הציבור החרדי גועש ורועש בימים האחרונים בעקבות פרשיית 'הבלוגריות החרדיות בדובאי', פרשיה שיש בה את כל הרכיבים של טלנובלה מוצלחת: מלחמות אגו, הדלפות של סרטונים משפילים, צעקות והשמצות. הפרשיה המדוברת ארעה כשקבוצת משפיעניות רשת חרדית נסעה לסקר תצוגת אופנה בדובאי, באירוע שהלך והסתבך מרגע לרגע. אקורד הסיום היה בהתהפכות של אחד הג'יפים בטיול אחרון לפני חזרתן לארץ. חלקן נפצעו באורח קל ושבו הביתה.

הסיפור הזה, שיישכח בעוד כמה ימים, מייצג שאלות יותר עמוקות על התמורות שמתחוללות בחברה החרדית ובפרט התופעה ההולכת וגדלה של אושיות רשת וכוכבות אינסטגרם חרדיות. בעבר הלא רחוק חרדים שהחזיקו פלאפון חכם או שהכניסו אינטרנט לביתם נחשבו ל'פורצי גדר'. למרות ניסיונות של החברה החרדית למנוע באמצעות אזהרות ופשקווילים כניסה של תכנים אינטרנטיים אל שכונותיהם ובתיהם, הגדר בכל זאת נפרצה. מאז פרוץ הקורונה נרשמה עלייה בשימוש באינטרנט וברשתות החברתיות ברחוב החרדי, אך עוד קודם לכן החלו לפרוץ החוצה, כמו פטריות אחרי הגשם, כוכבות רשת חרדיות כמו ליבי נחימובסקי, אורית שוהם ראב"ד וחני וינברגר המחזיקות עמודים עם עשרות אלפי עוקבים.
תהליך המודרניזציה של החברה החרדית מחולל בעצמו ויכוחים ומלחמות פנימיות. השאלה "מי נחשב חרדי?" עולה לעתים קרובות בשיחות פנים חרדיות ומעוררת המון אמוציות. הקול השמרני המיינסטרימי מוקיע את הדור החדש שפועל, לדבריהם, בניגוד לערכים של החברה החרדית. מבחינתם אותן כוכבות רשת הן ה"שוליים", אך אותם שוליים בציבור החרדי הולכים ומתרחבים. למעשה, הולך ומתפתח סקטור של נשים חרדיות מודרניות שלא מפחדות למתוח את החבל- לפתוח עמוד באינסטגרם ולהעלות תמונות של עצמן בלבוש צבעוני, לקחת משרות בארגונים וחברות שאינם חרדים ולהלחם על הזכות שלהן להיבחר למפלגות חרדיות. למרות שהן סופגות המון ביקורת ומשלמות מחיר כבד על הבחירות שלהן, הן עדיין מתעקשות להיחשב חלק מהחברה החרדית.
איש התקשורת יוני קדם, שיחד עם חברו העיתונאי איציק אוחנה, מנהלים את העמוד הפופולארי 'הרבנית של האינסטגרם' המתחזק למעלה מ-40,000 עוקבים, אומר לנו כי ההחלטה לפתוח את העמוד בתקופת הקורונה נבעה מההבנה שהחרדים הצעירים נמצאים ברשת. "מנהלי חנויות סלולר אמרו לנו שאחת לכמה ימים הם מחדשים מלאי של סמארטפונים זולים כי הביקוש הולך וגדל. האם הקהל שלי הוא אברכים מכולל חזון איש או מורות בסמינר? לא, אבל הוא בהחלט מורכב מצעירים חרדים, חרדים מודרנים ופתוחים וכמובן קהל מגוון כללי נוסף".

