תפקיד: ראשת העיר בית שמש
למה בחרנו בה? האישה הראשונה מהמגזר הדתי שמשמשת כראשת עיר (חרדית ברובה)
ביוגרפיה: ד"ר עליזה בלוך היא ראש עיריית בית שמש ואשת חינוך. בעברה בלוך הובילה מפעלים חינוכיים רבים. בין היתר ניהלה את רשת תיכוני "ברנקו וייס". בין הפרסים בהם זכתה בגין עבודתה ניתן לציין את פרס רוטשילד לחינוך, פרס מוסקוביץ' לחינוך והיא גם זכתה לתואר "אשת השנה" מטעם ארגון אמונה. בלוך דורגה על ידי המגזין פורבס כאחת מהנשים המובילות בישראל לשנת 2019 והיא זכתה באות אביר איכות השלטון לשנת 2020 בקטגורית הרשות המקומית.
מה מניע אותך להקדיש את חייך לעשייה ציבורית?
"לא נולדתי בעולם הציבורי והפוליטי. כל חיי פעלתי בשדה החינוך. התפקיד הציבורי הראשון שלי היה קומונרית בתנועת בני עקיבא. כששואלים אותי מה היה התפקיד שהכין אותי הכי טוב לתפקיד ראש העיר, אני תמיד עונה שהיה זה התפקיד שלי כקומונרית . אני בהחלט רואה גם בתפקיד המורה עשייה ציבורית, מורה בכיתה הוא מנהיג של 30 תלמידים. צריך לזהות צרכים ,להיות קשוב, לסמן יעדים".
אילו אתגרים היית צריכה לעבור בדרך להצלחה?
"בחלק מהתחנות המקצועיות האתגר היה מקצועי, להבחין בין עיקר וטפל. לזהות מה חשוב עבור קהלים אותם ייצגתי, מה יכול לקדם אותם ומה הם החסמים המונעים מהם קידום. בתפקידי כראש עיר התמודדתי עם אתגר משמעותי שהצריך אותי לשכנע רבים לבחור בי. בית שמש היא עיר של קהילות מגוונות, היה מרתק לשוחח עם קהלים שונים ולגרום לציבור מגוון להתחבר לשליחות שלי. אגב, בפעם הראשונה שבה התמודדתי, לא הצלחתי. גם מזה לומדים לקח ובפעם השנייה המשימה צלחה".
מה המסר שלך לחיים של משמעות?
"כל אדם שאני פוגשת בו, בין אם מדובר בבכירי העם או בתושב בית שמש, אני נוהגת לשאול אותו- 'מה עשית היום טוב לעיר בית שמש ומה מחר תעשה יותר טוב?'. עשייה לתפיסתי יוצרת משמעות, עשייה נכון לה להקיף את המכלול. דאגה לעשייה היומיומית ומחשבות על עיצוב העתיד. טיפ נוסף ומשמעותי הוא להקפיד ולקיים שיח אמיתי ומכיל. לעיתים אפשר לקבל הארה או עצה ממקום בלתי צפוי ואל לנו לפספס כל אדם שיש בו כוונה טובה".
האם היה רגע מסוים שבו הרגשת כי למה שאת עושה יש השפעה אמיתית?
אני קמה בבוקר לחזק בכל קהלי העיר את תחושת האחריות: ילדים , מורים , נהגים , עובדי עירייה , נהגי אוטובוסים בכולם אני משתדלת לטעת את החינוך לאחריות. אתן דוגמא משני מפעלים גדולים שאנחנו מקיימים בימים אלו. המפעל הראשון זהו האקתון לפיתוח אחריות קהילתית במסגרתה 1500 תושבים מתושבי העיר נרשמו לתחרות עירונית לפיתוח יוזמות קהיליות, כולל ילדים. מרגשת אותי התחושה שרבים מתושבי העיר עוצרים ומקדישים מחשבה לשאלה- איך אני הופכ/ת את העיר שלי לטובה יותר? בכל רגע שאני חווה יישום של תפיסת 'החינוך לאחריות' זה ממלא אותי התרגשות ושמחה".