בשבוע שעבר כתבתי על שילוב הילדים בהכנות לפסח, הבנו למה כדאי לשתף אותם ואיך אפשר לעשות את זה. בכל בית יש את הילדים שיותר קל להם להירתם ואת אלו שמתקשים לשתף פעולה עם משימות, וזה כבר הופך את שילוב הילדים בעשייה למאתגרת הרבה יותר. אחרי שהשקעת חשיבה ומאמץ להתאים את המשימות לכוחות ולקצב שלך ושל כל בני הבית, אחרי שדיברת עם הילדים ותיווכת להם את המשימות, את מוצאת את עצמך חסרת אונים מול הילד הזה שלא מתחיל אפילו את המשימה הראשונה. או שאולי הוא מתחיל לעשות את המשימה שלו אך נתקע על נקודה מסוימת המון זמן.
כדי לרתום את הילדים שמתקשים לשתף פעולה ולהניע את עצמם לעשייה צריך להבין מה גורם להם לקושי. כמובן שאין סיבה אחת ולכל ילד יש את הסיבות השונות שלו להתקשות עם המשימות. הרבה פעמים נראה את הקשיים האלו אצל ילדים עם הפרעות קשב וריכוז. אצל הילדים הללו נראה פעמים רבות קושי להתחיל משימות, מה שאנחנו עלולים לפרש בטעות כדחיינות או עצלנות.
האמת היא שאין דבר כזה עצלנות, כי ילדים ואנשים מטבעם רוצים להיות פעילים ומועילים. כשילד נמנע מעשייה זה סימן שיש לו קושי בעשייה הזאת. אולי הקושי הוא להתחיל אותה ולכן הוא דוחה וממשיך למלמל "רגע" כבר שעה. אולי הקושי הוא לבצע משימה מורכבת או גדולה, שגם את זה ניתן לזהות אצל ילדי קשב. אם הגורם לקושי הוא קשב והילד מטופל בתרופות כדאי לכוון את ביצוע המשימות לזמן שבו השפעת התרופות עוד קיימת. אם הילד לא נוטל תרופה עיקר העבודה תהיה לשבת איתו ולפרק את המשימות שלו לצעדים קטנים וברורים בזמנים מסוימים וברורים. חשוב מאד לעשות עם הילד ניטור של העשייה שלו, לבדוק מה בוצע ומה קשה לו, ועל הדרך ללמד אותו לנהל את העשייה שלו בכל תחומי החיים.
לפעמים ילדים מתקשים לשתף פעולה כי הם לא מבינים את המשימה שנתת להם. זה לא קשור לגיל או ליכולת הבנה אלא להסתכלות שונה על הדברים. תחשבי כמה פעמים ביקשת מבן הזוג שלך שיעשה משהו והוא לא עשה את זה כמו שרצית. כשילד מקבל משימה שהוא לא בטוח שיעמוד בה הוא מפחד לאכזב אותך או להיכשל ולקבל ביקורת, לכן הוא יעדיף להימנע מלנסות.
לכן כדאי לבדוק שהילדים מבינים בדיוק מה נדרש מהם ושהם יודעים איך עושים את כל השלבים של המשימה הזו. חלק מהבדיקה שהמשימה אכן מובנת ומותאמת לילד צריכה לעבור בשאלה מה הוא אוהב או לא אוהב לעשות. אם לילד יש רגישות תחושתית והוא לא אוהב לעבוד עם מים, כדאי להבהיר לו שהמשימה לא כוללת מים או לחשוב באיזה אופן הוא יכול להתמודד עם המים. עוד דבר שחשוב לבדוק הוא את התזמון. מתי יהיה נח לילד לעשות את המשימה הזאת, האם הוא צריך בשביל זה יום חופש מבית הספר או דווקא לעבוד בזמן קצוב שיש לו בין בית הספר לחוג.
יש ילדים שיש להם צורך חזק בשליטה וכשהם צריכים לעשות משימה שניתנה להם הם עלולים להרגיש שזה לוקח להם את השליטה. עם ילדים כאלו כדאי לשבת עם רשימת המשימות ולתת להם לבחור משימות מתוך הרשימה, לבחור מתי יעשו אותן ולחשוב למה הם זקוקים ממך כדי להצליח.
הדבר החשוב ביותר בכל ההכנות לפסח הוא להיות בקשב למה שגורם לכם לעשות אותן בשמחה. משימות שאף אחד בבית לא אוהב לעשות, אולי נכון להעביר למיקור חוץ. אם האווירה בבית מתוחה בעקבות העבודה, כדאי לעשות הפסקת ריקודים משפחתית, לשתות משהו ולחזור לעבוד באווירה טובה. החוויות שייצרבו לילדים מההכנות לפסח קשורות בעיקר באווירה הטובה ופחות בהספקים.