בראשית שנות ה-90, תוך כדי נפילת סקאדים מעיראק וישיבה במקלטים עם מסכות גז, פרצה לתודעה שלנו זמרת צעירה בשם אתי אנקרי. כשהשיר "רואה לך בעיניים" הושמע לראשונה ברדיו באותה התקופה נדמה היה שנפל דבר ברוק הישראלי. אנקרי הצליחה לפלח ולהרעיד לבבות של מדינה שלמה בזעקה שהשמיעה ובקול הנשי הצלול והעוצמתי שבקע מגרונה. האלבום הראשון שלה הגיע למעמד פלטינה כפולה לאחר שמכר מעל 60 אלף עותקים תוך פחות משנה. אנקרי הוכתרה כזמרת השנה במצעד הפזמונים של רשת ג' והפכה לחלק בלתי מעורער מהפסקול של החברה הישראלית.
עברו כמה שנים ועוד כמה אלבומים מצליחים עם להיטים כמו "מיכאל" ו"קראת לי אסתר" ובראשית שנות ה-2000 יצא האלבום "ים" שביטא את השינויים שאנקרי עברה בחייה. בשנת 1999 נפטרה הצדקת ימימה אביטל, שאנקרי זכתה להיות מתלמידותיה ובתקופה זו היא החלה במקביל בתהליך של חזרה בתשובה. בשנים שחלפו מאז, אנקרי הבשילה, התבגרה, הקול שלה התרכך ומי שראה אותה על הבמה זכה גם להכיר את חוש ההומור הייחודי שמאחורי ארשת הפנים הרצינית. אנקרי נפרדה מהשירים המתריסים ושבה למקורות כשהוציאה אלבום משיריו של רבי יהודה הלוי שהיא הלחינה, אלבום שהגיע למעמד זהב. בהמשך, בשנת 2017, יצא האלבום "יא אמנה" שהוקדש לשירת נשים בתוניס.

ליצור בלי לוותר על אמונות וערכים
ב-2020 אנקרי קיבלה את פרס אקו"ם למפעל חיים. בנימוקי השופטים לבחירה נכתב: "אנקרי היא מודל לחיקוי והשראה עצומה עבור נשים בכלל ויוצרות בפרט, הצלחתה נטעה אומץ בליבן להעז ולצאת מן המקום המצומצם שייעדה להן החברה אל עבר עשייה משמעותית ותיקון עולם". נדמה היה שאנקרי, שזכתה להכרה הראויה לה, הגיעה למקום יותר שלם ושלו בחיים וביצירה שלה. לכאורה אפשר היה 'לנוח על זרי הדפנה', אלא שביוני 2021 התחוללה סערה שהצליחה לעורר תגובות ואמוציות מכל הכיוונים. אנקרי שקבעה הופעה חגיגית בזאפה ירושלים לציון 30 שנות יצירה נאלצה לבטל את ההופעה ברגע האחרון בגלל איסור קיום הופעות נפרדות באולמות ציבוריים. היא פרסמה באותו היום פוסט בפייסבוק בו כתבה: "התעוררתי להבין שלמרות שאני מצהירה בפומבי על הרצון שלי להופיע רק בפני נשים, זאת שוב לא תהיה ממש הופעה על טהרת הנשים, כי מי שיעמוד בפתח הדלת לשמור על הרצון הפרטי של האמנית להופיע רק בפני נשים, יסכן את עצמו בתביעה על 'פגיעה בזכות הפרט'. מצחיק ומגוחך, אבל אמיתי".
"אני רואה באלבומים רצף. כל אלבום משקף פחות או יותר את הלך הרוח שהייתי בו בזמן העשייה. האלבום של רבי יהודה הלוי הוא מורם מעל כולם. מדובר במילים שכתב רב מקובל שאין לי השגה בהשגות שלו, רק זכיתי לשהות בצל קורתו"
המתנגדים להופעה טענו שיש בה פגיעה בשוויון המגדרי ופגיעה בזכות הפרט. המצודדים טענו מנגד שבחסות תפיסות ליברליות ופלורליסטיות נלקח מאנקרי החופש לביטוי יצירתי על פי דרכה. בצורה עקיפה נאמר לה שהדרך היחידה שלה להופיע על הבמות הגדולות בישראל הוא במחיר ויתור על אמונותיה וערכיה. בלי שהתכוונה לכך, אנקרי הפכה לשופר של יוצרות דתיות נוספות שמופיעות רק בפני נשים ושמודרות מהמרחב הציבורי וממשאבים ציבוריים, בחסות החוק. בפועל מדובר בשלילת הלגיטימציה שלהן לקיום שווה ומכבד בתרבות הישראלית.