קדם לא מגדיר את 'הרבנית של האינסטגרם' כעמוד חרדי, אבל הגבולות והקווים האדומים שהוא מציב ברורים: רכילות צהובה וזולה לא מדברת אליו. "כמנהלי העמוד אנחנו מקבלים הרבה מאד מידע 'צהוב' שיכול להזניק את התנועה בעמוד ואת החשיפה שלנו, אבל אנחנו לא משתמשים בו ללא אישור. אם במגזר הכללי סיפור עסיסי על זוגיות שנרקמת או פרידה דרמטית יכול לקדם את מושאי הסיקור, הרי שבמגזר החרדי זה עלול לגרום להם ולילדיהם נזק. כמו כן, לא נעלה רכילות או דברים הפוגעים בדת.
"כשהתחוללה בשבוע שעבר הדרמה בדובאי היינו הראשונים לדעת את הפרטים העסיסיים ביותר, ובעוד בעמודים המתחרים לנו פרסמו הכפשות וצילומים מבזים, אנחנו החלטנו לא לתת לזה מקום. העמוד שלנו נולד ונועד לתת במה לנשים שלא קיבלו אותה עד היום בתקשורת המיינסטרים. לא בעיתונים ולא במרבית האתרים, שם אין תמונות נשים".
דווקא סימי הרשקוף מודה בפה מלא שהעמוד אותו היא מנהלת הוא רכילותי במהותו. הרשקוף היא המייסדת ומנהלת 'דוס סלבס' והאישה הראשונה שפתחה עמוד בידור דתי המונה למעלה מ48,000 עוקבים. את סערת האושיות החרדיות בדובאי היא סיקרה מכל זווית.
"פתחנו את העמוד כמה חודשים לפני שפרצה הקורונה לחיינו. לא חלמתי שנהפוך להיות עמוד כל כך מוביל ומדובר. הביקוש למידע היה אדיר. התוכן בעמוד נובע מדרישת הקהל. השבוע קיבלנו מבול של הודעות שדורשות להבין ולדעת מה התרחש בדובאי. כמובן שיש לנו את הקווים האדומים שלנו. אנחנו לא נפרסם משהו לא צנוע למרות שיש הרבה עוקבים מהמגזר החילוני, נפרסם רק דברים שהגיעו אלינו ממקור ראשון. לא נכנס לחיים של אדם שלא מעוניין בזה".
למה את חושבת שיצא הקצף על כך שהן מגדירות עצמן נשות אברכים?
"אני משערת לעצמי שאנשים מצפים מאשה שבעלה יושב בכולל ולומד תורה להתנהל כמו אשת אברך סטנדרטית ובטח ובטח לא בולטת בנוף. אבל אישית אני חושבת שהן נשים חזקות ומצליחות והן עושות את זה בדרכן שלהן".

סטנדרט כפול
למרות הפערים בין הסקאלה האדוקה שלא חשופה כלל לרשת לבין זאת המחזיקה בחשבון אינסטגרם, עדיין ישנם קווים אדומים וגבולות שברור לכולם שאסור לחצות, אך גם אלו נמתחים מפעם לפעם ומערערים את ההגדרות הבסיסיות של החברה כולה.
שילוב המילים "בלוגרית חרדית" הוא לכאורה מונח הסותר את עצמו. החברה החרדית מוקיעה שימוש בתמונות נשים בפומבי וערכים כמו "כל כבודה בת מלך פנימה" עומדים בסתירה מוחלטת למרחב האינסטגרמי שחשוף גם לגברים ומבוסס על תמונות ומוחצנות. ובכל זאת, בשנתיים האחרונות יותר ויותר נשים חרדיות מחזיקות בעמוד פייסבוק ואינסטגרם.
אחת מאותן אושיות רשת היא חני וינברגר שמגדירה את עצמה "חרדית צבעונית", המחזיקה חשבון אינסטגרם של כ-50 אלף עוקבים. וינברגר כאמור היא אחת מאותה קבוצה של בלוגריות שהסתבכה עם עצמה ועם הציבור החרדי בדרמה בדובאי. כמה חודשים קודם לכן וינברגר עלתה לכותרת כשבית יעקב הודיעה שבנותיה מסולקות מבית הספר בעקבות פעילותה של האם ברשתות. וינברגר סירבה לקבל את הגזרה, היא התראיינה לחדשות 13 ולאחר מכן עתרה לבית המשפט, שם ניצחה. "לא שלחתי אותן לבית ספר בבני ברק. שלחתי אותן לבית ספר פתוח מאוד. עורך הדין שלי שלח למנהלת תמונות של אימהות בבית הספר שרצות עם מכנסיים ואמר לה- 'כשהן תצאנה מבית הספר חני תצא גם'. אותן לא מסלקים כי אין להן 50,000 עוקבים. זו קנאה בהצלחה שלי ותו לו".

