מאז אילון מאסק קנה את טוויטר ב-2022 והפך אותו ל-X, הוא מיתן את כללי חופש הביטוי של האתר ופיטר רבים מהאנשים האחראים לאכיפתם. אבל הוא כן אימץ רעיון אחד לניהול תוכן שקדם לבואו: תכונה בשם "Community Notes", (הערות קהילה), לשעבר "Birdwatch", המגייסת משתמשים לבדוק עובדות ולהוסיף הקשר לפוסטים שעלולים להטעות קוראים.
בפיצ'ר זה, כאשר משתמש מציע הערת קהילה, משתמשים אחרים מתבקשים לבדוק את יעילות ההערה לפני שהיא מתפרסמת. אם יש הסכמה רחבה שההערה שימושית, אז היא תופיע מתחת לפוסט המדובר כך שכל משתמשי X יוכלו לראות אותה. הדבר הוביל לביטול של פוסטים על ידי משתמשים, החל מרמאים במטבעות קריפטוגרפיים ועד לנשיא ביידן ובכמה הזדמנויות – גם מאסק עצמו.
הרעיון מתפשט
השבוע, יוטיוב (שבבעלות גוגל) החלה לבחון תכונה דומה, עדיין ללא שם, והזמינה קבוצת משתמשים להתחיל להציע הערות שמוסיפות הקשר לסרטונים של אחרים. דוגמאות כוללות "הערות שמבהירות מתי שיר נועד להיות פרודיה, מציינות מתי זמינה גרסה חדשה של מוצר שנבדק, או מיידעות את הצופים כאשר צילומים ישנים יותר מוצגים בטעות כאירוע עדכני", אמרה החברה.
כמו X, יוטיוב אמרה שהיא תשתמש בסוג מיוחד של מערכת דירוג, המכונה "אלגוריתם מבוסס גישור", כדי להחליט אילו הערות מוצעות ראויות לקידום. מערכות גישור נועדו לתעדף רעיונות הפונים למגוון רחב של אנשים, ולא רק לאלה שנמצאים בצד אחד של הנושא.
פירושו של פיצ'ר זה הוא שהערה או בדיקת עובדות חייבות לקבל אישור ממשתמשים שבעבר לא הסכימו זה עם זה כדי להופיע באתר. המנגנון עזר ל-Community Notes להימנע מהשתלטות על ידי הימין או השמאל, אם כי עדיין עשויות להיות דרכים לשחק בו.
כוח המשיכה
עבור חברות טכנולוגיה, לאפשרות שמשתמשים יבצעו את בדיקת העובדות, יש הרבה משיכה. זה זול יותר משכירת בודקי עובדות מקצועיים וקל יחסית להגדיל את המאגר ברגע שהמערכת מופעלת. ואולי הכי חשוב, זה מוציא את החברה מהתפקיד השנוי במחלוקת של בוררות ישירה ופסיקה מהי האמת.
במקרה של יוטיוב, הדוברת אלנה הרננדז אמרה כי ההערות נועדו "להתבסס על" צורות אחרות של הקשר שהחברה כבר מוסיפה לכמה סרטונים, כמו ועידות מידע שמצביעות על מקורות אמינים בנושאים שנויים במחלוקת. "אחד האתגרים שעמדנו בפנינו הוא כיצד להעלות את ההקשר של צד שלישי בסרטון בצורה ספציפית, מפורטת ומתואמת לסרטון עצמו, וניתן לעשות זאת בקנה מידה רחב על פני המגוון העצום של תוכן ביוטיוב", אמרה הרננדז. "אנחנו בודקים את ההערות כתכונה שיכולה לעזור לטפל בזה".

ב-X אומרים שהם שמחים לראות את יוטיוב הולכת בעקבותיהם. קית' קולמן, סגן נשיא המוצר של X, עזר לעמוד בראש הפרויקט המקורי של Birdwatch בטוויטר, לפני שמאסק קנה אותו. לדבריו, המהלך של יוטיוב לבחון פיצ'ר דומה הוא "עדות לכוחה של גישת ה-Community Notes, שנותנת קול לאנשים".
קולמן ציטט מחקר שמצא כי הערות קהילה מפחיתות את התפשטות המידע השגוי ב-X, ולעתים קרובות מובילה את האדם שכתב את הפוסט המטעה למחוק אותו. בעוד שבדיקת עובדות מסורתית היא לעתים קרובות "מקטבת", הוא הוסיף, מחקר אחרון מצא שאנשים בכל הקשת הפוליטית דירגו את הערות הקהילה כאמינות יותר מאשר סימון מידע כשגוי.
באוקטובר הודיע מאסק שיוצרי תוכן ב-X שיש להם פוסט מתוקן על ידי Community Notes, לא יוכלו להרוויח כסף מהפוסט הזה. זה לא יהיה המקרה ביוטיוב לעת עתה, מכיוון שהיא מתכננת להתנסות בתכונת ההערות שלה לפני שתחליט אם להפיץ אותה בצורה רחבה יותר.
ובכל זאת
ובכל זאת, בדיקת עובדות בפלטפורמת המונים רחוקה מלהיות כלי למניעת הונאות או שקרים באינטרנט. תהליך הבדיקה הקפדני של הערות קהילה אומר שהן מופיעות לעתים קרובות בפוסט רק לאחר שהוא הגיע לקהל רחב, מה שמקהה את השפעתן.
בנוסף לכך, למרות שב-X דיווחו שהוצגו כמעט 30,000 הערות בארבעת החודשים הראשונים של השנה, זה כנראה מייצג רק חלק קטן מכמות הפוסטים המטעים שהסתובבו בפלטפורמה. בסתיו שעבר, ניתוח של NewsGuard של 250 פוסטים של X שנצפו באופן נרחב, המקדמים מידע שגוי על המלחמה בעזה, מצא שרק 32% מהם סומנו על ידי הערות הקהילה. בדצמבר, לאחר שאחד מהפוסטים שלו עצמו סומן על ידי Community Notes, מאסק טען שהמערכת "משוחקת על ידי שחקנים בשליחות מדינה".

בעוד הערות קהילה הן פיצ'ר מבטיח, הן פועלת בצורה הטובה ביותר כהשלמה לבדיקת עובדות קונבנציונליות ולניהול תוכן, אמר אלקסיוס מנצרליס, מנהל יוזמת אבטחה, אמון ובטיחות בקורנל טק ומנהל מדיניות מוצר לשעבר בגוגל. הוא ציין שיוטיוב החזירה כמה עמדות מידע מוטעות לקראת הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2024, וכך גם היריבה מטה, שבבעלותה פייסבוק, אינסטגרם ועוד.
"אם זה נועד להיות טיעון הנגד הבלעדי נגד טענות של הכחשת בחירות 2020" שאינן מפרות עוד את המדיניות של יוטיוב, הוא אמר, "זה לא מרגיש מספיק".