיה לו לפחות נישה פופולרית. אבל בפעם השנייה בהיסטוריה העסקית של אפל, האייפון התברר ככה יעיל שהוא פשוט אכל קו מוצרים אחר. ג'ובס טעה – אבל אפל לא הפסידו.
לתגובות, המלצות, משחקים (ומכתבי נאצה של שרופי אפל) שלחו לנו ל–X ל: ERspeiser או לדוא"ל: digital.makor@gmail.com