בכל בוקר מיליוני נשים בעולם מבצעות את אותו טקס עתיק: הן מושיטות יד לשפתון עם הגוון התורן, ממלאות בו את השפתיים ויוצאות אל העולם. אקט קטן, יומיומי, כמעט שגרתי – אבל כזה שטומן בחובו היסטוריה שלמה של מרד, העצמה ולפעמים אפילו מהפכה. האם בחירת הצבע היא החלטה אקראית המבוססת על מה שמתאים לבגדים, או שמא מדובר בחלון הצצה למצבנו הנפשי? מסתבר ששפתון, בכלל, וצבע בפרט יכולים לספר עלינו סיפור מרתק הרבה יותר ממה שחשבנו, כי ההיסטוריה שלו (שרחוקה מלהיות המצאה מודרנית) משקפת במידה רבה את ביטחוננו העצמי ואת יחס החברה אלינו.
נתחיל בכמה עובדות היסטוריות:
- כשקליאופטרה מרחה רסק של חיפושיות, נמלים ושעווה על שפתיה, כדי לשוות להן מראה ארגמני, היא לא רק יצרה מראה אופנתי – היא סימנה את עצמה כבעלת מעמד וכוח. בכלל, במצרים העתיקה, השימוש באיפור היה זמין רק לאליטות והיווה סמל סטטוס ברור.
- במאבק לזכות ההצבעה לנשים בתחילת המאה ה-20, הסופרג'יסטיות אימצו את הצבע האדום כחלק מהאסטרטגיה הוויזואלית שלהן. הן לא רק יצרו מראה מתואם במחאותיהן – אלא הפכו את האדום לסמל רב-עוצמה של מרד נשי ושינוי חברתי.
1) גלוס של פופה. צילום: באדיבות המותג 2) שפתון של בובי בראון. צילום: יח"צ חו"ל 3) גלוס של מייבלין. צילום: יח"צ חו"ל 4) שפתון של סקארה. צילום: קית גלסמן 5) שפתון של ג'ייד. צילום: יח"צ 6) שפתון של MAC. צילום: יח"צ חו"ל 7) שפתון של דולצ'ה וגבאנה. צילום: יח"צ חו"ל 8) שפתון של YSL. צילום: יח"צ חו"ל - אליזבת ארדן, מחלוצות תעשיית הקוסמטיקה המודרנית, זיהתה את הפוטנציאל הפוליטי של השפתון האדום. במהלך מלחמת העולם השנייה היא זיהתה את השינוי החברתי המשמעותי, כאשר נשים נכנסו בהמוניהן למעגל העבודה כדי להחליף את הגברים שגויסו לחזית. או אז היא פיתחה גוון ספציפי של אדום עז, שתוכנן במיוחד כדי שיתאים למדי הצבא והעבודה שנשים אלו לבשו. היא גם ניהלה סדנאות שלימדו נשים כיצד להתאפר ולהתלבש באופן מקצועי בסביבת העבודה החדשה שלהן, ובכך תרמה לבניית ביטחונן בקריירות שזה עתה החלו.
- גם וינסטון צ'רצ'יל החליט במהלך מלחמת העולם השנייה, שייצור השפתונים ימשיך כרגיל, כשמוצרים חיוניים רבים היו בהקצבה, מתוך אמונה ששפתון אדום מעלה את המורל הלאומי ומסמל התנגדות לטוטליטריות.
"ההיסטוריה של השפתון קשורה לאלמנטים פסיכולוגיים", מבהיר עידן בר שליט, מדריך ומאפר ראשי של בובי בראון ישראל. "משימוש על ידי נשים בתקופות שונות להבעת זכות, ועד לשימוש המודרני המסמל תעוזה או ביטוי עצמי. השפתון הוא כלי המאפשר לנו לשלוט באיך אחרים תופסים אותנו, ולכן הבחירה בו יכולה לשדר ביטחון, פאסון או אפילו קלילות".
לדבריו, הפסיכולוגיה של השפתון לא מתמקדת רק באסתטיקה, אלא גם בהשפעה שלו על תחושת הביטחון ומצב הרוח שלנו. מדובר ביותר ממוצר קוסמטי. "ליפסטיק מסמל ביטוי אישי, אמירה והעצמה. נשים רבות מרגישות שהשפתון משדר עוצמה, נשיות, ולעיתים גם מרדנות או רוך, תלוי בגוון ובסגנון. השפתון, במיוחד בגוונים אדומים או כהים, נתפס פעמים רבות כצעד להצהרה של עוצמה ויכולת להתמודד עם אתגרים".

מה אומר הצבע של השפתון עלינו?
"שפתונים כהים, במיוחד בורדו או גווני סגול כהה – יכולים להעיד על תעוזה, מורכבות וייחודיות. זהו צבע שמושך תשומת לב ומשדר אמירה חזקה, אך גם עשוי להעיד על נטייה למרדנות. שפתון בגוון טבעי וקרוב לגוון העור – משדר תחושה טבעית ונינוחה. זהו צבע שמתאים לנשים שאוהבות להיראות לא מתאמצות, עם גישה קלילה ונטייה לבחירות מינימליסטיות".
איך השפתון יכול להשפיע על מצב הרוח?
"כאשר אנו מרגישות טוב עם המראה שלנו, תחושת הביטחון שלנו עולה, וזה משפיע ישירות על מצב הרוח. שפתון בהיר או מבריק יכול להרים את המורל, לשדר תחושת שמחה וקלילות, בעוד ששפתון כהה או עז עשוי ליצור תחושה של עוצמה וביטחון עצמי גבוה. בנוסף, גוון אדום או בורדו יכולים להוביל לתחושות של התרגשות או תשוקה".

איזה גוון מתאים למי?
"הבחירה בצבע השפתון צריכה להתאים לגוון העור על מנת להחמיא וליצור מראה הרמוני. לנשים עם עור בהיר יתאימו, בדרך כלל, גווני אדום כהה, ורוד קר, חום בהיר וגוונים ניוד. לרוב בעלות עור בהיר לא יתאימו גווני הכתום. נשים עם גוון עור בינוני יראו נהדר בגווני אדום-תות, חום טבעי ורוד פוקסיה. יש מקום גם לשפתונים בגוונים חמים, כמו אפרסק. לבעלות עור כהה יתאימו גווני אדום עמוק, ברונזה, שפתונים עם תתי גוון של בורדו, סגול וקפה.
"אבל", ויש אבל גדול, מסכם בר שליט, "החוקים נועדו בכדי לשבור אותם, כי לכל גווני העור, בהירים עד כהים, יש תתי גוון (חמים וקרים). לכן, ההמלצה היא לנסות תמיד לפני שרוכשים, כי כולנו נוטות להתחשב גם בטעם האישי ובמצב הרוח שלנו, וכשאנחנו מאמצות בבוקר גוון מסוים, אנחנו בעצם בוחרות איזה סיפור אנחנו רוצות לספר היום".