ידעתם שרנסנס הכישוף בעיצומו? זו אולי נשמעת טענה מוזרה, אך הראיות מצטברות עד בלי די. מהתרבות הפופולרית דרך שיח דתי ועד לחנויות אינטרנטיות כמו Etsy, אי אפשר עוד להתעלם מהמגמה העולה של פגניזם חדש שכובשת חלקים הולכים וגדלים של המערב, נפוצה יותר מכול דרך קהילות מקוונות שקמות ומתרחבות ברשת.
ההבנה הזו חלחלה באופן סופי עת שחקרתי להנאתי את מה שמבטיח להיות הכותר החם הבא של עולם הגיימינג הבינלאומי – "האדס 2". כפי שאולי הצלחתם להבין מהספרה שמלווה את שם המשחק, מדובר בהמשך ישיר של "האדס", המשחק שיצא ב־2020 לקול תשואות גדולות ונתן לשחקנים את השליטה בזגריאוס, בנו המיתולוגי של האדס, מושל ממלכת השאול היוונית שנושאת את שמו.
המשחק ההוא (שזכה בזמנו להתייחסות נרחבת של עבדכם הנאמן ב"מוצש נוער" זצ"ל) היה אדפטציה ראויה של מיתולוגיה יוונית עם טוויסט מודרני שהומחש באופן הטוב ביותר בפסקול, ששילב צלילים עתיקים ונעימים עם מטאל חדשני ורועש ונפלא. הוא סיפר על ניסיונותיו החוזרים של זגריאוס לברוח ממורשתו במקבילה המיתולוגית של גיהינום, להימלט מאביו השטני־לכאורה ולהתייחד עם אמו האבודה, פרספונה. במשחק ההמשך – שבהחלטה ראויה לתשואות של חברת ההפקה Supergiant פורסם לקהל השחקנים עוד בשלב הבטא, לקראת השקתו המלאה בראשית 2025 – הפוקוס עובר מזגריאוס לאחותו מלוני, שלצד היותה אלילה יוונית היא גם מכשפה.
הכישוף משחק תפקיד מרכזי. המשחק נכנס לתת־סוגה משחקית המכונה Roguelike, שבה השחקן מוביל את דמותו דרך מבוכים מסובכים ומאיימים של מפלצות ויריבים שהולכים ומתחזקים עד שהוא בוודאי נכשל ומפסיד, ואז נאלץ להתחיל את הכול מההתחלה – רק הפעם עם שדרוג קטן שאולי יאפשר לו להגיע טיפה יותר רחוק. כך, השיפורים הללו מתגלמים בהאדס 2 דרך קדרה אימתנית שבה פרספונה (יחד עם המנטורית המכשפתית שלה, הקטה) רוקחת שיקויים שיסייעו לה בדרכה, בקלפי טארוט שהיא הופכת כדי להעניק לה יכולות משופרות ועוד היד המכשפתית נטויה.
ההעמסה הזו של תכונות כישופיות על סיפור שלא בהכרח היה זקוק להן הרימה גבה, ומבט חטוף בפורום שמוקדש למשחק החדש אישר שהיא לא נוספה במקרה: מעריצים (ומעריצות) השתפכו על התמות הכישופיות של האדס 2 והתענגו על הקלפים והשיקויים והכישופים וכל רפרור שהוא – גם העדין ביותר – לנושא.
זה אולי יישמע לכם אנקדוטי, אך המשחק החדש הוא רק האחרון בסדרה ארוכה מאוד של התפתחויות שמחזירות את המכשפות למיינסטרים. כתבה נרחבת שפורסמה לאחרונה במגזין "אמריקן ספקטייטור" חשפה שבארה"ב לבדה, תעשיית הכישוף, או בכינויה הרשמי והמכובס "תעשיית שירותי התקשור", מגלגלת 2.3 מיליארד דולר בשנה ומעסיקה כ־100 אלף אמריקנים. בפילוח חלקי: מדיומים הם כ־25 אחוז מהתעשייה, בעוד שקוראות בכף יד ובקלפי טארוט, יחד עם מתקשרות עם בעלי חיים, הן 20 אחוז. קריאת הילות, אסטרולוגיה, שירותי כישוף ורקיחת שיקויים משלימים את רוב האחוזים הנותרים.
סקרנים יוכלו להיכנס כיום ל־Etsy ולהזמין "קסם אפל מיוחד" ב־135.52 דולר. "כישוף מוות עוצמתי" עלה 271.4 דולר במבצע, אך בדרך כלל יקר פי שניים. כפי שתואר בספקטייטור: "ב־Etsy לבדה תמצאו 39 אלף "קריאות מדיום", 57 אלף "כלי חיזוי", 78 אלף "קריאות וחיזויי טארוט" ו־99 אלף "רייקי וצ'אקרות" זמינים לרכישה. וחסידות #WitchTok – קטגוריה בטיקטוק שעוסקת בכישוף – ימצאו אינסוף סרטונים של 'מכשפות' שמוכרות 'ערכות מזבח למתחילים', עשבי תיבול, קדרות, 'נרות פולחן' ו'לחשי אהבה'. הסרטונים פופולריים ביותר: הם זכו ליותר מ־52 מיליארד צפיות".
זו תופעה מרתקת ואפשר לשפוך עליה מלל אינסופי. הקיצוניים בינינו אולי יתפסו קלשון ויתחילו לחפש מכשפות, אבל הסיפור קצת יותר מורכב מזה. ברחבי המערב נצפו בשנים האחרונות ניצנים של תחייה דתית מסוימת, במיוחד במדינות כמו ארה"ב שיש להן היסטוריה עשירה של דתיוּת שאיננה נטועה במוסדות מדינה. אך בניגוד לכל תנועות התחייה הקודמות (והאמריקנים ידעו כמה אגרסיביות במיוחד), הפעם יש אינטרנט ויש טיקטוק ויש המון המון בנות ובני ג'ן־זי משועממים שסולדים מכל מוסד ישן ומסורתי ורוצים להיות כמה שיותר בוטים ומגניבים.
וכך, המרדף אחר משמעות דתית והסלידה מהעולם המפחיד שבחוץ מובילה אותם למחוזות הפגניזם, והאינסטינקט הקפיטליסטי שנטוע בכל אדם מסולף על ידי טענות לקומוניזם או פרי פלסטיין או מה שלא מניע את דרי הרשת ההזויים כרגע, מוביל להסתרה של מה שבסוף מסתכם בעיקר ביזמות עסקית מתחת לשכבות עבות ומתישות של מיסטיקה זולה. למניפי הקלשונים נאמר שכנראה אין מה לחשוש מהמכשפות החדשות, אבל אולי מי שחפץ בחיים דתיים פורים צריך לחשוב על הטרנד החדש הזה כהזדמנות להחזיר שפה דתית וערכית לשיח בצורה אמיתית. אה, והמשחק? הוא ממש מצוין, כבר עכשיו. רוצו לקנות.
לתגובות, המלצות, משחקים (ומטאטא יד שנייה במצב טוב) שלחו לנו ל–X ל: ERspeiser או לדוא"ל: digital.makor@gmail.com