לשר הביטחון ישראל כ"ץ אין רגע של חסד. הוא נכנס לתפקידו בעת מלחמה קיומית נגד אויבינו שקמו עלינו מכל העברים. למזלנו, נבחר כעת בארה"ב גדול ידידי ישראל הנשיא דונלד טראמפ, שהעביר את השגרירות האמריקנית לירושלים והכיר בריבונות ישראל ברמת הגולן. נראה גם שהוא יעמיד לצידו צוות האוהד את המפעל הציוני. דווקא משום כך יש חשיבות רבה לעמדות ולמעשים של ממשלת ישראל בכלל, ושל שר הביטחון בפרט. טוב וחשוב אפוא לדעת כי צדקת דרכנו בכל אחד האתגרים העומדים לפתחו של שר הביטחון מעוגנת גם בדין הבינלאומי.
האתגר האיראני
מאז המהפכה האסלאמית ב־1979 מאיימת איראן על ישראל בהשמדה. זמן קצר לאחר עלייתו לשלטון כינה האייתוללה רוחאללה ח'ומייני את ישראל "השטן הקטן" ואת ארצות הברית "השטן הגדול". אך בעוד שעם ארצות הברית מוכן משטר האייתוללות לקיים דו־שיח, לפחות כל עוד אין בידיו נשק גרעיני, בנוגע לישראל רק השמדה באה בחשבון. להגשמת המשימה פיתח התמנון האיראני זרועות שיחנקו את ישראל מכל עבר: בלבנון חיזבאללה, ברצועת עזה הג'יהאד האסלאמי וחמאס – הזוכה לתמיכה רחבה גם ביהודה ושומרון – בסוריה ובעיראק המיליציות הפרו־איראניות, ובתימן החות'ים.
מגילת האו"ם אוסרת על מדינות להשתמש בכוח או לאיים בשימוש בכוח על השלמות הטריטוריאלית והעצמאות הפוליטית של מדינות, אלא רק לצורך הגנה עצמית. במשפט הבינלאומי מדינה אינה חייבת לשבת בחיבוק ידיים ולהמתין עד שהאויב יתקוף אותה בשטחה. מדינה הפועלת בתוקפנות ומצהירה על כוונתה להשמיד מדינה אחרת נחשבת לצד התוקף, המפר את המשפט הבינלאומי. די היה אפוא באיומי איראן כדי להצדיק תקיפה מצד ישראל, כל שכן כשהיא מחמשת את זרועות התמנון. ודאי שלישראל יש זכות לתקוף את איראן לאחר התקפותיה על ישראל באפריל ובאוקטובר 2024, שבהן שוגרו מאות טילים לעבר יישובים ברחבי המדינה.
משטר האייתוללות, המבקש להשליט את האסלאם על העולם, אינו מקפיד כלל ועיקר על קיום דיני המלחמה, וכך גם זרועות התמנון. הם אינם מבחינים בין מטרות אזרחיות וצבאיות, ומאחר שמטרתם היא מלחמת השמד – הצורך הצבאי בתקיפת מטרה אינו נבחן. גם עקרון המידתיות איננו נר לרגליהם.
תקיפת מתקני הגרעין של איראן היא חוקית, ואף מתבקשת כדי להסיר את הסכנה החריפה המאיימת על ישראל ועל שלום העולם במקרה שבו יהיה לאיראן נשק גרעיני המקנה לה חסינות מכל תקיפה, לצד יכולת בלתי מוגבלת לתקוף את כל מי שהיא רואה בו "שטן" – גדול או קטן. לצד ההתמודדות עם זרועות התמנון, יש לישראל הזכות ואף החובה לפגוע בראש.
דיני המלחמה
המדריך לדיני המלחמה של משרד ההגנה האמריקני (יולי 2023), המשקף את הפרקטיקה של דיני המלחמה בדין הבינלאומי, קובע כי מטרת המלחמה היא ניצחון המושג בהכרעת האויב. כל דיני המלחמה נגזרים ממטרה זו, שכן אומות העולם לא היו מסכימות להוראות שהיו מונעות מהן את הניצחון. במדריך 1,250 עמודים, ובהם תשובות מפורטות לכל השאלות שאנו נתקלים בהן. הכרתן תסייע לשר הביטחון ולכוחות הביטחון להדוף לחצים מבית ומחוץ הנסמכים על כללים שהומצאו אך ורק עבור ישראל, אך לא מחייבות אף דמוקרטיה מערבית בעת מלחמה.
