לפני כחודש וחצי, כשנתניאל בוזוליק, כוכב "יומני הערפד", נחת בישראל כדי לתמוך ולהפיץ הסברה ישראלית בעולם, הוא עוד היה יחיד במינו. אף אחד מהישראלים מוקירי התודה לא העלה על דעתו כי הוא רק החולייה הראשונה בשרשרת ארוכה של משפיענים ואומנים בסדר גודל בינלאומי שינחתו אצלנו. וזה בדיוק מה שקרה.
בזה אחר זה, שמות כמו מייקל רפפורט ודברה מסינג, הגיעו לסיור אמיץ במדינה תחת מתקפה. מדי יום הם נפגשים עם משפחות החטופים, מבקרים את הפצועים ומפיצים למיליוני עוקביהם את הצד הישראלי, זה ש"מבוטל" בדרך כלל ברשתות. היום נחשף לראשונה האדם שעומד מאחורי הביקורים המיוחדים האלו, איש ההסברה אוריאל דיסון בן ה-32, שבריאיון בלעדי מספר על מסעות השכנוע הארוכים, עשרות הבקשות שהוא מקבל מדי יום ממשפיענים שרוצים לבקר בארץ, ומי הכוכבים שעוד צפויים להגיע.
"תמיד התעניינתי בתחום הרשתות החברתיות", הוא מספר, "עוד כשהייתי ילד, ב-2007 או 2008, נחשפתי למי שהיו אז 'משפיענים', כלומר בלוגרים ויוטיוברים, והבנתי לפני כולם כמה כוח והשפעה יש להם. ידעתי שאני רוצה להיכנס לעולם הזה, ואחרי כמה שנים חבר שלי, גיא שלו, הקים חברה בתל אביב לקידום בעזרת משפיענים והציע לי לנהל את המחלקה הבינלאומית. במשך השנים, משרד התיירות פנה אלינו וביקש שנפנה למשפיענים מחו"ל כדי שישכנעו את העוקבים שלהם להגיע לישראל, מבלי להטיס אותם לכאן. ואני אמרתי 'למה לא להביא אותם בעצם?'. זה גם עולה פחות וגם אפשר לייצר הרבה יותר שיתופי פעולה. משפיענים מאוד אוהבים לטייל, והקהל שלהם מאוד אוהב לראות נופים ומקומות חדשים. ככה התחלתי להביא משפיענים וכוכבים בינלאומיים לסיורים בארץ ועכשיו זו העבודה הקבועה שלי – רק בכיוון ההסברתי".

למה היה לך חשוב להביא אותם לכאן?
"עד כמה שאנחנו מנסים להסביר את עצמנו, מדובר באנשים עם הרבה יותר קהל שמאמין להם", מסביר אוריאל, "המפורסמים ובעלי הפלטפורמות הגדולות הם כלי הסברתי חשוב וגם דרך להגיע למאות מיליוני אנשים ולשכנע אותם.
"הרעיון היה קיים הרבה שנים. לפני שלוש וחצי שנים התחלנו לעבוד עם מכבי טאסק פורס ואחרי שהסתיימה הקורונה הבאנו יותר מ-100 מפורסמים ומשפיענים, לכל אחד בממוצע יש שלושה מיליון עוקבים. בשנים האחרונות הגענו ליותר מ-2 מיליארד צפיות, כשכל משפיען מפרסם לפחות 110 פוסטים במהלך הביקור. אנחנו מחתימים אותם על מספר מסוים של פרסומים שהם מחוייבים להעלות, אבל לרוב הם מפרסמים הרבה יותר מיוזמתם. במהלך הביקור אנחנו לוקחים אותם לטיול ארוך ומשמעותי בארץ. חשוב לנו שהם יחוו לפחות ארוחת שבת אחת וירגישו שישראל היא המקום שלהם. לכל אחד אנחנו מתאימים את הסיור שמתאים לו ולקהל שלו, כדי להראות שלישראל יש הרבה מה להציע".
איך זה שאנחנו כמעט לא שומעים על הביקורים האלו?