את מרגישה שאת משלמת מחיר ברמה האישית על החשיפה שלך?
"כמו בכל דבר יש תוצאות לכאן ולכאן. כשהיה את סיפור ההשהיה של בנותיי מבית הספר, היו כמה שיתופי פעולה שבוטלו, אך מצד שני זמן קצר אחר כך נסגרו עסקאות נוספות ומספר העוקבים שלי עלה".
בשבוע האחרון, נפתחה חזית חדשה בחייה מול החברה החרדית כשהתפרסמו תמונות שלה צועדת על מסלול האופנה בדובאי לעיני גברים. "היו שם מאתיים משתתפים ומתוכם רק כעשרה גברים", היא נזכרת. "התייעצתי עם בעלי מתוך מחשבה שהלבוש הצנוע יגרום לקידוש ד'. חוץ מזה, גם ככה אני חשופה לעיני גברים יום יום באינסטגרם ולא חשבתי שיש כזה הבדל".
וינברגר מספרת שיש לה קווים אדומים ברורים ושהיא מוותרת על הצעות רבות בגלל שהיא רוצה לשמור על הגדרת החרדיות שלה. "אני מקבלת אינסוף הצעות שהילדות שלי ואני נדגמן- תכניות טלוויזיה, קמפיינים ופרסומות. לכולם אני אומרת לא כי יש לי את הגבולות שלי. אם הייתי מוותרת על ההגדרה 'חרדית' כבר מחר הייתי מקבלת מלא הצעות שוות".
ובכל זאת, תמונות שלך באינסטגרם לא מצטייר כצנוע מספיק במגזר ממנו את מגיעה.
"מי החליט שצניעות חשובה יותר מלשון הרע, רכילות או דיבור בבית הכנסת בשעת תפילה? יש לי קווים אדומים. אני לא אלך עם חולצה מעל המרפק ולא אוציא שיער משולב עם הפאה. אני לא מושלמת בצניעות, אבל אני שלמה ושואפת תמיד לטוב יותר. בעלי הוא אברך שלומד אחת עשרה שנה בלי שהוא מקבל על כך שקל. בבית שלי נכנסים רק ההכשרים המהודרים ביותר. מצד שני, אני רואה זוגות חרדים שממש שלא מקפידים על כשרות בחו"ל או שהם מבקרים במועדונים וברים, מקומות שכף רגלי לא דרכה שם מעולם. ואחר כך הם מטיפים לי באינסטגרם. אם הם חושבים שמה שאני עושה הוא נורא כל כך, כיצד הם מעורים בכל פרט ובכל זווית?".
המיינסטרים החרדי נותר אדיש
דב אייכלר הוא עיתונאי חרדי, עורך ומגיש ב'כאן מורשת' שמרבה לסקר את החברה החרדית. לדברי אייכלר התופעה של "משפיעניות" או כוכבות רשת חרדיות היא עניין כלכלי גרידא. לדבריו, קל להן יותר למכור לנישה מוגדרת. אלו שהצליחו לפרוץ את הנישה החרדית והתבססו מספיק על מנת למכור גם לקהל הרחב, עזבו בסופו של דבר את המגזר. "הן שומרות על המיתוג כל עוד זה משרת אותן", הוא אומר.
דב אייכלר סבור כי המיינסטרים של הציבור החרדי לא מודע כלל לתופעה של כוכבי רשת והדרמה בדובאי לא מעניינת אותם כהוא זה. "הציבור לא באטרף מההתרחשות בדובאי. זה עובר לידו. יש את העניין הצהוב שתמיד עולה לכותרות, ולרגע הוא מרגש ומסעיר, אך מדובר במיעוט שנמצא ברשתות החברתיות".

ראינו בעבר שהציבור החרדי יודע להוקיע מתוכו אנשים שלדעתם חצו גבולות. אתה חושב שאחרי הסיפור בדובאי אותן משפיעניות ישלמו מחירים על מה שהתרחש שם?
"המציאות תקבע את התשובה לשאלה שלך. אם הילדים שלהן ימשיכו להיות בבתי הספר החרדים, הקמפיינים יזרמו והן תמשכנה למכור למגזר, הרי שעולם כמנהגו נוהג. לא טוקבקיסט כועס או פוסט נזעם ברשת קובעים את התוצאה. הציבור קובע".
דב מרבה לפרש בנימה הומוריסטית את תופעת אושיות הרשת חרדיות בעמוד האינסטגרם שלו. "אני רואה תגובות נורא מרושעות ולא ענייניות על הבלוגריות. אני לא ניגש לזה באופן אמוציונלי. אצלי אין שנאה, לא משנה כמה חריף אבחר להתנסח. כשכתבתי נגד ההליך שחני וינברגר ניהלה מול בית הספר של בנותיה כתבתי והתבטאתי נגדה. אך ברגע שחשבתי שבית הספר מגזים, לא היססתי לצדד בה".
באטמוספירה החרדית הנוכחית בה אנשים כמוני וכמוך פרצו לתקשורת הכללית, אין מקום לדעתך להשפיע ולפעול גם ברשתות החברתיות?
"בטח שיש. זה יכול להתקיים בספקטרום החרדי. קחי את יואליש קרוייס ממאה שערים ומנגד את חני וינברגר שמכנה עצמה 'חרדית צבעונית'. האם שניהם חרדים? כן. הספקטרום החרדי רחב כל כך ובוודאי שיש מקום לאושיות רשת חרדיות. מרחב מחייה יש בהחלט, אבל הוא לא אינסופי. הייתה תחושה שהצעידה על מסלול האופנה בדובאי בפני גברים חצה את הגבולות".