"התנועה של נשים דתיות יוצרות, הולכת ומתעצמת. לתקשר תנועה פנימית זה מורכב יותר מלתקשר תנועה חיצונית", מסבירה אנקרי את המורכבות שנוצרה. "יוצרות דתיות עושות דברים נפלאים, וזה נשאר בדרך כלל מאחורי הקלעים ביחס למרחב הציבורי, כי הן מנסות ליצור בלי לפרוץ את גבולות האמונה שלהן. כך שלא פשוט לתקשר את זה ולתמוך בזה. אני מאמינה שעם הזמן לא יהיה ניתן להמשיך ולהתעלם מהן, כי זאת לא תופעה מזערית, חד פעמית, אלא תנועה חברתית שהולכת וגדלה".
שיר שהוא תפילה
בימים אלו אנקרי מתכוננת למופע הסליחות "מי יתנני" שייערך ביום חמישי הקרוב, י"ט אלול, בירושלים. המופע ישלב בין להיטיה המוכרים של אנקרי לבין פיוטי סליחות כמו "אדון הסליחות" ו"אבינו מלכנו".
כבר למעלה מעשור שאת חוקרת ושרה פיוטים ממסורות שונות. לאחרונה שחררת לאוויר העולם את הסינגל "אל אדון על כל המעשים" מתוך האלבום החדש שבדרך. מה קסם לך בפיוט הזה שהוא אחד הפיוטים המוקדמים שנכנסו לסידור התפילה?
"המילים של השיר הן מתוך תפילת השבת. יש כמה לחנים מסורתיים שלו שאני אוהבת. הלחן שלי נולד בתחילת הופעה, תוך כדי שכיוונו את הכלים. פרטתי על הגיטרה והמילים פשוט עלו עם הלחן. השיר הגיע ככה, בשלמותו, והמילים עטפו אותי בנעימות מנחמת".
מופעי סליחות כבר הפכו למסורת אצלך. מה מייחד את המופע הנוכחי "מי יתנני"? במה הוא שונה מהמופעים הקודמים?
"כל מופע הוא סוד עבורי. כמו שבת, כמו תפילה, כמו מפגש- מתכוננים ומשתדלים לקראתו, אבל ההשראה ומצב הפתיחות למופע הוא סוד ונתון לחסדי שמים. אני מקווה שתהיה במופע הנעימות והחן של תפילת רבים".
"יוצרות דתיות עושות דברים נפלאים וזה נשאר בדרך כלל מאחורי הקלעים ביחס למרחב הציבורי, כי הן מנסות ליצור בלי לפרוץ את גבולות האמונה שלהן"
המופע בחמישי יתקיים בהיכל שלמה בניהולו המוסיקלי של בנה של אנקרי- מיכאל ליניק. כל ארבעת ילדיהם של אנקרי ובעלה, דורון ליניק, עוסקים במוסיקה ויצירה, כיאה לבית בו גדלו- עם אבא שהיה שחקן ואמן בעברו ואמא מוסיקאית. מיכאל מנגן עם אימו וכיום מנהל אמנותית חלק ממופעיה. גם עם ביתה, הזמרת והצ'לנית המוכשרת מעיין ליניק, היא שיתפה פעולה. ב-2020 הן הקליטו יחד גרסת כיסוי לשיר "מסך עשן" של אריאל זילבר, במסגרת המיזם המוזיקלי "צו השעה" שהוקלט בעקבות משבר הקורונה שפגע בפרנסתם של מוזיקאים רבים.
מסתבר שהכישרון המוסיקלי עובר אצלכם בגנים.
"כן, ברוך השם, ככה יצא. הניגון הוא אחת השפות המדוברות בבית. במופע הסליחות ביום חמישי הקרוב משתתף לצד הנגניות גם בני מיכאל, שהוא המנהל המוסיקלי של המופע ומנגן בקלידים. מיכאל משתלב בהרמוניה הנשית בעדינות, והוא אחד מני רבים בהרכב המוזיקלי המשפחתי. אני מאוד מעריכה את ילדיי כמוזיקאים. הם מביאים לי משהו חדש שמשתייך, הוספה על היש. זו עבודה מורכבת של הפרדות וחיבורים- שכל אחד ישמור על המקום שלו ובכל זאת נשתף פעולה".
