האם טיסתכם בוטלה בגלל המלחמה? נתקעתם בחו"ל ללא פתרון? חוששים לרכוש כרטיס טיסה בגלל המלחמה? עו"ד לענייני תעופה ותיירות, אהוד פאי, מספק כמה תשובות, שכדאי שתקראו היטב, לגבי מה מחויבות חברות התעופה לספק לכם, אילו החזרים תהיו זכאים לקבל, ומה כדאי לעשות.
האם כדאי בכלל לטוס לחו"ל בימים אלה?
עו"ד פאי: "כל עוד יש טיסות ואין אזהרת מסע ליעד שברצונכם לטוס אליו, אין מניעה לדעתי לטוס. עם זאת, מומלץ מאוד לרכוש כרטיסים עם אפשרות ביטול של עד כמה ימים לפני הטיסה. אומנם עלותם גבוהה יותר, אך אם הנוסעים ירצו לבטל את הזמנתם, הם יוכלו לעשות זאת מבלי לשלם דמי ביטול גבוהים, שלעתים כרוכים בעלות של מלוא התמורה ששולמה".
"כמו כן, מומלץ לרכוש כרטיסי טיסה ישירות מחברת התעופה שיש לה נציגות בישראל או באמצעות סוכנות נסיעות ישראלית, שהן כפופות להוראות חוק הגנת הצרכן, המאפשר לבטל הזמנה בתוך 14 יום ממועד ביצועה (בכפוף לך שהטיסה אינה בתוך 7 ימים ממועד הודעת הביטול)".
מדוע לא כדאי לרכוש מאתר של סוכנות נסיעות זרה?
"במקרים רבים בהם נתקלתי, כאשר נוסעים רוכשים כרטיסי טיסה באמצעות אתר של סוכנות נסיעות זרה, זהו דבר שעשוי לעורר לאחר מכן קשיים רבים. ראשית, סוכנות זרה אינה כפופה להוראות חוק הגנת הצרכן. שנית, ככל והטיסה תתבטל על-ידי חברת התעופה, חברת התעופה אמורה להשיב את התשלום לנוסעים באמצעות הסוכנות. כך שאם הסוכנות הזרה לא תשיב לרוכשים את ההחזר שקיבלה עבורם מחברת התעופה, קיים קושי ממשי לנקוט כנגדה בהליכים משפטיים בישראל".
מה עושים כאשר נמצאים בחו"ל והטיסה לארץ מבוטלת?
"במקרה בו חברת התעופה מבטלת את הטיסה, היא אינה יכולה לנטוש את הנוסעים לבדם. כרטיסי הטיסה מהווים חוזה בין הנוסעים לבין חברות התעופה, במסגרתו התחייבה חברת התעופה להוביל את הנוסעים חזרה ארצה. כך שגם אם הטיסה בוטלה גם במצב של מלחמה, עדין חברת התעופה מחויבת לסייע לנוסעים".
"בנושא זה קיים חוק בישראל שנקרא חוק שירותי תעופה הידוע גם בכינויו חוק טיבי, אשר שנועד: "להסדיר פיצוי וסיוע לנוסעים שהונפק להם כרטיס טיסה ולא עלו לטיסה במועד הנקוב בכרטיס בשל נסיבות שאינן תלויות בהם" (ציטוט מדברי ההסבר להצעת החוק). חוק זה קובע, כי במקרים בהם חברת התעופה מבטלת טיסה, עליה להציע ולספק לנוסעים שירותי סיוע בהתאם לזמן המתנתם לטיסה החלופית, הכוללים בין היתר, לינה במלון, מזון ושתיה, ושירותי הסעה משדה התעופה למלון וחזרה".
"כמו כן, במקרים כאלה על חברת התעופה להציע לנוסעים לקבל החזר כספי או כרטיס לטיסה חלופית במועד המוקדם ביותר שניתן. זכות הבחירה לכך נתונה לנוסעים. לכן, אם הנוסעים שוהים בחו"ל בגלל שטיסתם חזרה לארץ בוטלה, מבלי שחברת התעופה הציעה וסיפקה להם כרטיסים לטיסה חלופית, מומלץ לשמור את כל הקבלות עבור ההוצאות שיהיו בהמשך (מלון, מזון, מוניות), לרבות עבור כרטיסים לטיסה חלופית, על מנת שלאחר שישובו לארץ, יוכלו לדרוש החזר עבורם מחברת התעופה".
