העלונים נעדרו מבית הכנסת וחשתם כאילו בלעה אותם האדמה אנחנו כאן כדי להשלים לכם את כל מה שפספסתם ורציתם לקרוא, וגם את מה שלא
משיח לא בא
מעמדה של חסידות חב"ד בקרב המגזר הדתי-לאומי איננו כפי שהיה בעבר. ניתן לזקוף את זה לזכותו של פסטיבל "צמאה" הגדול שנחגג בכל שנה בי"ט בכסלו, יום חגה של החסידות, ומוסיף באופן עקבי כמה שירים לפלייליסט הדוסי, זאת לצד מבחנים על התנ"ך החב"די, הלוא הוא ספר התניא, שההצלחה בהם מקנה שוברים לקניית ספרים מהגות חב"ד שנכנסו לבתי הסרוגים; אפשר להבין את ההתקרבות בין המגזרים גם דרך רבנים מסוימים במגזר שפתחו דלת לתורות הבאות מחב"ד; ייתכן שזו תנועה המופיעה גם בציבור הכללי כאשר ניתן לראות פאנליסטים באולפני ערוצי הטלוויזיה הגדולים דוגמת ברל'ה קרומבי ומענדי גרוזמן – חב"דניקים בכל רמ"ח איבריהם; וכמובן, אי אפשר שלא להניח שמאחורי ההתקרבות עומדים גם כל מפעל בתי החב"ד בחו"ל ובעיקר במזרח, שם עובר המיינסטרים הדתי לאומי אחרי הצבא ולפני החתונה והתואר. כנראה גם שכל אלה יחד, בתוספת גורמים אחרים, הם אלה שהביאו את חב"ד שהייתה מוקצית בעבר במגזר הסרוג, כמאמר הבדיחה- "הדת הכי קרובה ליהדות", להיות החסידות הכי רלוונטית לבני המגזר.
ביום שלישי יחול יום פטירתו ה-30 של הרבי מלובביץ' וברחבי הארץ יציינו חסידי חב"ד את היום המיוחד. ואכן, יום כזה עורר עניין רב בציבור החרדי, כולל סיקור והתייחסויות בתקשורת הפנים מגזרית החרדית. יצאנו לבדוק מה אמרו עלוני השבת: ראינו התייחסות ראשונה למאורע על דפי "קרוב אליך" כמובן, העלון שכולו עוסק בחסידות למגזר הסרוג, שם הונח יום ההילולה בקדמת הבמה של העלון ואפשר לומר שהעלון כולו היה בסימן היארצייט המדובר. ב"עולם קטן" קיבל הרבי דיוקן בשער וטורים וסיפורים לאורך כל העלון כולל כתבת עומק גדולה. וגם, אם ממש מעמיקים, מוצאים שיעל שבח, אלמנתו של רזיאל שבח, שהתראיינה ב"שביעי" למדור "בארבע עיניים" (מפלסת את דרכה לפוליטיקה?) סיפרה שהפעם האחרונה שבכתה הייתה ב-770, ביתו של הרבי מלובביץ'. אך נראה שפרט לכל אלה, החיבוק הבין-מגזרי נגמר כאן, ובשאר העלונים לא נרשמה שום התייחסות. ובכן, כנראה שאחרי כל ההתקרבות המרגשת בין המגזרים, הסרוגים עדיין לא מתלהבים לציין את יום פטירתו של הרבי. או שאולי פשוט בכל שאר העלונים מאמינים שהוא עדיין חי.
אם תעירו ואם תעוררו
אם גם אתם לא הבנתם על מי מדובר כשקראתם שוב ושוב על הזוג שושן בכל אחד מעלוני השבת, אתם לא לבד. עד לפני השבת האחרונה הם היו כמעט-אנונימיים בקרב הציבור הדת"ל, אך בשבת אחת הם החליטו לפרוץ, וקיבלו במה כמעט בכל העלונים. ב"שביעי" הם התראיינו לכתבה גדולה, ב"עולם קטן" הגברת קיבלה טור משלה. ב"מצב הרוח" אורה התארחה בטור 'מצב אישי' ובנוסף זכתה להתייחסויות בעלונים נוספים. אז במה מדובר? אורה ושלמה שושן, זוג הורים, סבא וסבתא כבר ב"ה, תושבי בית שאן, שעובדים למחייתם כדיין גירושין וכיועצת זוגית (ממש זוגיות משלימה). מסתבר שהסיבה להופעתם בכל עלוני השבת היא כנס 'לעורר את האהבה' השמיני שיחול בקרוב, מבית היוצר של הארגון שבראשו עומדת אורה שושן.