המוסיקה שמכוונת את הלב
במקביל למופע הסליחות אנקרי מתכוננת בימים אלו גם למופע בפסטיבל העוד ובמקביל מסיימת להקליט את האלבום החדש שלה "אורייתא", האלבום העשירי שהיא מוציאה. "מלבד האלבום עם דוד ד'אור ואוספים, אני רואה באלבומים רצף. כל אלבום משקף פחות או יותר את הלך הרוח שהייתי בו בזמן העשייה. האלבום של רבי יהודה הלוי הוא מורם מעל כולם. מדובר במילים שכתב רב מקובל שאין לי השגה בהשגות שלו, רק זכיתי לשהות בצל קורתו".
את אמנית פורייה ומוערכת, אך בנוסף לאלבומים ולמופעים המצליחים את גם לומדת תורה ומלמדת ממשנתה של ימימה אביטל זצ"ל. התנועה בין למידה וחקירה, לתהליכי נפש ויצירה- מה זה נותן לך?
"אני אוהבת ללמוד ומשתדלת לייחד זמן לדברים שחשובים לי, ובעזרת השם להתמיד בזה, גם אם זה מעט זמן. בחלוף השנים זה צובר העמקה".

איך נראה תהליך היצירה, למשל באלבום החדש?
"האלבום עדיין בתהליך של עבודה. השירים ברוך השם נמצאים והעיבודים נאספים בהדרגה. כל שיר מצריך התבוננות ייחודית, מה מתאים לו- איזה כלים? איזה כיוון? יש פעמים שאני מתחילה מהתחלה אחרי שכבר כמעט סיימתי. זה כמו ציור שהולך ומתגלה. שאפשר להמשיך בלי גבול עד שבא הרגע שאומרים 'די', כי תמיד יש עוד".
"כל מופע הוא סוד עבורי. כמו שבת, כמו תפילה, כמו מפגש- מתכוננים ומשתדלים לקראתו, אבל ההשראה ומצב הפתיחות למופע הוא סוד ונתון לחסדי שמים"
אומרים שהיכל הנגינה קרוב להיכל התשובה. איך את רואה את ההשפעה של המוסיקה על הנפש?
"ידוע שניגון משפיע על הנפש. יש על זה הרבה חומר לימוד בכתובים, על השפעת המנגן על נפש השומע. משתמשים בזה למשל בסרטים, כשרוצים להוביל את הצופה אל מקום מסוים ברגש ובמחשבה. הצופה התמים מרוכז בתמונה ובעלילה כאשר הנעימה שברקע מנתבת את הלב שלו לשביל הרצוי, על פי הבמאי. אני בודקת את זה על עצמי- מה מתרחש אצלי כתגובה ליצירה כזאת או אחרת? יש מה שמקרב אותי ומחזק לי את הרצון לעשות דברים טובים ויש מה שמרחיק אותי מעצמי. אם יודעים את זה יכולים להבחין ולבחור. ואם לא יודעים אפשר להיות מושפעים ללא הבחנה".
מופע הסליחות הקרוב של אנקרי משולב בתערוכת מגזרות נייר של האמנית נעמי שפירא שיוצג במוזיאון היהדות בהיכל שלמה. המופע המוזיקלי והתערוכה פורסמו כאירוע משותף.
את יכולה להסביר קצת על הקשר בין התערוכה למופע המוזיקלי?
"נעמי שפירא, אוצרת התערוכה, היא יוצרת מיוחדת. אני אוהבת את היצירות שלה שמשלבות רעיונות רוחניים בחומר. היא עיצבה את העטיפות לאלבומים שלי- 'הניגון שלך', 'רבי יהודה הלוי' והאלבום התוניסאי 'יא אמנה'. הפעם היא עושה תערוכה בהשראת ספר קהלת. כך שאנחנו משלבות באותו ערב תערוכה והופעת סליחות".
אתי, מה היית רוצה לאחל לעצמך, למשפחתך ולעם ישראל לקראת השנה החדשה?
"אני מאחלת לנו שנהיה סולחים וסלוחים".