האם נוסעים שטיסותיהם בוטלו יהיו זכאים לקבל פיצוי כספי?
"במקרים בהם חברת התעופה מבטלת את הטיסה או דוחה את הטיסה מעל ל-8 שעות, זכאים הנוסעים במרבית המקרים לקבל פיצוי כספי ללא הוכחת נזק שנע בין 1,440 ₪ ל- 3,460 ₪ לנוסע, ומבוסס על מרחק הטיסה (ככל שמרחק הטיסה רב יותר, הפיצוי גבוה יותר). עם זאת, במסגרת החוק נקבעו מספר חריגים שבמידה וחברת התעופה מצליחה להוכיח כי אחד מהם מתקיים, היא עשויה להיות פטורה מלשלם לנוסעים פיצוי על עיכוב בטיסה או על ביטולה, כאשר המרכזי שביניהם קובע, כי במקרים בהם הטיסה בוטלה או נדחתה בשל נסיבות שלא היו בשליטת חברת התעופה, גם אם עשתה כל שביכולתה בשביל למנוע את ביטולה, לא יהיו הנוסעים זכאים לפיצוי".
"לכן, אני מעריך שחברות תעופה זרות שביטלו בימים האחרונים טיסות מישראל או אליה, בשל ההחמרה במצב הביטחוני, יהיו פטורות מלשלם לנוסעים פיצוי כספי. עם זאת, הן עדין מחויבות להציע ולספק לנוסעים שירותי סיוע וכרטיסים לטיסה חלופית, שכן זכאותם של הנוסעים לקבל שירותי סיוע אינה רלוונטית לנסיבות שגרמו לביטול או עיכוב הטיסה".
מה עושים במקרה של ביטול טיסה מהארץ לחו"ל? האם מגיע פיצוי כלשהוא?
"אם הטיסה בוטלה בשל ההחמרה במצב הביטחוני, אני מעריך שהנוסעים לא יהיו זכאים לקבל פיצוי כספי, אלא אם כן מדובר בטיסה שבוטלה שלא בגלל המצב הביטחוני, אלא בגלל נסיבות שבשליטת חברת התעופה".
"יחד עם זאת, גם במקרה זה, עדין מחויבת חברת התעופה שביטלה את הטיסה להציע לנוסעים זכות לבחור בין כרטיס לטיסה חלופית לבין החזר כספי, ואם חברת התעופה לא הציעה והנוסעים נדרשו לרכוש כרטיסים לטיסה חלופית מכספם, הם יהיו זכאים לקבל מחברת התעופה החזר עבור הטיסה החלופית. אם הנוסעים בוחרים לקבל החזר כספי, על חברת התעופה להשיב להם אותו בתוך 21 ימים ממועד פנייתם בכתב אליה. כלומר, החזר זה לא ניתן לרוב באופן אוטומטי על-ידי חברות התעופה, אלא על הנוסעים לפנות בכתב אליה".
מה קורה עם מי שהזמין טיסה אך עדיין לא טס? מה מומלץ שיעשה?
"ככל ואין אזהרת מסע והטיסה שלי לא בוטלה, אין מניעה לטוס. עם זאת, על הנוסעים לקחת בחשבון שככל והמצב הביטחוני יחמיר, טיסתם חזרה ארצה עשויה להתבטל, ובמקרה כזה הם עשויים למצוא עצמם בחוסר ודאות בחו"ל, דבר הכרוך בהוצאות בלתי מתוכננות, ובחלק לא מבוטל מהמקרים הם גם יידרשו לרכוש כרטיסים לטיסה חלופית ולאחר מכן לנסות ולתבוע החזרים עבור הוצאותיהם מחברות התעופה".