משפחת שושן, שקפצה לאור הזרקורים של עלוני השבת בכזו מהירות, חושפת עניין מהותי ועמוק יותר בהתנהלותם של עלוני שבת -ההתנהלות שבמסגרתה אדם מן המניין (עם קצת כסף כמובן) יכול בין רגע להפוך לסלב-מגזרי. מראה לכולנו בפנים את המסחרה הידועה של קנה-פרסומת-לקונצרט-ההצדעה-למד"א-וקבל-בשבוע-הבא-ידיעה-על-ההצלחה-המסחררת-של-המופע (סיפור אמיתי). לעיתים זה נעשה אפילו בלי בושה, ממש עמוד לצד עמוד, פרסומת וכתבת יח"צ לצידה על אותו עניין. עבודה עיתונאית פרופר. כמה משמח לדעת שכל מי שרוצה לזכות לשמונה עשרה דקות של תהילה מגזרית יכול לעשות בהישג יד, ממש מגזר האפשרויות הבלתי מוגבלות. אני לא יודע לומר כמה מקוראי העלונים יחליטו ללכת לכנס של הגברת אורה שושן ומהן התוצאות של מסע היח"צ הזה. אני כן יודע להגיד שהוא לא ממש מוסיף לאיכות של עלוני השבת.
בנאי אביתר
אי אפשר היה לפספס השבת את ההתרגשות במגזרה מההכרה ביישוב אביתר. עלוני השבת הביעו את התרגשותם מקיר לקיר, החל מידיעות חדשותיות וסיקורים נרחבים ועד מודעות פרסומות עם גלוית תודה גדולה לשר בצלאל סמוטריץ' על תרומתו למהלך. חדי העין ובעלי המשקפיים אולי הבחינו שמתחת להודאה לסמוטריץ' נרשמה גם הודאה לראש הממשלה בנימין נתניהו. אוקיי, אם לא ראיתם – כנראה שזו הייתה הכוונה. לעמותת "נחלה", שעומדת מאחורי הקמת היישוב, היה חשוב שתדעו שביבי עזר הרבה פחות מבצלאל בהקמת המאחז. זה היה כ"כ חשוב, עד כדי כך שהיה שווה לדאוג שבידיעה ב"מצב הרוח" גם יציינו את זה עבור מי שלא הבין לבד את המשחק עם הגדלים של הפונטים במודעה. תודה לכולם, וברכות לבונים הראשונים באביתר.
שקר החן
אחרי שב"עולם קטן" ריכזו לנו 8 שאלות שנשאל הרב אבינר שעל כולן התשובה הייתה "סבלנות" (מתי חרדים ילכו לצבא, מתי ייבנה ביהמ"ק, מתי כל הדתיים ילמדו תורה בזמנם הפנוי ועוד), חשבנו שלא נראה שאלות יותר הזויות, אך מהר מאוד התבדינו. ב"באהבה ובאמונה" הביא הרב אבינר בטור השבועי שלו, תחת הפירוט המלא של מה יש ומה אין בפמיניזם, שאלה שרמת האמינות שלה שוות ערך לביטוי האלמותי "פרסומת אחת וחזרנו": "נפגשתי עם בחור ישיבה שרצה בי מאוד, אך אחרי כן הוא ביטל את האירוסין, בטענה שהוא רוצה בחורה בלונדינית עם עיניים כחולות. אני מפחדת שבנים היום הם שטחיים, במיוחד שבישיבתו הוא נחשב עילוי". האמנם? נפגשתם? אולי יותר נכון לומר שהתארסתם? וכך הוא אמר לך? שהוא רוצה עיניים כחולות? מממ אני לא בטוח אבל משהו בפנים אומר לי שהשאלה מפוברקת.
צופה פני עתיד (הפינה שבה אני מהמר מה יעסיק את העלונים בשבועות הבאים):
התנצלות רבותיי, התנצלות. בעוד במערכת "שבתון" למשל נוטים להאמין שזיכרון הקוראים מספיק רחוק כדי להביא כתבה המתייחסת לכתבה שהופיעה בשבת פרשת במדבר, ובמערכת "עולם קטן" עדיין מלאים אותנו עם חלק י' לסיפור שאינו נגמר – במערכת "גילוי דעת" קצת פחות תופסים מהזיכרון שלנו, כשהשבוע הובא בפנינו אותו מאמר משבוע שעבר של הגברת ד"ר חנה קטן. המאמר שעוסק בניתוח קיסרי, הופיע בדיוק באותם מילים בגיליון הקודם ואפילו, יש לציין, עם הפרסומות שלידו. האם הקוראים זכאים להתנצלות, או שחכם שומע פעמיים? כל זאת ועוד, בשבוע הבא.