השבת החטופים
השבת החטופים היא המטרה העליונה אשר בלעדיה לא יהיה ניצחון במלחמה. עסקת החטופים הראשונה הושגה מפני שבאותה עת ישראל העבירה לעזה רק שתי משאיות של סיוע הומניטרי. בעקבות ההסכם שהוביל לעסקה, וגם בשל הלחץ האמריקני, נאלצה ישראל להגדיל מאוד את הסיוע ההומניטרי. בעת האחרונה הודתה גם ארה״ב כי לא הושגה עסקה בשל חוסר הנכונות של חמאס לשתף פעולה. משום כך, כדי להגיע לשיתוף פעולה מצד תושבי עזה המחזיקים בהם, על הממשלה להורות לצה״ל להוציא את חלוקת הסיוע ההומניטרי מידי חמאס ולטפל בכך בעצמו. כך ננטרל את שליטתו המאיימת של חמאס על האוכלוסייה, וכך נוכל לשכנע עזתים בדרכים שונות להשיב לנו את החטופים. המדריך לדיני המלחמה של משרד ההגנה האמריקני קובע כי אין חובה להעביר סיוע הומניטרי אם הוא מגיע לידי האויב.
שליטה מלאה בשטחי יש"ע
הסכמי אוסלו הכניסו את ישראל לשדה מוקשים. כדי להיחלץ בשלום יש לצעוד אחורנית בדרך שבה נכנסנו. לשם כך יהיה על ישראל לקיים שליטה ביטחונית ואזרחית בכל שטחי יהודה ושומרון וברצועת עזה. על ישראל למוטט את רשות הטרור הפלסטינית, המשלמת משכורות למחבלים רוצחים ולבני משפחותיהם, שמנהיגיה חונכים כיכרות ורחובות על שמות מחבלים ומפארים את מעשיהם, ושהאמנה שלה כופרת בזכות הקיום של ישראל וקובעת שמאבק מזוין הוא הדרך היחידה לשחרור פלסטין מנהר הירדן עד הים התיכון.
בסיוע מדינות וארגונים אנטי־ציוניים זרים משתלטת הרשות גם על שטחים שלא נמסרו לידיה, הורסת אתרי עתיקות כדי להעלים את מורשת העם היהודי, וגורמת נזקים כבדים לאיכות הסביבה ולשמורות טבע. יש להרוס את הבנייה הבלתי חוקית, המנוגדת להסכמי אוסלו ולדין הבינלאומי. במקום הרש"פ יש צורך בשליטה ישראלית במרחב כולו, בכפוף לשליטה אזרחית נקודתית בערים שבהן יש משפחה שיש לה שליטה אפקטיבית והיא מסוגלת ומעוניינת לדאוג לרווחת התושבים בעיר.
לשום כוח בינלאומי או רב־לאומי לא יהיה אינטרס לשמור על ביטחון ישראל. למצרים, המרוויחים מההברחות לתוך רצועת עזה והחוששים בעצמם מהאחים המוסלמים, נוח להמשיך בהברחות ולהשאיר את ישראל מדממת. הדין הבינלאומי אינו מחייב את ישראל להסכים להסדרים כאלה.
לאחרונה העבירה הכנסת את החוק שיפסיק את פעילות אונר"א בשטחי ארץ ישראל. ניתנה בידינו הזדמנות חד־פעמית שאסור להחמיצה. באמנת הפליטים כתוב שהם מוחרגים כל עוד יש גוף אחר שדואג להם. אם יוקם גוף חדש, לא תחול עליהם אמנת הפליטים שחלה על כל פליטי העולם. הגוף החדש בהכרח יתנהל כמו אונר"א, כי גם לו יהיה אותו אינטרס להנציח את הבעיה במקום לערוך מפקד שיברר את מספרם על פי ההגדרות שנקבעו באמנה – ואו אז, אם יימצאו ביניהם פליטים כאלה, לדאוג לשיקומם בפתרון ארוך טווח שיימצא להם. בהבאת בעיית ה"פליטים" לקיצה טמון הזרע לשלום במזרח התיכון.
