אמן החושים, המנטליסט הישראלי והבינלאומי ליאור סושרד מגיע לאולפן של סטארט-עם. ברור שזה לא הולך להיות פרק רגיל ואנחנו במתח: משהו יקפוץ עלינו מהקיר? הוא יקרא לנו מחשבות? יחשוף את הקוד הסודי של כרטיס האשראי?
סושרד מופיע עם מופעי התרגילים והטריקים החושיים והמחשבתיים שלו מעל הבמות הגדולות ביותר בעולם, הן הפיזיות והן התקשורתיות, ומבדר את ההמונים. כדי להיות כזה הוא צריך להמציא את עצמו כל הזמן מחדש. להיות חדשן, יצירתי מאוד וגם יזם בעצמו.
אנחנו משוחחים על הקריירה שלו, מילדותו של ילד חיפאי ביישן שנמשך לתחום החידות, ההמצאות, פתרון בעיות והשפעות על המוח. ילד שחלם בשיעורי תנ"ך, המציא פרשנויות משל עצמו לסיפורים והיה קצת מרדן. ומוצאים את עצמנו מחליפים בינינו סיפורים תנ"כיים בשאלה מי היה המנטליסט והסטוריטלר הראשון בהיסטוריה שלנו…
האזינו:
הפריצה וההצלחה המרשימה שלו לא הגיעו במקרה, ולא בקלות. אלא בעבודה קשה וסיזיפית. איך זה עבד? סושרד מצטט את השחקן סטיב מרטין שאמר "תהיה כל כך טוב, שהם לא יוכלו להתעלם ממך". "הצלחה", הוא מוסיף, "היא לא מה שאנשים רואים מבחוץ. היא לא גרף לינארי. זו רכבת הרים. שיש בה שינויים, הפתעות, חזרה אחורה, ונפילות וחזרה לשיאים". בין רגעי השיא הוא מונה סדרת מופעים עם ברברה סטרייסנד, ריאיונות טלוויזיוניים בתוכניות הכי נצפות, וגם הצלחה בגיוס כספים עבור ארגון עולמי בעקבות התערבות עם מיליארדר נדבן.
מצד שני, הוא מודה, יש גם הרבה כישלונות. למשל עסק תפעולי שהוא יזם ושלא נוהל טוב. וכך למד על בשרו איך לא לנהל עסק. בסוף, "סטטיסטית, פשוט צריך שיהיו יותר הצלחות מכישלונות".
Video: צילום ועריכה: ג'וני רותם
סושרד משתתף באקסלרטור, מאיץ יזמות, יושב בבורד היועצים ומסייע ליזמים בתחילת דרכם. מניסיונו, אחת הבעיות שצריך להתגבר עליהן היא ההתאהבות העצמית בפתרון, במוצר, שעלולה לפספס דברים חשובים אחרים. כמו למשל, סקר השוק המקדים שבוחן את הצרכים האמיתיים של קהל היעד. וגם בתחומים שהוא מתמחה בהם: יכולות הסטוריטלינג, השיווק, ואפילו הפרזנטציה למשקיע.
"זה כמו בהופעות שלי", הוא מסביר, "יש שני סוגי קהלים – קהל שמכיר ובא ביוזמתו וכבר משולהב. ויש סוג קשה יותר – כאלה שהוזמנת על ידי החברה להופיע בפניהם בהפתעה. אלה לא יודעים ולא מכירים, ויש לי 15 שניות לתפוס את הקהל. עם המשקיע הפוטנציאלי, הקרן או האנג'ל, זה אותו דבר, הרושם של השניות הראשונות יכריע בדרך כלל".
צפו בפרק המלא:
Video: עריכת וידאו: מוטי טל
ניכר בסושרד שהוא מלא אדרנלין כשהוא על במה או בקטעי הופעה. שלחלק מהם אנחנו זוכים בשידור חי. אני שואל אותו על סוגי הקהלים השונים שהוא נתקל בהם בעולם. קהל ישראלי למשל, שהוא אולי סקפטי ומתחכם יותר ומנסה לפצח את מה שמאחורי הקלעים, ולא לצאת פראייר. "אני מת על הסקפטיים", אומר לי ליאור, "הם היחצנים ללא תשלום שלי. הם אלה שהולכים ומספרים לאחרים, בגלל שזה מעצבן אותם. בהופעה יש לי קטע שמיועד לסקפטיים".
הוא מספר לי על ההבדל על הבמה ומחוצה לה. ואנחנו מדברים גם על שילוב הופעות בעולם בכל העולם עם משפחה וגידול ילדים. "אני אוהב את המדינה", משיב סושרד בפשטות. "וזה גם מקרקע אותי. אני יכול להיפגש בערב אחד עם ביל גייטס ולמחרת לחזור לארץ ולקחת את הילדה מהגן. אני שמח על האיזון הזה".
בין שלל הדיבורים על יצירתיות, על יזמות ועל הצלחות, ליאור סושרד מדגים גם יכולות. הוא מהמם את הנוכחים בזיהוי מראש של העמוד והשורה שבחרתי אקראית בספר. מוכיח לנו את כשלי החשיבה שלנו בחידות ובציורים שהוא מבקש מאתנו לצייר באולפן. מודה שאכן נפלתי בתשובות אוטומטיות ובחשיבה תבניתית. הוא מטריף את דעתי בטריק עם הטלת קובייה, כשהוא יודע בכל פעם לנקוב במספר הנקודות שיצא, חבוי היטב בין כפותיי. ונשאר גם אחרי ההקלטה כדי להפתיע אותנו בטריקים עם קלפים.
לסיום, אני מבקש ממנו סטארט-טיפ. והפעם לא ליזם המתחיל, אלא ליזמים שרוצים להצליח בענק. להגיע הכי רחוק שרק אפשר.
אתם מוזמנים, כמו תמיד, להאזין לפרק ההסכת וליהנות מתוכני השיחות. והפעם – מוזמנים גם לצפות.
Video: צילום ועריכה: ג'וני רותם
להאזנה להסכתים נוספים מבית מקור ראשון – לחץ כאן:
- פרק 16 – סטארט-עם | מיזם "הקיפוד והשועל" מביא לשמואל רוזנר קהל איכותי של סקרנים
- פרק 15 – סטארט-עם | איך הפך יובל אברמוביץ משחקן ב"השיר שלנו" למגשים חלומות אוניברסלי
- פרק 14 – סטארט-עם | "הבינה המלאכותית מסתיימת במקום שהאדם היצירתי מתחיל"
- פרק 13 – סטארט-עם | מאחורי המסורת הטלוויזיונית של יום הזיכרון עומדת שיחה בלתי אפשרית עם אם שכולה