בחלק מבתי הספר החופש הגדול מגיע עם חוברות תרגול לחופש. ישנם בתים שמקבלים את החוברות בברכה, ואפילו מגדילים לעשות וקונים עוד, וישנם בתים בהם תרגול של למידה משמעותית נחשב להפך מחופש ולא תמצאו שם ילד לומד מתמטיקה ביולי – אוגוסט. הרבה הורים לא בטוחים מה נכון ומה כדאי, האם להכניס למידה בזמן החופש כדי שהילדים לא יצברו פערים לימודיים, או לתת להם לנוח מהלימודים? גם הורים שרוצים למידה בחופש לא בטוחים איך לעשות את זה בלי כפיה. בואו נעשה סדר במתח בין למידה וחופשה.
זאת לא הילדות שלך
כדי לקבל החלטה מושכלת עבור הילד שלך השלב הראשון יהיה לנקות את רעשי הרקע מהילדות שלך. אולי ההורים שלך הכריחו אותך לשבת על חוברות למידה בקיץ וזה היה הסיוט של החופש. אולי ההורים שלך לא התעניינו בלמידה בכלל והרגשת תסכול או פער בינך לבין שאר הילדים. כך או כך הילד שלך הוא לא את, ההורים שלך הם לא ההורים שלו, וכמובן שצורת הלמידה והפעילות בבתי הספר השתנו עם השנים. אם עולה בך רגש עז מול המחשבה על למידה בזמן החופש – התנגדות גדולה או בהילות ותחושת חשיבות גדולה – כנראה שהנושא מפעיל את הילדה שאת היית, וזה דבר טבעי לחלוטין. אל תקבלי החלטה ואל תיגשי לדון בנושא עם הילד שלך לפני שנתת לילדה שבתוכך את המקום שלה ולמבוגרת שבך את המושכות.

למה כן?
מערכת החינוך סובלת ממחסור חמור בכוח אדם מקצועי, וכתוצאה מכך רוב היום הולך על ענייני משמעת ועל ניסיונות ללמידה יצירתית שמשתנים כל הזמן. הילדים היום כמעט ולא יושבים בשיעור ולומדים יחידות חומר משמעותיות, ואחרי הקורונה לרבים מהם חסרים כלים בסיסיים ללמידה וידע בסיסי שלא הוקנה להם בשנות הסגרים. עבור ילדים רבים, הפסקה של חודשיים ממקצועות שדורשים תרגול יוצרת פער גדול בתחילת שנת הלימודים. כמו כן מקצועות רבים נעלמו מהמערכת בעקבות המחסור בכוח אדם – בדקו עם ילדיכם מה הם למדו בגיאוגרפיה, היסטוריה וספרות. סיכוי טוב שתגלו שלא היה להם שיעור כזה במערכת, ואם כן הוא הוסב לשיעור אחר רוב השנה. השינוי במערכת החינוך מזכיר לנו שהאחריות על הלימודים היא קודם כל אצלנו ההורים.
למה לא?
הלמידה הבית ספרית יכולה להיות סיזיפית ומשעממת. במהלך השנה יש מסגרת חיצונית שמחזיקה את המשמעת והעמל הדרושים ללמידה, אבל בחופש יש פחות פניות לזה וגם הורים לא תמיד מרגישים בנח ולא תמיד יודעים איך להקנות לילדים הרגלי למידה. סדר היום בחופש הוא יותר גמיש והילדים מצפים בצדק ליותר פעילויות מאווררות ופחות זמן של ישיבה על כיסא וכתיבה.
אז מה עושים?
חשוב לזכור שלמידה מתרחשת באופנים מגוונים ולאורך כל היום. כאשר זוכרים את זה אפשר לנצל כל פעילות ללמידה, ובמיוחד כדאי ללמד ערכים והשקעה שאלו שני דברים שקשה ללמוד כשעיקר הפעילות היא גלילה בטלפון. ככל שהילדים יתנסו בחופש במגוון של התנסויות בחוץ ובפנים, במסך ובספורט, בקניון ובים יהיו להם יותר הזדמנויות ללמוד באופן אקטיבי ויצירתי.
שימוש במסך
קחו את שעות המסך ונצלו אותם ללמידה. בעוד שישיבה על חוברת עבודה נחווית כעול ושעמום, למידה דרך אפליקציה נחווית כמשחק מהנה. ישנן אפליקציות, פודקאסטים וסרטונים בשלל נושאי לימוד, ואפשר להגדיר שחלק מזמן המסך מוקדש ללמידה. מצאו לכל ילד את הנושאים בהם הוא צריך יותר תרגול ואת הנושאים בהם הוא רוצה להעמיק והתאימו לו למידה טכנולוגית כיפית.
לדרוש בלי לריב
אם הלימודים חשובים לכם מצאו דרך להעביר את החשיבות ולהסדיר את הלמידה בלו"ז היומי, אבל נסו ככל האפשר למעט במריבות על זה. אם הילד בהתנגדות גדולה ללמידה גם מהסוג החווייתי, בדקו האם יש לו קושי לימודי בתחום הזה או מצאו דרך בה הוא ילמד ויתקדם בלי לסבול ובלי לקלקל את הקשר איתכם.