תעשיית הרכב הבינלאומית מתכוננת לעולם חדש מופלא של תחבורה ישירה, ובמרכזו רכב העתיד – מחובר לרשת, אוטונומי ושיתופי. סין עשויה להפוך למעבדה שבה ייקבע כיצד הרכב הזה ייראה.
כאשר שירותי הזמנת מוניות נוחלים הצלחה מסחררת ונסיעות שיתופיות לא נמצאות הרחק מאחור, הצורך בכלי רכב מותאמים לתחום הניידות המתפתח הוא אחד הנושאים החמים ביותר בקרב יצרני הרכב, שהתאספו השבוע לתערוכה בשנחאי.

כמעט כולם מסכימים שאין קרקע טובה יותר מסין לבדיקת הנושא: עריה הענקיות מחפשות באופן נואש מענה לפקקים נוראיים, ואוכלוסייתה ידועה בנכונות לנסות שירותי הייטק חדשים. היצרנים מתחרים לא רק על מכירת כלי רכב בשוק הגדול בעולם, אלא גם על פיתוח טכנולוגיות חדשות ואפילו עיצוב־פנים ייעודי לעולם שבו הכול עובד לפי דרישה. "אנחנו לא יכולים רק לפתח מכוניות חשמליות. הן צריכות להיות חכמות, מקושרות וכמובן משותפות", אמר ז'או גואוקינג, סגן נשיא ענקית הרכב Great Wall Motors ("מנועי חומת סין").
כל דיון על סין ועל נסיעות שיתופיות חייב לכלול את "דידי צ'ושינג", התשובה המכרעת של המדינה לחברת אובר המערבית. להיטותם של סינים רבים להזמין הסעה בלחיצה אחת בטלפון אפשרה את התפתחותו של שוק ענקי: שירותי הזמנת נסיעות בסין הגיעו בשנה שעברה למחזור של 28 מיליארד דולר, והם צפויים להכפיל את עצמם עד 2022. דידי לבדה מהווה כ־90 אחוז משוק הזמנת הנסיעות בסין.
הפוטנציאל העצום מחבר בין יצרניות רכב לספקי שירות. בשנה שעברה חשפה דידי ברית של יצרנים סיניים וזרים, ובהם רנו, טויוטה ופולקסווגן, המוקדשת לחקר עתיד התחום. בפברואר, ענקיות הטכנולוגיה הסיניות עליבאבא ו"טנסנט" הכריזו על שיתוף פעולה עם כמה יצרניות, במטרה לפתח פלטפורמה עתידית לשירותי הזמנת הסעה.
למרות היותו חדש יחסית בשוק הרכב הסיני, המותג הצרפתי רנו שועט קדימה: המיזם המשותף המקומי של רנו עם היצרנית הסינית "בריליאנס אוטו" מסר 600 כלי רכב משפחתיים (מיני־וואנים) לדידי בפברואר. "דידי רוצה להיעזר בחברות רבות כדי לפתח כלי רכב כאלה, המותאמים יותר לעסקיה, שעוצבו מחדש סביב הנוסע", אמר מייקל דונג, סגן נשיא רנו־בריליאנס־ג'ינביי.
לפי לורנס פטיזון, אנליסט בחברת AlixPartners, רוב המכונות הפרטיות כיום נועדו להכיל משפחה, והמקומות מאחור מיועדים לילדים. אבל בשוק הנסיעות המוזמנות והשיתופיות יש צורך ביותר מקום מאחור כדי שהרכב יתאים לנוסעים מבוגרים. לדבריו, "המכונית המשפחתית הרגילה אינה התשובה".
נהגיה של דידי משתמשים בדרך כלל בכלי הרכב הפרטיים שלהם, אבל הרשויות בסין מעודדות חברות שירות לבנות ציי רכב, בין השאר כדי לדרבן את התעשייה ולדחוף קדימה רעיונות תחבורה עתידניים.
חלק מהיצרניות אף מתחילות לעסוק בשירותי הזמנת הסעות משלהם. למשל, חברת ב־מ־וו הגרמנית מציעה שירות יוקרתי בעיר צ'נגדו שבדרום־מערב סין, ופולקסווגן ומרצדס עושות זאת בשנחאי. "מספר המזמינים לא מספיק כדי להצדיק ייצור המוני של כלי רכב מותאמים, אבל הפוטנציאל עצום", אמר דונג.
הרעיון אינו מוגבל לסין. דיימלר וב־מ־וו הודיעו לפני כחודשיים כי ישקיעו במשותף "יותר ממיליארד אירו" כדי להעמיק את שיתוף הפעולה בין שירותי הרכב שלהן, Car2Go ו־DriveNow בהתאמה, שבהם מכוניות זמינות לשימוש לטווח קצר מנקודה לנקודה.
תחום שבוודאי ישתנה הוא האופן שבו מכוניות נקנות ונמכרות. "יצרניות הרכב לא יספקו ללקוחות מכוניות במכירה חד־פעמית, אלא דרך חיבור בין רכב למשתמש על בסיס יומי", נכתב בדו"ח חברת הייעוץ 'יורוגרופ'.
ההתפתחות הזו צפויה להאיץ את פיתוח הרכב האוטונומי, שכנראה יתאים במיוחד לשירותי שיתוף נסיעה עירוניים. Valeo, יצרנית צרפתית של חיישני קול, מצלמות וטכנולוגיות ניווט, אמרה כי בשנה שעברה קיבלה הזמנות הקשורות לפיתוח "מוניות רובוטיות" בהיקף של מיליארד אירו.
פרנסואה מריון, נשיא החברה בסין, אמר שהפריצה העולמית של הרכב האוטונומי נמצאת מעבר לפינה. "הם יתחילו בסביבות עירוניות שנבחרו בקפידה, עם נתיבים ייעודיים ברחובות", אמר על החזון העתידני. "החברות המפעילות אותם תמיד יוכלו להתערב אם יקרה משהו".
Valeo גם עובדת עם מיטואן, חברת משלוחי המזון הגדולה בסין, לפיתוח כלי רכב רובוטי.
תרגום: אלחנן שפייזר