"זה דווקא שימח אותי שבהרבה מהביקורים אנשים אפילו לא שמו לב שהם באו", הוא משיב, "בדרך כלל אנחנו לא מדברים על זה, כי אנחנו מעדיפים לגרום לזה להראות כאילו המשפיענים והמפורסמים הגיעו לכאן מיוזמתם ולא על ידי ארגון אחר. הסיבה שהישראלים לא מבחינים בזה היא שאמנם מדובר באנשים עם מיליוני עוקבים, אבל לרובם אין קהל יהודי או ישראלי.
"אנחנו משתדלים להביא כמה שיותר אנשים בלי קשר לישראל וספציפית מהשמאל האמריקאי. באופן כללי, חשוב לנו להביא אנשים עם כמה שיותר השפעה, וגם כאלו שמקושרים לשמות גדולים אחרים מהתעשייה. את סקוטר בראון למשל, לא הבאנו רק בגלל שיש לו מיליוני עוקבים אלא כי הוא מקושר לעוד הרבה כוכבים בעולם כמו ג'סטין ביבר ואריאנה גרנדה. אנחנו מנסים ליצור קשר גם עם אנשים שהם אנטי ישראלים, ולנסות לשכנע אותם לא להעלות כל כך הרבה תוכן נגד ישראל. כשאנחנו מצליחים ליצור איתם שיחה, זה לפעמים גם עובד".
הם הסכימו מיד לבוא ולעזור?
"זה משחק ארוך טווח", מסביר אוריאל, "תמיד היינו איתם בקשר בקבוצות וואטאפ ובפגישות בחו"ל אז כשפנינו אליהם מיד בתחילת המלחמה, זה היה די טבעי והם לא נרתעו מזה. שלחנו להם תכנים הסברתיים, כל אחד ומה שמתאים לעולם התוכן שלו, ומהר מאוד הם התחילו להפיץ אותם ללא הפסקה".
הם לא פחדו לאבד עוקבים?
"האמת שהם איבדו לא מעט", הוא מספר, "ג'יימס מאזלו, שבהמשך גם הגיע לארץ, איבד עשרות אלפים עוקבים עם כל פרסום פרו ישראלי שלו. אבל כשהוא הגיע לישראל המספרים חזרו לעלות כי פתאום הישראלים והפרו ישראליים בעולם התחילו לעקוב אחריו וזה קרה עם עוד הרבה משפיענים שהגיעו לכאן. גם השחקנית איימי שומר פרסמה בהתחלה המון תכנים בעד ישראל ואז תקפו אותה והיא נבהלה והפסיקה. אבל אנחנו דואגים תמיד להיות בקשר איתם ולעזור להם בעקיפין כמה שאפשר, כדי לצמצם את הנזק"

זמן קצר לאחר המלחמה, למרות הקשיים הטכניים שנוצרו, אוריאל והצוות שלו הצליחו להביא לישראל את השחקן האמריקאי-יהודי הידוע ג'יימס מאסלו לביקור מולדת. מאז, לדברי אוריאל, המפה השתנתה ופתאום הם אלו שרדפו אחריו בבקשה להגיע לארץ.
"כמה שבועות לתוך המלחמה הבנתי שחייבים להחזיר את הסיורים", הוא מספר, "זו בעיה כי אנחנו 'אזור מלחמה' והרבה חברות ביטוח לא רוצות לקחת סיכון ולבטח אנשים ששווים מיליונים. מה גם שהמשפיענים עצמם לא כל כך רצו לבוא, הם די פחדו. אבל אז נתניאל בוזוליק הגיע מטעם עצמו ולאחריו הבאנו את ג'יימס מאזלו. זה פתח לאחרים את התיאבון. אני יכול להגיד לך שכרגע נמצאים בארץ המון משפיענים שבאו דרכנו. את חלקם אני לא יכול לחשוף, אבל אני יכול לספר שכרגע נמצא איתי בסיור סטפן תומפסון, מנהל הדף Visegrád 24 שהגיע לחשיפה של 3 מיליארד צפיות בתכנים שהעלה שקשורים למלחמה. הבאנו גם את מייקל רפפורט וסקוטר בראון. העובדה שהם פה בארץ מפגישה אותם הרבה יותר חזק עם המציאות המורכבת כאן.
