נתיבי הסחר העיקריים בעולם ספגו מכה קשה עקב אירועים פוליטיים בשנים האחרונות.
מלחמת רוסיה-אוקראינה שיבשה את זרימת הסחורות מסין דרך רוסיה ומרכז אירופה. ראשית, מכיוון שהצבא הרוסי נלחם בצבא האוקראיני, מסוכן ביותר לנוע באזור. אדם יכול להיפגע מתקיפה בלתי-מכוונת של אחד הצדדים או להיות מזוהה בטעות כאוקראיני על ידי הרוסים או כרוסי על ידי האוקראינים – ולהיפגע מתקיפה מכוונת.
בנוסף, מאז תחילת המלחמה, האירופים מנסים למזער את התלות הכלכלית שלהם ברוסיה כדי להימנע ממימון נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וכדי לצמצם את השפעתו על מדינות אירופה. זו הסיבה שאירופה מפחיתה ככל האפשר את תלותה בגז רוסי ומחפשת חלופות ברחבי העולם, כמו גז קטארי או אנרגיה ירוקה.

נתיב הסחר הקלאסי – דרך מיצר באב אל-מנדב, בין חצי האי ערב וקרן אפריקה אל הים האדום ודרך תעלת סואץ במצרים – חוסך לספינות מהמזרח את הצורך להקיף את כל יבשת אפריקה כדי להגיע לים התיכון ולאירופה. עם זאת, נתיב זה הפך לא בטוח מכיוון שארגון הטרור החות'י בתימן ממשיך לאיים על ספינות העוברות דרך מיצר באב אל-מנדב.
החות'ים יורים טילים על ספינות כבר כמה שנים, כדי להראות את כוחם הצבאי ולהתגרות במערב. בעקבות המלחמה של ישראל נגד זרועותיה של איראן במזרח התיכון, החות'ים הגבירו את ירי הטילים והפעילות הפיראטית שלהם בים האדום. הם גם השתלטו על ספינות שהם חשבו שנושאות ישראלים או שהן בבעלות ישראלית.
החות'ים מעולם לא השתלטו בפועל על ספינה עליה היו ישראלים, אבל הטרור הימי שלהם יצר פחד גדול ומהווה איום על חייהם של מלחים. מעבר לכך, גם תעלת סואץ עצמה מעוררת בעיות. רק לפני שלוש שנים נתקעה ספינת משא בתעלה ויצרה פקק תנועה עצום עבור יותר מ-100 ספינות המובילות סחורה. תקרית זו גרמה להפסד כלכלי עצום עבור רבים בתעשייה ברחבי העולם ועיכבה את אספקת הסחורה החשובה, שכן כ-12% מהסחר העולמי עובר בתעלה.
נמצא פתרון למשבר
כל שינוי בנפח הסחורות שעובר יכול להשפיע באופן משמעותי על כלכלות ברחבי העולם. נמצא פתרון למשבר הזה. נתיב סחר חדש יחסית מסין לקזחסטן עובר דרך הים הכספי לאזרבייג'ן, לאחר מכן לגאורגיה, טורקיה ואל היעד הסופי: אירופה. נתיב זה – המכונה המסדרון התיכון, רשמית נתיב התחבורה הבינלאומי הטרנס-כספי – מונע מעבר באזורים בעייתיים.
המסדרון התיכון עוקף את רוסיה דרך מדינות מרכז אסיה ונותן פתרון לשיבוש הסחורות דרך חצי האי ערב עקב האיום החות'ים. הוא גם נמנע מנתיב יבשתי דרך איראן, ועובר במקום זאת דרך הים הכספי. מדינות אירופה נהנות מנתיב בטוח יותר להובלת סחורות, אשר מקטין את הסיכוי לנזק פיזי לסחורה בשל הסבירות לעיכובים הנגרמים עקב פקקי תנועה ימיים, חטיפה או ביזה.

עם זאת, המרוויחות האמיתיות מהמסדרון התיכון, הן המדינות בהן הוא עובר.
אחת מהן היא אזרבייג'ן, שאמורה להרוויח משמעותית מהמסדרון התיכון בכמה אזורים. המעמד שלה בקווקז ובמזרח התיכון השתפר לאחרונה. לדברי גורמים בממשלת אזרבייג'ן, המדינה תיווכה בין ישראל לטורקיה בימים הראשונים בעקבות נפילתו של נשיא סוריה בשאר אסד ועלייתו של ארגון חייאת תחריר א-שאם, ומציגה את עצמה כמתווכת בסכסוכים אזוריים.
מבין מדינות הקווקז, אזרבייג'ן היא בעלת הקול הברור ביותר הקורא לשחרור האזור מהשפעות זרות על ידי מעצמות העולם, תוך מיצובה כמדינה בעלת אופי חזק ונכונות לשפר את חיי אזרחיה. לכן, אם השימוש במסדרון התיכון ימשיך לגדול, אזרבייג'ן תמצא את עצמה בעמדה בינלאומית חזקה מאוד עם כוח גיאופוליטי שאין להכחישו.

השימוש במסדרון התיכון יהפוך את אזרבייג'ן למוקד מרכזי להובלת סחורות בין אסיה לאירופה. שיירות רבות ייסעו בכבישיה כדי להגיע לגאורגיה, התחנה הבאה במסדרון. זה יפתח הזדמנויות עבודה חדשות במגזרים שונים כמו בנייה (לשיפור כבישים ובניית תחנות מנוחה), שיטור (עלייה בתנועה דורשת יותר שוטרים) ועובדי נמל (שיתמודדו עם העומס הנוסף בנמל באקו עם זרם הסחורות).
כלכלתה של אזרבייג'ן תצמח ככל שהיא תשתחרר מהסתמכות בלעדית על נפט וגז ותגוון אותה עם לוגיסטיקה ותחבורה בינלאומית. אחד היתרונות החשובים ביותר שהמסדרון התיכון יביא לאזרבייג'ן, יהיה חיזוק מעמדה – הן מול מדינות אירופה והן מול מדינות קווקז אחרות שאינן שותפות למסדרון. כל היתרונות של המסדרון התיכון יתרמו ליציבות האזורית בקווקז וישפרו את ביטחון תושביו. כל פעולה צבאית או פעילות טרור שתפריע או תמנע מעבר סחורות, עלולה להוביל לברית בינלאומית נגד המבצעים.
ההזדמנות של ישראל
ישראל, בעלת בריתה הקרובה של אזרבייג'ן, צפויה להרוויח מההצלחה הזו. ראשית, כמו מדינות אחרות באירופה, היא תוכל לייבא סחורות דרך המסדרון התיכון. שנית, ישראל יכולה להשקיע בשיפור התשתיות באזרבייג'ן ולהרוויח מהשקעות עתידיות. ישראל תוכל גם לחזק את קשריה הדיפלומטיים עם קזחסטן וסין באמצעות ניצול המסדרון, שיחזק את מעמדה הדיפלומטי העולמי של ישראל.
השורה התחתונה היא שהאתגרים שמציבים החות'ים הנתמכים על ידי איראן, דוחפים את העולם המערבי למצוא פתרונות יצירתיים לתעבורת מסחר עולמית, ובכך מעצימים את יריביהם של המשטרים האסלאמיים, כולל אזרבייג'ן, טורקיה וישראל.