מדינת ישראל ניצבת בפני אחת התקופות המורכבות ביותר שידעה, ומעמידה אותנו, ההורים, בפני אתגרים לא פשוטים. עידן השפע הדיגיטלי בו אנו חיים חושף אותנו, ובוודאי את ילדנו למידע רב שזורם מכל עבר. זה מקל עלינו במובנים רבים, ויחד עם זאת מציב בפנינו אתגרים חדשים, למשל כאשר ילדנו נחשפים למידע, תמונות או סרטונים קשים מבלי שהתכוונו לכך. רגישות זו מתבטאת במיוחד בימים אלה, בעודנו נחשפים לסרטונים של החטופים שחוזרים הביתה. מצד אחד, זהו מאורע מרגש ומשמח מאוד, אך מצד שני התוכן הנצפה לא פשוט, במיוחד עבור ילדים.
חשיפה לתוכן כזה עלולה לעורר פחדים, חרדה וחוסר אונים, גם בקרב מבוגרים, כל שכן בקרב ילדים. לכן, חשוב ללמד ילדים (וגם את עצמנו) כיצד להתמודד עם זרם המידע ולצמצם את החשיפה לתכנים מטרידים. מומלץ להציב גבולות ברורים לשימוש במדיה – להימנע מצפייה בתכנים לא מבוקרים ולוודא שילדים נחשפים למידע ממקורות אמינים ורגישים. חשוב גם ליצור שיח פתוח עם הילדים, כך שהם ירגישו בנוח לספר לנו אם נחשפו למשהו מטריד.
בני נוער צורכים לרוב מידע מהרשתות החברתיות, ולעיתים תכנים קופצים בפניהם בלי שביקשו. גם כאן יש ללמד את הילדים לצרוך מידע בצורה חכמה, לזהות מתי התוכן שהם רואים אינו תורם להם ולעצור. ניתן להשתמש בגישה של "עצור-שקול-שוחח": כאשר ילד רואה משהו קשה, עליו לעצור, לחשוב מה הוא מרגיש, ולבוא לשוחח עם מבוגר. גישה זו מאפשרת עיבוד רגשי ומונעת השארת תחושות קשות ללא מענה. גם אנו כהורים ומבוגרים צריכים להקפיד על צריכת מידע מבוקרת, כדי שנוכל להישאר רגועים ומאוזנים עבורנו ועבור ילדינו.
לצד הרצון שלא ייחשפו ילדנו למראות קשים, אל לנו להתעלם מהאירועים ומומלץ לנהל שיח על הנושא. כיצד? חזרתם של חטופים היא רגע של תקווה ושמחה, אך היא גם מעלה שאלות ורגשות מורכבים בקרב ילדים. חשוב להתאים את השיח לגיל הילד ולספק מידע מדוד בהתאם לרמת ההבנה שלו. ילדים צעירים זקוקים להסברים פשוטים ומרגיעים, בעוד שילדים גדולים יותר עשויים לשאול שאלות מעמיקות יותר על המתרחש.
כדאי להדגיש את ערך החזרה הביתה ואת העובדה שאנשים רבים פעלו כדי להחזיר את החטופים בשלום. במקביל, ילדים עלולים לחוש בלבול ואף עצב על אלו שטרם חזרו. במקרים כאלה, ניתן לשוחח על כך בצורה אמפתית ולהסביר שאנו ממשיכים לקוות ולפעול להשבתם. חשוב לעודד ילדים לשתף ברגשותיהם ולהבטיח להם שהם לא לבד. ניתן לשלב ביטויי תמיכה קולקטיביים, כמו תפילה משותפת או פעולות קהילתיות, כדי להעניק להם תחושת שותפות וקשר חיובי למציאות המורכבת.
חשוב לזכור, המשפחה היא העוגן הרגשי של כל אחד מאיתנו, וכאשר המציאות סביבנו בלתי צפויה, חשיבותה אף גוברת. הורים יכולים לסייע לילדיהם לפתח חוסן נפשי על ידי יצירת תחושת ביטחון בבית, גם כשהעולם שבחוץ מטלטל.
אחד הכלים החשובים ביותר לפיתוח חוסן נפשי הוא שמירה על שגרה. גם בתקופות משבר, ילדים זקוקים למסגרות מוכרות ולתחושה של יציבות בתוך חוסר הוודאות. פעולות יומיומיות פשוטות כמו ארוחות משפחתיות, משחקים משותפים וטקסי ערב יכולים לספק עוגן חשוב.
בנוסף, הורים יכולים להיות מודל לחיקוי בהתמודדות עם מתח וחרדה. כאשר ההורים מצליחים לנהל את רגשותיהם ולהביע אופטימיות זהירה, הילדים ילמדו מהם כיצד להתמודד עם קשיים. חשוב שההורים יאפשרו לעצמם רגעים של מנוחה וטיפול עצמי, כדי שיוכלו להיות נוכחים בצורה טובה עבור ילדיהם.
שיח פתוח במשפחה עשוי לסייע כאן מאוד. שבו ילדים יכולים לשאול שאלות ולבטא פחדים מבלי להרגיש ששופטים אותם, מחזק את תחושת הביטחון שלהם. כך, גם אם המציאות משתנה ללא הרף, הם יודעים שיש להם קרקע יציבה במשפחה שלהם.
לסיכום, למרות האתגרים שהמציאות מציבה, באמצעות תקשורת רגישה, הצבת גבולות בריאים לצריכת מדיה, שמירה על החוסן שלנו וטיפוח חוסן משפחתי – ניתן להקל על הילדים ולעזור להם להרגיש בטוחים יותר בעולם של חוסר ודאות.