אחרי שבחרת בית ספר יסודי ואת אפילו מרוצה, מגיע שלב חדש לגמרי בהורות – בחירת בית ספר על יסודי. בחירה זו היא בחירה מורכבת מהרבה בחינות. ראשית, כמו כל בחירה שנעשית בגיל ההתבגרות נדרשת מעורבות של הילד וזו כבר לא החלטה של ההורים בלבד. בנוסף, ישנם בתי ספר שמתחילים בחטיבה ויש שמתחילים בתיכון, וזה כמובן תלוי גם במבנה בית הספר היסודי ובאזור המגורים שלכם.
שאלת החטיבה או התיכון כרוכה בציבור הדתי גם בשאלת הפנימייה או הבית (ואפשרות האמצע של חצי פנימייה). לבסוף, הציבור הדתי ששם את החינוך בראש סדר העדיפויות ופותח את האפשרות של לימודים ברחבי הארץ ולאו דווקא על יד הבית, מייצר מגוון רחב של בתי ספר עם סגנונות לימוד ומגמות. מתוך שלל האפשרויות והרצונות של הילד ושל ההורים, יש הרבה בלבול ושאלות. בשנות הקורונה המצב אפילו מורכב יותר, כי חלק מהמקומות עורכים ימי היכרות בזום ואז ההיכרות עם בתי הספר פחות טובה.
איך בוחרים בחירה טובה בתוך שלל האפשרויות?
הדבר הראשון הוא לעשות את עבודת הבירור יחד עם הילדה. שבו עם הילדה שלכם ובררו איתה מה חשוב לה בבית הספרץ כמו כן שתפו אותה במה שחשוב לכם, אל תיבהלו אם אתם לא רואים את הדברים כמוה, קחו את השיחה הזו כהזדמנות להעמיק את הקשר שלכם, כך שתכירו טוב יותר את הבת שלכם והיא תכיר אתכם טוב יותר. אל תשפטו את הרצונות שלה ואל תוותרו על הצגה ברורה של הרצונות שלכם. שימו לב שהחלטה על חטיבה היא עדיין יותר החלטה של ההורים מאשר החלטה על תיכון, אז להחלטה של הילד יש משקל רב יותר.
בשלב השני, בדקו באילו בתי ספר מתממשים הרצונות של הילדה ושלכם ומתוך זה סמנו את האופציות הרלוונטיות. כמובן שלא יהיה בית ספר שבו הכול מתממש, ויש כאן הזמנות נפלאה ללמד את הילדה גם על פשרות ובחירות מורכבות, ולא פחות מכך על הקשבה לאינטואיציה ולהרגשה. ייתכן שתבדקו מקום שלא חשבתם שיתאים לכם, ותגלו שהבת שלכם או אתם מרגישים שם טוב או להפך.
יש הרבה משמעות להרגשה כשנמצאים במקום או כשפוגשים את הצוות והתלמידים באותו מקום. אני ממליצה לתת להרגשה שלכם ושל הילדה מקום מרכזי בהחלטה, במיוחד כאשר כל כך הרבה אפשרויות פתוחות ולעתים הורים מתבלבלים בין עיקר לטפל. יותר חשוב שבית הספר יהווה מקום בטוח וביתי עבור הילדים מאשר שיהיו בו את המגמות הספציפיות.
עיקר ההתפתחות בכל גיל ובוודאי בגיל ההתבגרות מתרחשת מתוך תחושת ביטחון ומתוך נוכחות של מבוגרים מיטיבים. ילד שילמד במקום בו הוא מרגיש בטוח, אהוב ויכול להביא את עצמו במלואו, יוכל להשלים כל לימודים וכל אתגר כשיגדל. לעומת זאת חוסר רגשי קשה יותר להשלים, והוא פוגע בכל מעגלי החיים.
פנימייה או בית – זו שאלה כבדת משקל וחשובה מאד.
הרבה הורים שחוו את הפנימייה כמקום מגדל וכיף רוצים שהילדים שלהם יחוו את זה גם, וחשוב לי להצביע כאן על כמה דברים. הדבר הראשון הוא שלכל ילד יש משאלות וצרכים שונים, ואין זה תפקיד ההורים להגשים את משאלותיהם דרך ילדיהם. דבר שני וחשוב מאד – הילדות שלנו הייתה מוגנת ופשוטה בהרבה מזו של ילדינו. ילדים היום מסתובבים עם כל העולם בכף ידם, יוצרים קשרים עם אנשים זרים בקלות ובתמימות, נחשפים לתכנים וחומרים שנמצאים בזמינות גבוהה מאד. בין אם תבחרו בפנימייה או במסגרת לא פנימייתית אתם חייבים להיות ערניים למה שהילדים עושים במרחבים בהם אתם לא מעורבים. אם בתכם הולכת לפנימייה זה ידרוש מכם מעורבות גבוהה יותר, וגם לבדוק שהמוסד אליו היא הולכת מלווה את התלמידות באופן בטוח ובעיניים פקוחות.
לבסוף, זכרו שעיקר החינוך והצמיחה של ילדיכם מתרחש בבית ובמערכת היחסים איתכם. בגיל ההתבגרות מערכת היחסים עשויה לעבור טלטלות, ואתם ההורים צריכים ויכולים לטפח אותה בכל שלב, עם ובלי קשר למה שקורה בבית הספר או במסגרות אחרות.