חברה אירית מתכננת "לנטוע" עצים מכניים בארה"ב, שישאבו פחמן דו־חמצני מהאוויר. זה עשוי להיות המאמץ הגדול ביותר ללכידת הגז, המואשם בגרימת שינוי האקלים.
לפי "סיליקון קינגדום הולדינגס" (SKH), החברה תציב 1,200 עמודי מתכת "מחסלי־פחמן" בשנה הקרובה, ובהם היא מקווה לכלוא CO2 במחיר זול יותר מחלופות אחרות, לאחר ניסויים מוצלחים במדינת אריזונה בשנתיים האחרונות. העמודים יספיקו לשאיבת פחמן דו־חמצני בכמות שווה לזו שפולטים 7,750 כלי רכב בשנה.
"אנחנו צריכים להבין כיצד למתן את האקלים ולהביא אותו לרמה בטוחה", אמר ממציא הטכנולוגיה, פרופ' קלאוס לקנר מאוניברסיטת אריזונה. הפיילוט של SKH היה מבצע "כליאת האוויר הישירה" הגדול ביותר עד היום, לפי פרופ' ג'ניפר וילקוקס, החוקרת הנדסה כימית במכון הטכני של ווסטר במסצ'וסטס, מוסד אמריקני שלא מעורב בפרויקט.
תנועת כליאת הפחמן צוברת תאוצה. בדו"ח האו"ם מהשנה שעברה נקבע שהטכנולוגיה דרושה כדי לעצור את עליית הטמפרטורות הגלובלית. SKH מקווה שהפיילוט שלה, כנראה בקליפורניה, יכלא כ־36,500 טונות של CO2 בשנה. חוות לכידת פחמן אחרות עשויות להיות גדולות פי מאה.
לפי תצלום של אב הטיפוס, העצים המכניים מאובזרים ברכיבים הדומים לפילטרים, והם שואבים את הגז. המכשיר משתמש ברוח החולפת בו כמקור אנרגיה.
ללכידת ה־CO2 בבתי החרושת עצמם ובתחנות הכוח יש היסטוריה כלכלית ארוכה, אבל "כליאת אוויר ישירה", שמושכת את הגז ישירות מהאטמוספרה, היא תחום חדש יחסית ומועט פעילות, לפי וילקוקס. לדבריה, החברה השוויצרית Climeworks מובילה בשוק עד כה, יחד עם החברה הקנדית Carbon Engineering ו־Global Thermostat האמריקנית.
כאשר הפחמן הדו־חמצני נדחס לריכוז גבוה, הוא יכול לשמש בתעשייה – למשל בייצור משקאות תוססים, דלק ובחילוץ נפט. לפי החברה, המחיר הגבוה של לכידת אוויר ישירה נתפס כבר זמן רב כמכשול להגברת השימוש בטכנולוגיה, אך העלויות של SKH עומדות על פחות מ־100 דולר לטון של פחמן טהור.
"100 דולר לטון – זאת הנקודה שבה דברים מתחילים להיות מעניינים מבחינה כלכלית", אמר לקנר. "אתה יכול לקנות CO2 נוזלי שמועבר במשאית כדי למלא מטפי כיבוי ועוד, תמורת 100־200 דולר לטון".
SKH לא הסכימה לספק מידע בנוגע לעלות הקמת הפיילוט. לפי החברה היא "בדיונים עם מגוון מממנים פוטנציאליים ושותפים אסטרטגיים מתעשיות התעופה, האנרגיה, המזון והמשקאות".
תרגום: אלחנן שפייזר