חיזוק ההתיישבות
בדין הבינלאומי יש לישראל הזכות העדיפה לריבונות בשטחי יהודה, שומרון ורצועת עזה שנכללו – בשל ההכרה בקשר ההיסטורי בין עם ישראל לארץ ישראל – בשטח שנמסר לבריטניה כמנדט להקמת הבית הלאומי לעם היהודי. משום כך יש לחזק ולהרחיב את ההתיישבות היהודית ביהודה, שומרון ובקעת הירדן, ולהחיל עליה את הדין הישראלי. יש לשקול בחיוב גם את חידוש ההתיישבות היהודית בחבל עזה. על שר הביטחון להורות לצה"ל להבטיח את שלום המתיישבים ולאפשר הגנה עצמית בידי כיתות כוננות. על שר הביטחון להורות למפקד הצבאי ביהודה ושומרון להעניש מחבלים ולגרש את בני משפחותיהם התומכים בטרור, ברוח החוק שהעבירה הכנסת לגבי שטחי ישראל בתוך הקו הירוק. את המעצרים המנהליים של יהודים, שהתרבו מאוד מאז תחילת המלחמה, יש לבחון מחדש.
דרום לבנון
הניצחון מול חיזבאללה יושג רק כשתושבי הצפון יוכלו לשוב לבתיהם בבטחה. המטרה טרם הושגה. המנהרות שנחצבו כדי להגיע דרכן לישראל, והבתים הרבים שבהם אוחסנו אמצעי לחימה שכוונו לעברה, מחייבים את המסקנה שאסור לחזור למצב הקודם. רצועת הביטחון חייבת להיות בלבנון ולא בישראל, תוך יצירת פרימטר שהשליטה הביטחונית המלאה בו תהיה בידי ישראל. התושבים הלבנונים לא יורשו לשוב לבתיהם, ושום גורם זר לא יורשה לשהות בשטח זה. הניסיון עם יוניפי"ל הוכיח כי לכוחות בינלאומיים אין אינטרס, אין יכולת וגם אין רצון להגן על ישראל מפני אויביה. נוח להם לשתף פעולה איתם נגדנו.
גיוס הציבור החרדי
במשך עשרות שנים פטרה המדינה מגיוס את המגזר החרדי. מלחמת התקומה שנכפתה עלינו לימדה אותנו שאי אפשר להסתפק בכוח האדם הקיים, וכי גיוס חרדים לצה"ל ושילובם הנכון הוא משימה הכרחית. הלב יוצא אל חיילי הסדיר והמילואים הגיבורים ובני משפחותיהם, הנושאים בנטל האדיר של המשך קיומנו כעם חופשי בארצנו. זו תוצאה של תפיסת עולם היסטורית שגויה, שלפיה די בטכנולוגיה וב"צבא קטן וחכם", של צבא שחשש מהדתה יותר משהיה מעוניין בגיוס חרדים, ושל שיח משסה ומרחיק.
במאי 2024 הגיש צוות בראשות אלוף במיל' אליעזר שקדי דו"ח ובו המלצות המפרטות את הדרך הנכונה לגיוס חרדים מתוך קירוב לבבות, שיאפשר לחיות יחד ולפעול יחד למרות המחלוקות. נייחל ששר הביטחון ישראל כ"ץ יבחר לאמץ את מסקנות הצוות, לעגן אותן בפקודת מטכ"ל, ונזכה להגיע בסבלנות ובאורך רוח לגיוס נרחב של אחינו החרדים ברוח טובה וחמה של אחדות ואהבת ישראל.
הצלחתו של שר הביטחון ישראל כ"ץ לעמוד באתגרים תהיה הצלחת כולנו. שנזכה לבשורות טובות.