"מייקל לא בכה יותר מעשור אבל בפגישה עם משפחתו של אופיר אנגל שהוחזר מהשבי, הוא בכה המון. גם ג'יימס מאזלו, אדם שכמעט לא בוכה, מצא את עצמו דומע לפחות 20 פעמים במהלך הביקור בארץ. מה שיפה בסיורים האלה, זה שהאנשים האלו מתאהבים בארץ ורוצים לספר את הסיפור ולחזור שוב, רק שהפעם זה עוד יותר חזק. אחרי מה שהם רואים, הם בעצמם רוצים להילחם למען ישראל".
איך נראות ההכנות לביקור כזה והעבודה בזמן הביקור שלהם בישראל?
"לפני שהם מגיעים, אנחנו סוגרים בשבילם את המלון והטיסה ובונים עבורם את הלו"ז, בדרך כלל לפי איך שהם מבקשים. חלק מעוניינים להיפגש עם אנשים מסוימים, חלק רוצים להיות בקבוצה. הרבה מהם מכירים אחד את השני אז אנחנו משתדלים לערוך להם ארוחות ומפגשים משותפים וכל הזמן יש מישהו מאיתנו שמלווה אותם. אנחנו בדרך כלל צוות קטן, אבל עכשיו העבודה שלנו התרחבה מאוד והתחלנו לעבוד גם עם חברות הפקה.
"כרגע יש ארבע קבוצות שונות ועוד שלושה משפיענים שמסתובבים עצמאית, ומצטרפים לפעמים לסיורים שלנו. אנחנו מקשרים אותם למשפחות החטופים, לחטופים שחזרו מהשבי, מדריכי טיולים וגם אנשי ציבור וחברי כנסת. לפני המלחמה הצמדנו להם צלם, אבל לא הכנו תוכן יותר מדי מורכב. עכשיו זה שונה. לכל אחד מוצמד צלם וגם עורך, ויש מחשבה רבה על הנרטיב ומה אנחנו רוצים להעביר בכל סרטון או צילום שהם יעבירו ברשתות החברתיות".
אתה מרגיש שיש לסיורים האלו השפעה אמיתית על מצב ההסברה?
"באופן כללי בהסברה אנחנו מפסידים", הוא מסביר, "אבל זה לא כי אנחנו לא טובים או משהו כזה. פשוט קשה לנו להסביר את עצמנו בזמן שהכל קשה וכואב וגם המספרים לא לטובתנו. אנחנו סך הכל 15 מיליון יהודים בעולם בערך, ויש מספרים עצומים של אנשים שדעתם נגדנו או שלא אכפת להם. זה קרב שקשה לנצח בו".

"אבל זה השתפר מאוד. ב-2021 אני עוד רדפתי אחרי כל המשפיענים היהודיים וכמעט אף אחד לא פרסם את התוכן ששלחתי להם. היום, הם מפרסמים ללא הפסקה. כשהתחילה המלחמה התחננתי למשפיענים שיבואו לכאן ואף אחד לא שם עליי, והיום יש לי יותר מ-40 בקשות של משפיענים להגיע לכאן. יש גם התגייסות מטורפת לעניין, למשל יש מלון מסוים בתל אביב שסגר לנו סוויטות מטורפות בלפחות שמונים אחוז הנחה. גם אל על נתנו לנו כרטיסים לביזנס בהנחה של כמעט חמישים אחוז, כדי שנוכל להטיס אותם בזול, ובאופן כללי יש הירתמות מדהימה לפרויקט הזה".
אתה יכול לספר לנו על עוד אנשים שצפויים להגיע?
"יש הרבה שמות גדולים בהוליווד שמתוכננים לבוא, שכרגע אני נזהר להגיד את שמותיהם כדי לא לפגוע בקריירה שלהם. אני כן יכול לספר ששבוע הבא יגיעו גיא נתיב הבמאי של 'גולדה' ולצידו המשפינית איב ברלו. יש עוד הרבה אנשים שהם בגדר 'אולי', כמו ארלונד שוורץ, אבל רק כשהם ינחתו בארץ אני אוכל להכריז על זה בוודאות. יש המון תקלות בדרך. למזלנו יש הרבה יהודיים בתעשייה ההוליוודית ולדעתי זה לא נוצל מספיק עד עכשיו".