שבת, אפריל 12, 2025 | י״ד בניסן ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
user
user

אליצפן רוזנברג

כתב, עורך, ופרשן כלכלי משנת 2005 בעיתונות הכללית והכלכלית

הסכם פשרה: חברות הביטוח יחזירו למבוטחים מאות מיליוני שקלים

מעבר להחזר הכספי ולעשיית הצדק עם המבוטחים, החלטת בית המשפט בתביעה ייצוגית שהוגשה נגד מספר חברות ביטוח מייצגת גם אמירה ברורה בתחום הצרכני

בית המשפט המחוזי מרכז בלוד אישר בשבוע שעבר הסכם פשרה בתביעה ייצוגית שהוגשה כנגד שבע חברות ביטוח, ובמסגרתו הן ייאלצו להחזיר למבוטחים מאות מיליוני שקלים. מדובר בסכום פיצוי גדול במיוחד, בתביעה שמתגלגלת כבר כמעט 14 שנה.

הטענה המרכזית בתביעה נגד אותן חברות הייתה שהן גבו מהמבוטחים עמלות בניגוד למוסכם. מדובר בעמלה המכונה "גורם פוליסה" – עמלה ייחודית לפוליסות ביטוח חיים משולבות חיסכון (כגון ביטוחי מנהלים), שנכללת בפוליסות שהופקו משנות ה־80 ועד תחילת שנות האלפיים, ואמורה לשקף עלויות שמוטלות על חברת הביטוח. ההערכות הן שישנם מאות אלפי לקוחות שהחזיקו, וחלק גדול מהם עדיין מחזיקים, בפוליסות מסוג זה. גובה העמלה הזו משתנה בין חברה לחברה, ועמד בממוצע על כמה עשרות שקלים בחודש.

בתביעה, שמתנהלת מאז 2010, נטען שהחברות גבו את העמלה מבלי שצוינה באופן מפורש וברור במסגרת הפוליסה שעליה חתמו המבוטחים, כך שהיא נגבתה מהלקוחות ללא ידיעתם, ולמעשה גרעה מהחיסכון סכומים שהיו יכולים להניב תשואה במהלך השנים.

על פי ההסדר, חברות הביטוח ישיבו כ־42% מסך העמלות שנגבו באותן שנים. בעוד שחברות הביטוח דרשו שהסכומים יוצמדו למדד בלבד, השופטת מיכל נד"ב קבעה שהסכום יכלול 90% מהתשואה שהניבו החברות מאז אותה תקופה בגין אותו החזר. עוד נקבע, לגבי פוליסות שעדיין קיימות, כי מעתה החברות יגבו רק 50% מהעמלה הזו. עדיין לא בוצע אומדן סופי של כל ההחזרים, אך ההערכות מדברות על 600־800 מיליון שקל, כאשר את הנתח העיקרי צפויות לספוג חברות הביטוח "מגדל" ו"כלל". אם לא יהיו עיכובים חריגים, ההחזרים יחלו בשנה הבאה.

מעבר להחזר הכספי ולעשיית הצדק עם המבוטחים, להחלטה הזו יש גם אמירה ברורה בתחום הצרכני, בפרט בכל הנוגע לדמי הניהול והעמלות שגובות החברות הפיננסיות: יש צורך בשקיפות רבה יותר ובהגינות כלפי הלקוחות. חלק מהדברים אומנם הולכים ומשתפרים על רקע הרפורמות בתחום, אבל עדיין יש הרבה מה לעשות. והנה עוד נקודה חשובה שכדאי לזכור: כל ההליך המשפטי הארוך והמסורבל הזה החל מאותם לקוחות בודדים שגילו יום אחד כמה שורות של חיוב לא מוצדק בפוליסת הביטוח שלהם. כן, תמיד כדאי לעקוב ולהיות ערניים.

כתבות קשורות

הידיעה הבאה

כתבות אחרונות באתר

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.