הקיום היהודי הוא אינטנסיבי.
הטמפרטורה, מהירות הסיבוב והכוחות עימם הוא מתמודד, יוצרים צנטריפוגה חזקה ממנה הרבה מאד מבני העם היהודי נפלטו החוצה במהלך ההיסטוריה.
ספר שמות מספר לנו כי "וחמושים עלו בני ישראל מארץ מצרים" – כלומר רק חמישית מבני ישראל יצאו ממנה. חורבן ממלכת ישראל גרע ממצבת היהודים עשרה שבטים מתוך 12 שנעלמו מבלי שוב. תהליכי התבוללות היו בהיקף כזה או אחר לאורך כל ההיסטוריה, עד למאות ה-20 וה-21, בהן הם הגיעו למימדים הגבוהים ביותר מאז ומעולם. שיעור ההתבוללות בקרב יהודי ארה"ב עומד היום על 70-60 אחוז.

במהלך השנים היו ניסיונות שונים להתמודד עם התופעה: עזרא הסופר מייצג את הגישה המבקשת לחזק ולבצר את הגבולות. כשהוא עלה לארץ בעקבות העולים הראשונים שהגיעו מגלות בבל לאחר הצהרת כרש, הוא קיבל החלטה חברתית לא פשוטה והורה על פירוק משפחות וגירוש הנשים הנכריות. שאול הטרסי, הלא הוא פאולוס הנוצרי, הוא הדוגמה המובהקת לפעולה בכיוון ההפוך. הוא ביקש להציב את היהודי שברוח כאלטרנטיבה ליהודי שבחומר, לפרק את החומות ולהגדיל את המועדון. התוצאה ידועה. הנצרות הפכה למשך קרוב ל-2,000 שנה לכוח דתי וחברתי שאיים פיזית ורוחנית על המשך הקיום היהודי, ממסעי הצלב ועד לגזרות המרת הדת.
שאלת ההתבוללות מקבלת משנה תוקף בעולם הגלובלי החדש, שבו ההישארות כיהודי דורשת הפעלת התנגדות לא פשוטה נגד כוחות חברתיים רבי עוצמה. רובנו חיים פה בתוך בועה קטנה, אולם מאד לא פשוט להישאר יהודי כאשר אתה חי בעולם הגדול.
אגב, גם בישראל – אם לא היינו מוקפים פה במיעוטים מקבוצות אתניות עוינות בבסיסן, היקף ההתבוללות היה נוסק פלאים. ולראיה, שיעור ההתבוללות הגבוה ביותר בעולם הוא בקרב ישראלים יורדים.
לוסי אהריש – כסמל האולטימטיבי של ישראלית לא יהודייה שרוב הישראלים היו שמחים להיות חברים שלה – היא ההמחשה הגדולה ביותר לקונפליקט הבלתי אפשרי.
כל זה מחייב אותנו לברור עמוק. למה, ועל מה, ולשם מה כל המאמץ הזה?
כי להישאר יהודי משמעו להתמסר למרכיב לא רציונלי של זהות מהותנית קשיחה. כי להישאר יהודי משמעו לגדר את עצמך במגבלה שאין דרך לתווך אותה לעולם הליברלי, שבו כל אי שוויון הוא גזענות. כי להישאר יהודי משמעו לאחוז דה פקטו בנוסח כזה או אחר של "אתה בחרתנו" ו"עם סגולה". המהלך הזה כמעט ולא מתאפשר מבלי להכניס למשוואה ארכיטיפים של לא מודע קולקטיבי, אמונות, מסורות, ערכים לאומיים ונרטיבים היסטוריים קדומים.
על כל זה צריך לדבר, צריך לדון, צריך לשאול. אבל במקום לקחת על עצמנו את המשימה המאתגרת, אנחנו מפנים את כל תשומת הלב לליצן שמשחרר נפיחת טוויטר, ומעתיקים את השיח לזירה הקלה והפשטנית של בני האור מול בני החושך.
דברו על המהות, חברי בשמאל ובימין הליברלי, דברו על מיהו יהודי ומהו יהודי ולמה להיות יהודי. אל תתחבאו מאחורי אורן חזן.
אל תתחבאו מאחוריו. הציוץ של אורן חזן:
לא מאשים את לוסי אהריש שפיתתה נפש יהודי במטרה לפגוע במדינתינו ולמנוע מעוד צאצאים יהודים להמשיך את השושלת היהודית, להפך היא מוזמנת להתגייר.
כן מאשים את צחי המתאסלמלוי שלקח את פאודה צעד אחד רחוק מדי – אחי צא מהסרט.
לוסי זה לא אישי, אבל דעי, צחי אחי ועם ישראל עמי, די להתבוללות!
— אורן חזן (@oren_haz) 10 באוקטובר 2018