יום חמישי, אפריל 10, 2025 | י״ב בניסן ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
user
user

אלישיב רייכנר

החל את דרכו במקור ראשון ב-2000. כותב טור בענייני חברה ופריפריה במוסף 'יומן'. פרסם שבעה ספרים על החברה הישראלית

אם ליאור שליין מדבר ככה על ליל הסדר – אני מלא תקווה

יהודים כמו שליין שבוחרים לקיים מצווה מהתורה כמו ליל הסדר, גם אם מסיבות אחרות, נוסכים בי תקווה כי בסופו של דבר, הם מקיימים שיח עם היהדות שלהם, ולא מוותרים עליה

הסטיריקן ליאור שליין מוכר כמי שמציג את עצמו כאתאיסט שגם אוהב לצחוק על הדת, ובכל זאת, כשצפיתי בראיון שלו השבוע אצל רוני קובן בתוכנית 'פגישה', אני מודה שהתמלאתי תקווה ביחס למערכת היחסים של אנשים כמוהו עם היהדות.

בתחילת השיח שלהם על הדת, שידר קובן קטע מהסטנד אפ של שליין בו הוא מתייחס לבדיקת חמץ שנעשה הערב. "אנחנו בני האדם כבר מיפינו את הגנום האנושי", אומר שם שליין. "כבר הנחתנו אנשים על הירח. אנחנו יודעים להדפיס לב במדפסת תלת ממד, אבל כל שנה בסביבות מרץ-אפריל יש יותר ממיליון ישראלים שמסתובבים בתוך הבית של עצמם עם נר ונוצה ומחפשים בעליית הגג שאריות של מאפים כי א-לוהים יכעס אם לא נשרוף את כל החמץ…. מה נהיה מאתנו, נאצים של חמץ?".

למרות שאני דתי שעומד לקיים הערב בדיקת חמץ, צחקתי, כי גם דתיים יכולים לספר בדיחות על מצוות. אבל זה לא מה שהיה מעניין בסיפור של שליין. דקה לאחר מכן אמר שליין לקובן שאחד הדברים שמגדירים אותו כיהודי גאה הם החגים שהוא חוגג. הוא סיפר שהוא מקיים את ליל הסדר, ואפילו דקלם בעל פה את הקטע מההגדה על "רבי אליעזר, רבי יהושע רבי עקיבא ורבי טרפון שהיו מסובין בבני ברק".

ואז אמרתי לעצמי, אם כך מדבר וחי אחד הנציגים המובהקים והמוכרים של החילוניים האתאיסטים בישראל, מצבנו נהדר. הרי באותה מידה ששליין צחק על בדיקת חמץ, אפשר היה לצחוק גם על המנהג המוזר שלו לשבת בליל הסדר, לאכול קרקר גדול עם חורים ועלה של חסה, לקרוא טקסטים עתיקים ולספר סיפור ישן שנשמע כמו סרט דמיוני של וולט דיסני. אני מאמין שאדם רציונאלי כמו שליין לא מטריח את עצמו לשבת סביב שולחן הסדר סתם כי ככה נהגו, וגם לא בשביל לרצות את האל שהוא לא מאמין בקיומו. כאדם מנומק אני משער שהוא מצא כמה סיבות יפות לכך שהוא שומר על המנהג הזה.

לכן, אני מאמין שגם שליין יודע שלא עושים בדיקת חמץ רק כי מי מפחדים שא-לוקים יכעס. בדיוק כמו שאת מצוות ליל הסדר יהודים, כולל שליין, מקיימים לא בגלל הציווי אלא מתוך מסורת ומתוך התחברות לערכים של הלילה הזה, גם את מצוות בדיקת החמץ, יהודים מקיימים לא רק בגלל הציווי אלא גם מתוך מסורת ומתוך התחברות לערכים שעומדים מאחורי תהליך ביעור החמץ מהבית.

אם נדבר בשפת הרייטינג ששליין מכיר היטב, ההבדל בין הרייטינג של ליל הסדר לרייטינג של בדיקת חמץ הוא שליל הסדר הוא הרבה יותר משפחתי, יש בו המון אוכל, סיפורים יפים ושירים שאנשים אוהבים. בדיקת חמץ, לעומתו, היא פעולה סיזיפית יותר, פחות משפחתית, ואין בה אוכל.

ברמה האישית, כיהודי מאמין, אני לא בודק את הרייטינג של כל מצווה לפני שאני מקיים אותה, אלא משתדל לשמור את כל המצוות מתוך אמונה בקב"ה ובתורתו, ובכל זאת, יהודים כמו שליין שבוחרים לקיים מצווה מהתורה כמו ליל הסדר, גם אם מסיבות אחרות, ומדברים בהומור על מצוות אחרות, נוסכים בי תקווה כי בסופו של דבר, הם מקיימים שיח עם היהדות שלהם, ולא מוותרים עליה.

בתחילת התוכנית, קובן שאל את שליין אם הוא מיואש מהמצב במדינה. שליין ענה שהוא לא מיואש כי ייאוש מוביל לפסיביות, ואז גם אמר שמדינת ישראל היא נס מכיוון שהיא מצליחה להיות מדינה יהודית בלב מזרח תיכון מוסלמי. אם כך מתבטא מי שמגדיר את עצמו כחילוני ליברלי שמאלני ואתאיסט, אז אני מלא תקווה.

 

כתבות קשורות

כתבות אחרונות באתר

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.