קבוצה גדולה של נשים עומדת לומר היום"עד כאן" אל מול סבל אחיותיהן, ולעשות מעשה שמטרתו לומר בקול גדול "לא עוד". כמה סמלי הוא שיום השביתה המתוכנן נופל בעיצומם של ימי החנוכה.
"אישה ודאי מדליקה!", קובע ר' יהושע בן לוי בתלמוד הבבלי. הדגשה זו נצרכת לאור העובדה שמצוות החנוכה (כמו גם אלו של מועדים אחרים) נחשבות "מצוות עשה שהזמן גרמה" ומשום כך, לרוב, נשים פטורות מהן. ואף על פי כן – נשים חייבות בהדלקת נר חנוכה מכיוון ש"אף הן היו באותו הנס".

על פי פשט הדברים נראה שמכיוון שנשים ניצלו גם הן מגזרות היוונים, ברור שהן צריכות לקיים את המצווה המפרסמת את נס ההצלה –הדלקת נר חנוכה. אלא שרש"י, באופן מפתיע, מפרש באופן הבא: "שעל ידי אישה נעשה הנס". לאיזו אישה מתכוון רש"י בדברים אלו? בדבריו מתייחס הראשון הנודע בקצרה לסיפור המתועד במקורות שונים מימי הביניים: "שגזרו יוונים על כל בתולות הנשואות להיבעל לטפסר [השליט היווני] תחילה". המשך הסיפור מתאר כיצד מגזירה קשה זו (הקרויה לעיתים "גזירת לילה ראשון") סבלו היהודים (ובעיקר היהודיות) במשך שלוש שנים וחצי! זאת, עד אשר הגיע תורה של בתו של יוחנן כהן גדול להינשא. אך היא "פרעה ראשה וקרעה בגדיה ועמדה ערומה בפני העם".
פעולה פרובוקטיבית זו, והדברים הקשים שהטיחה באחיה לבית חשמונאי על שתיקתם המתמשכת אל מול הגזרה הנוראה החלה על בנות ישראל, היא שהביאה על פי המשך הסיפור, את יהודה ואחיו להתעשת ולצאת למרד שהוביל לבסוף לניצחון. כך "הנס נעשה על ידן". על פי רש"י, נס חנוכה (כמו גם פורים ופסח) התאפשר הודות לפעולה נועזת ולא קונבנציונלית של אישה אחת אמיצה. פעולה יוצאת דופן זו, היא שהביאה לתוצאה ההלכתית יוצאת הדופן, של חיוב נשים בנר חנוכה, על אף שייכותה לקטגוריה של מצוות מהן נשים פטורות.
חנוכה הוא, לפיכך, חג המעלה על נס את האקטיביות הנשית ומדגיש את חלקן המרכזי בהיפוך ההיסטוריה ובמסירתם של "גִבּוֹרִים בְּיַד חַלָּשִׁים וְרַבִּים בְּיַד מְעַטִּים" – הבת החשמונאית אשר לא עמדה מנגד אל מול סבלה וסבל אחיותיה, והעזה במעשים ובדברים להעיר את המנהיגות ואת הציבור מאדישותם או מייאושם.
למרבה המזל, אין צורך לנקוט במעשה פרובוקטיבי כמו זה לו נדרשה הבת החשמונאית. מאות הנשים אשר ישבתו מעבודתן ביום שלישי וייצאו להפגנות מחאה, מבקשות בכך להעיר את הציבור ומנהיגיו מהשלמה עם אלימות נגד נשים. "הנס נעשה על ידן", אלא שלא נס נצרך כאן אלא פעולות אנושיות: הקצאת משאבים, חקיקת חוקים ואכיפה מוגברת. נשים אלו, של חנוכה תשע"ט, ממשיכות ומעבירות את לפיד הנשים היהודיות בעלות התושייה שלא נתנו ולא נותנות לייאוש להיהפך לאדישות. בימים ההם – ובזמן הזה.