בסוף השבוע התבשרנו כי חמאס אינו מעוניין בהמשך הפעימות לשחרור חטופינו. בתגובה, ישראל החליטה להפסיק את הכנסת הסיוע ההומניטרי לעזה כאמצעי לחץ על חמאס לשוב לשולחן המשא ומתן. תגובת חמאס לא איחרה לבוא וכהרגלו, הוא הציג מסר אחיד בדרכים שונות בהתאם לקהל היעד. לקהל היעד הישראלי הופץ סרטון הפרידה של האחים הורן, לקהל היעד העולמי נטען באנגלית שדרושה עזרה בשל המצור וכי החמאס מתעקש להתקדם לשלב השני בעוד ישראל מסרבת. לקהל היעד דובר הערבית דווח כי חמאס דחה את הצעת ויטקוף להפוגה במהלך רמדאן.
חמאס מבין היטב את חשיבות השליטה במידע, את הפיכתו לכלי אסטרטגי ולנשק משמעותי נוסף במלחמה נגדנו. בהתאם, החמאס אימץ אסטרטגיה רב-לשונית שמבקשת לעצב מציאות נפרדת לכל קהל, בהתאם לאינטרסים האסטרטגיים של הארגון.
המסרים המועברים לאמצעי התקשורת בערבית מלאים באלמנטים דתיים ולאומיים שכוללים הצדקות דתיות לפעולות טרור, הרג ושטנה כלפי ישראל. מסרים אלה מבקשים להעצים את תחושת הזהות והגאווה ולתרום לחיזוק הלכידות החברתית והלאומית. למשל, הבחירה לקשור את הסירוב לעסקת ויטקוף לחודש הרמדאן או הצהרות כמו "הג'יהאד הוא חובתנו הדתית והשהידים הם גיבורי האומה" נועדו להעצים את ההצדקה הדתית לחזרה למלחמה ופעולות הטרור. בנוסף, קריאות לנוער הפלסטיני להצטרף למאבק תוך שימוש במסרים כמו "הכיבוש נחלש, ואנחנו קרובים לניצחון".
לעומת זאת, המסרים המועברים לאמצעי התקשורת בשפה האנגלית מתונים הרבה יותר, מנוסחים בגוון חילוני ומדגישים היבטים הומניטריים ומשפטיים של הסכסוך. מסרים אלה נועדו לשכנע את הקהל הבינלאומי במציאות הקשה שישראל גרמה ברצועת עזה והצורך בלחץ דיפלומטי על ישראל כדי לסיים את המלחמה ולהתחיל בפעולות שיקום. כך, החצנת העובדה שישראל לא מאפשרת הכנסת סיוע לעזה והצנעת העובדה שהסירוב להמשך העסקה הוא יוזמת חמאס. במקביל, חמאס מטמיע מסרים שמציגים אותו לעולם כארגון התנגדות לגיטימי לכובש אכזר שרק מנסה להגן על אזרחיו מ"תוקפנות ישראלית". בנוסף, בכירי חמאס משתמשים בביטויים כמו "מצור בלתי אנושי" ופשעים נגד האנושות כדי למסגר את ישראל כתוקפן אכזרי.
בניגוד לשתי קצוות אלו, המסרים לתקשורת הישראלית ובעברית נועדו לערער את הביטחון הישראלי בהישגי המלחמה, לעורר ביקורת פנימית, תסיסה נגד הממשלה וליצור ספקות וויכוחים בקרב מקבלי ההחלטות. המסרים בעברית מנצלים ויכוחים פוליטיים פנים ישראלים ושימוש במונחים טעונים רגשית כדי להגביר את תחושת הבלבול ולערער את האמון במערכת. זו הסיבה להפצת הסרטון של יאיר הורן נפרד מאחיו או העובדה שאולץ בעת שחרורו להחזיק שעון חול עליו תמונתם של עינב ובנה מתן צנגאוקר, שעדיין שבוי, עם הטקסט "הזמן אוזל". בנוסף, חמאס מפיץ סרטונים בהם שבויים ישראלים מדברים תחת לחץ במונחים כמו "מחדל", "הפקרה", "ישראל לא דואגת לשבויים שלה" ועוד במטרה לעורר מחלוקות ולערער את אמון הציבור בממשלה.
דוגמה נוספת ומובהקת לאסטרטגיה הרב לשונית של החמאס ניתן לראות באירוע הכנסת ציוד כבד וקרוונים לרצועת עזה. בהודעות בערבית הודגשו יכולותיו של חמאס להתמודד בהצלחה מול המצור הישראלי, בעוד שבאנגלית הוצגה תמונה של משבר הומניטרי חמור שנגרם בשל מניעת אספקה לעזה מצד ישראל. במקביל, בהודעות בעברית נטען כי הכנסת הציוד היא שאפשרה את שחרור החטופים – אך בפועל, הכנסת הציוד הכבד והקרוונים הייתה חלק מהסכם עליו חתמה ישראל.
ישראל יכולה להילחם תדמיתית בחמאס
במקום להיגרר למגננה תדמיתית וציבורית, ישראל חייבת לפעול באופן יזום, מדויק ומתוחכם בעיצוב וניהול המסרים שלה. קודם כל, עלינו להבין לעומק את האופן שבו פועל חמאס. לאחר מכן, יש להקים צוות מיוחד שיאתר, יזהה ויילחם בדפוסים התדמיתיים של החמאס. ארגון הטרור נעזר באסטרטגיות קבועות ליצירת קורבנות מדומים, הדלפות מכוונות, שימוש בכלי תקשורת זרים ורתימת רשתות חברתיות להפצת מידע שקרי. ישראל צריכה למפות את הדפוסים הללו, לזהות אותם ולהגיב בהתאם.
אבל פעילות תגובתית לא מספיקה. ישראל חייבת ליזום פעולות תדמיתיות ברשתות החברתיות ובתקשורת המסורתית במטרה לחשוף את התעמולה של חמאס ולהציג את הסתירות והכפילות בנרטיב שלו. ניתן לעשות זאת על ידי רתימת גורמים בינלאומיים, משפיענים, מנהיגים ואנשי תקשורת שיובילו שיח גלובלי שמתמודד עם הנרטיב של חמאס.
למשל, יש להציג את ישראל כמדינה דמוקרטית הנלחמת בארגון טרור רצחני, תוך הדגשת הדיסוננס בין תדמיתו של חמאס במערב לבין המציאות האכזרית שהוא מכתיב בעזה. בתוך ישראל ולמרות ההבדלים הפוליטיים בינינו, עלינו לחזק את החוסן הלאומי, לצבוע כל מסר של החמאס ולנטרלו מהשיח הלאומי הפנימי.
עד כה, ישראל נוטה לפעול בזירה התדמיתית בעיקר בזמן משבר כאשר מנגד, חמאס בונה את הנרטיב שלו לאורך הזמן ובמשך שנים. כדי לנצח במערכה התודעתית, יש צורך בעבודה יומיומית ולאורך זמן ולא רק כתגובה לאירועים חריגים.
רונן ליבוביץ הוא מייסד ומנכ"ל חברה לייעוץ תקשורת