האב השכול משה קסטלמן, אביו של יובל קסטלמן ז"ל, דרש צדק לבנו במאמר שפרסם באכסניה זו. אני אביו של לוחם המילואים אביעד פריג'ה, הנאשם באחריות למותו של יובל – וגם אני דורש צדק לבני.
לכל אורך הדרך הבהרנו חזור והבהר שכל פעולותינו במאבק על חפותו של בננו אביעד, על הסרת תווית הרוצח שהוטבעה על מצחו בלינץ' התקשורתי שמתנהל נגדו כבר יותר משנה, אינן באות על חשבונו של יובל ז"ל או משפחתו. אין בהן כדי לגרוע במאומה מאומץ ליבו באותו פיגוע. אך אנו עומדים על דרישתנו שאביעד יישפט לפי עובדות האמת ובאמות המידה שחלו על אחרים במצבים דומים.
אין בדעתנו להשלים עם עיוות דין, עם התייחסות סטריאוטיפית שלילית כלפי בננו, שהשפיעה גם על הפרקליטות הצבאית וגרמה להאשמתו בעבירה חמורה מאוד.
על המאבק הזה החלטנו אחרי שנה של שתיקה מול אינספור פרסומים פוגעניים ושקריים שבהם כתשו ורמסו את דמותו של בננו, שבנו לו תדמית של עבריין מסוכן: נער גבעות, "מתנחבל", רוצח, "אוכל מוות". אלה פרסומים שרובם ככולם מבוססים על אדני שקר, על דמיונם הפורה של עיתונאים ופרשנים שרקדו על הדם. מכורסאותיהם הם מתיימרים לדעת טוב מאביעד מה חשב, ראה והבין, עם מי הזדהה ומה החינוך שקיבל, כיצד פירש בשניות המעטות ההן את מעשיו של יובל.
הם תקעו בגבו את הסכין, וגם סובבו. כדי לסחוט רייטינג ולגרוף לייקים, הם הפכו את אביעד לאדם קיצוני שהחליט לקחת את החוק לידיים. הם התעלמו לחלוטין מהסבריו, מהעדויות בתיק, משתי בדיקות פוליגרף שבהן יצא דובר אמת, מסיפורי הניצולים, ומכל מה שאומרים עליו ועל אופיו חבריו לגדוד, רבים מהם חילונים תל־אביבים.
כמה קל, במסגרת השבטיות שקורעת את עמנו, להדביק לאביעד תוויות ולגזור את דינו בהתאם לדעות קדומות ואג'נדות. הרי יש לו כיפה גדולה ופאות.
הסרטון ששודר בטלוויזיה אכן מחריד וקשה לצפייה, ובמיוחד כאשר רואים בו את השניות הגורליות שבהן יובל מנסה בלא הצלחה לאותת שאינו מחבל. אבל הסרטון לא משקף את ההשתלשלות המלאהשל האירועים, וגם לא את מה שראה והבין אביעד כשהיה עליו להחליט כיצד לפעול מול חוליית מחבלים שכרגע רצחו מול עיניו שלושה אזרחים ופצעו עוד 13.
הסרטון מייצר תמונה חלקית, שאף היא עברה עריכה בידי כתבים נלהבים שהקדימו קולות וצעקות לאירועים, ויצרו אצל הצופה התמים מצג שווא כאילו לכולם היה ברור שיובל אינו מחבל – והם צעקו לא לירות אך אביעד המשיך. זה תיאור שקרי ורחוק מהמציאות.
האמת היא שאנשים בזירה צעקו לאביעד לאורך כל האירוע "זה מחבל, תוריד אותו", ועל כך הוא גם נבדק בפוליגרף במשטרת ישראל ונמצא דובר אמת. היו עוד שני חיילים שירו על יובל, ולפי חומרי החקירה כלל לא ודאי מי ירה את הכדור הקטלני. אביעד לא וידא הריגה, אלא הפסיק לירות כשיובל נשכב על הכביש. הוא פונה מהמקום בעודו חי, בהכרה מלאה, ונפטר למרבה הצער 16 שעות לאחר מכן.
אביעד לא ביקש להרוג, והסיבה היחידה שסיכן את חייו ורץ לעבר המחבלים לנטרלם הייתה כדי להציל חיים. כפי שנראה מחומרי החקירה, הוא אכן זה שנטרל אותם.
האמת היא שבניגוד לאינספור כתבות מפוברקות, ולפי הראיות בתיק יובל לא צעק ולא דיבר (הוא נפגע בפיו כבר בתחילת הירי). הוא שלף את הארנק ובתוכו תעודת הזהות רק אחרי שהירי נגמר, ובכל מקרה אביעד לא ירה לעברו כשהרים ידיים, אלא רק כששב להתרומם ועשה תנועות חשודות, לרבות שליחת ידיים לכיסים ולחגורה.
קל לשפוט בדיעבד, מהאולפן, ובתוך כך לקבע נרטיב שקרי, שהתקבע היטב בציבור ולצערי גרם גם למשפחת קסטלמן להיתפס לאותן הטעויות.
כל הארוע כולו, מקצה עד קצה, נמשך 59 שניות. המחלוקת לגבי תקינות פעולתיו של אביעד, כפי שכותב גם מר קסטלמן, היא לגבי הירי האחרון, שנמשך ארבע שניות.
בתוך האירוע הזה, בננו אביעד לא ברח כמו אחרים, אלא היה הראשון להסתער על המחבלים פנים אל פנים. הוא ניסה לעצור את הטבח ולהציל את האזרחים.
אביעד לא היה יורה באדם שנכנע ומרים ידיים, ואין מדובר פה במקרה של פגיעה במחבל מתוך איזה אידיאולוגיה אלימה. הוא היה משוכנע, כמו כל האחרים בזירה, שזהו מחבל שלישי, שעדיין מנסה להערים עליו. היתה פה טעות כנה בתום לב, תוך כדי לחימה.
אנחנו לא מקילים ראש בחיי אדם ובערכי טוהר הנשק, אבל צריך גם לדעת לגבות לוחם שחייב לקבל החלטה בתוך כמה שניות בתנאי לחץ. כשלוחם פועל בתום לב כדי להציל אנשים, גם אם בדיעבד מתברר שהוא טעה בסערת הקרב, בלתי מתקבל על הדעת לנהוג בו כעבריין פלילי. המאבק על חפותו של אביעד הוא לא רק בשבילו, אלא בשביל כל לוחם.
בפיגוע הזה, ובכל התוצאות האיומות והטרגיות שלו – הרוגים ופצועים – אשמים רק המחבלים. הם ורק הם האויב. תקוותנו היא שהאמת תתגלה בהליכים בבית הדין הצבאי, והצדק יצא לאור. הטרגדיה של יובל קסטלמן ז"ל לא תתוקן באמצעות יצירת טרגדיה נוספת.
הסרטון מייצר תמונה חלקית, שעברה עריכה בידי כתבים נלהבים שהקדימו קולות וצעקות לאירועים, ויצרו אצל הצופה התמים מצג שווא כאילו לכולם היה ברור שיובל אינו מחבל