יעל סרלין, הזוכה של פרס גלריה בארי שהושק ביריד צבע טרי 2021, מציגה בימים אלו תערוכה יוצאת דופן בגלריה בקיבוץ בארי בנגב המערבי.
סרלין, אמנית רב-תחומית היוצרת במגוון טכניקות – רישום, פיסול, הדפס, מיצב וּוידאו, מציגה בתערוכה עבודות אשר נוצרו בשנים האחרונות כחלק מתהליך ארוך, מתמשך ומתפתח שלווה בתקופה מאתגרת של משבר וסגרים עקב מגיפת הקורונה. הביקור בתערוכה הוא הזדמנות ייחודית להכיר מקרוב את יצירותיה המרתקות ומרטיטות הלב של אמנית מיוחדת זו.
- השלג כבר מתחיל להיערם בחרמון, ולכם ממש כדאי להגיע לגולן
- החוקרת בתיק 4000 מודה: "זו הייתה חקירה חריגה במיוחד עבורנו"
- "מרגישים מופקרים": לוחמים בצה"ל נתבעו על ידי מחבלים ונאלצו לפנות למימון המונים
במשך כמה שנים סרלין אספה דימויים אשר היא מצאה על גבי מצבות יהודיות בבלקן ובמזרח אירופה, ובהמשך החיפוש התרחב גם לארכיון לאמנות יהודית וגם לארכיון מוזיאון ישראל שם היא מצאה תיעוד טקסטואלי וחזותי לדימויים השונים. אוצרות התערוכה, סופי ברזון מקאי וד"ר זיוה ילין מסבירות: "התערוכה מרובת שכבות שהן כזיכרון אישי וגם קולקטיבי. סרלין פועלת בתוך יצירתה כחוקרת תרבויות נכחדות, הופכת אבנים כדי למצוא עקבות עבר, מבקרת בבתי קברות, נוברת בארכיונים של קהילות יהודיות ומלקטת דימויים, צילומים ישנים, חפצים, דימויים סמליים וסיפורים."
![]() |
![]() |
![]() |
את עבודות האמנות בתערוכה סרלין יצרה בפעולות מגוונות של רקמה, גזירה, רישום, כיסוי ומחיקה תוך השארת חלקים ורמזים לדימוי הראשוני. באופן זה, העבודות מקפלות בתוכן מושגים של זיכרון, חלום, מסורות מן העבר ואף מראות של תעתוע. במרכז התערוכה, על גבי קיר שלם מוצב קולאז' ענק – "ליבי במזרח", שבנוי כולו מנגזרות ניירות ורישומים של האמנית.
סרלין מספרת: "קיר המזרח וגם גומחת הקבר מצביעים על כיוון. כמו היהודי הנודד. הם סמל לכך שאני בדרך ואיני לעולם על מקומי. אני מכוונת להיות במקום אחר פיזית ונפשית. והמקום הזה הוא ממשי וחלומי בו זמנית. הוא גם ירושלים אך גם מסמל עולם מתוקן, בנין שלם. הקיר הוא כוונה והוא גם חלום. והוא גם מתווה זהות". בעבודת הווידאו "חלומות" אשר מוקרנת בתערוכה, סרלין יוצרת הקבלה בין זיכרון לבין חלום ולוקחת את הצופה למסע מתעתע אל העבר ואל התת-מודע.

על קירות נוספים של הגלריה הרחבה והמוארת, מוצגות עבודות מסקרנות, אשר משקפות שלבים שונים בתהליך שחוותה האמנית. תהליך החיפוש וההליכה במרחבים של זמן ושל זהות, מוצאים ביטוי בתהליך היצירה: המספריים גוזרות ומוציאות, עורמות את הסמלים ואת השאריות שנותרים מהם. הם עבורי כלי עבודה לחיפוש, וגם כלי לגעגוע ולכמיהה. עם המספריים אני מוציאה את הדימוי ממקומו ומעבירה בנדודים למקום חדש, איתן אני גם פורמת את השכבות והחוטים".
סרלין, אשר גדלה כילדה חילונית בקיבוץ, גילתה מגיל צעיר עניין רב בשורשי משפחתה משני הצדדים. סבה וסבתה מצד אמה עלו ארצה מטורקיה, ומצד אביה, מטנג'יר, מרוקו. היא זוכרת שכאשר עמלה על הכנת עבודת השורשים במסגרת בית הספר היא נסעה אליהם לשבועיים, שמעה סיפורים וחקרה אלבומי תמונות. החיבור לדור הסבים והסבתות חיבר אותה לעברו של העם היהודי ולמסורת היהודית. סרלין, אשר חזרה בתשובה כאישה צעירה, רואה בבחירה שלה מהלך טבעי, אשר מחבר אותה לעברה המשפחתי והלאומי.

העבודות בתערוכה מזמנות התבוננות עמוקה ומדיטטיבית, תוך חיפוש אחר פיסות של זיכרונות וחלומות. יותר מכך, הן יוצרות, עבורנו הצופים, חוויה רפלקטיבית אשר מאפשרת לנו להתבונן פנימה אל תוך עצמנו. את התערוכה מלווה ספר האמנית של סרלין בעיצוב יעל פרולוב. הספר הודפס בעזרת תמיכתו הנדיבה של דפוס בארי, שתמך בפרס גלריה בארי.
"גוזרת החלומות", גלריה קיבוץ בארי, עד ה-8.1.2023