חוק האוסר על תלמידים להשתמש בטלפונים סלולריים בבתי הספר נחתם בשבוע שעבר בברזיל. זוהי הדוגמה האחרונה למגמה בה מחוקקים מגבילים את השימוש של צעירים בטכנולוגיה אישית בכיתה, על רקע הדאגה הגוברת מהשפעתה על החינוך ועל רווחת התלמידים.
משרד החינוך של ברזיל מסר בהצהרה כי החוק “נועד להגן על הבריאות הנפשית, הפיזית והפסיכולוגית של הילדים ובני הנוער". נשיא ברזיל, לואיז אינסיו לולה דה סילבה, כינה אותו דוגמה ל”עבודה משותפת למען בטיחותם וחינוכם של ילדינו ושל צעירינו".

לפי משרד החינוך, החוק אוסר על כל התלמידים בבתי הספר היסודיים והתיכוניים הציבוריים והפרטיים להשתמש במכשירים אלקטרוניים ניידים במהלך יום הלימודים כולו, אם כי הוא מתיר שימוש בהם לצורכי לימוד ולמטרות נוספות מסוימות.
ברזיל מצטרפת לכמה מדינות שכבר אסרו על שימוש בטלפונים סלולריים בבתי ספר – בהן הולנד, איטליה (עבור תלמידים עד השנה השלישית בחטיבת הביניים) וצרפת (עבור תלמידים מתחת לגיל 15) – עם זאת עולה השאלה האם איסורי הטלפון אכן יעילים בהשגת מטרותיהם.
ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו”ם (אונסק”ו) המליץ בשנת 2023 להתיר שימוש בסמארטפונים בשעות הלימודים אך ורק עבור פעילויות למידה. “עצם נוכחותו של טלפון נייד בקרבת מקום, עם התראות שמתקבלות, מספיקה כדי לגרום לתלמידים לאבד את תשומת הלב ממה שהם עושים", צוין בהצהרת הארגון.

“הנוכחות של טלפון, כפי שכולנו יודעים היטב מחיי היומיום שלנו, עלולה להוות הסחת דעת גדולה", אמר מאנוס אנטוניניס, מנהל דו”ח ניטור החינוך הגלובלי באו"ם, בהצהרה מצולמת. לדבריו, דאגות מכך ש”טלפונים סלולריים עלולים לגרום לפגיעה משמעותית בריכוז” נפוצות בכל העולם.
על אף הדאגה, מחקר הסוקר את הספרות המקצועית שפורסם באוגוסט שערכו חוקרים משלוש אוניברסיטאות בקווינסלנד, אוסטרליה, מצא כי יש מספר מצומצם של מחקרים באיכות גבוהה בנושא.
מבין המחקרים שהחוקרים בחנו, בשלושה מהם נמצא כי איסור על טלפונים סלולריים לא השפיע על הישגים לימודיים, בעוד שבארבעה נמצא שיפור קל, ציינו הכותבים. באשר לרווחת התלמידים, בשלושה מחקרים (מתוך חמישה שנסקרו) אשר התבססו על דיווח עצמי של התלמידים, דווח על נזק רב יותר לבריאות הנפש לאחר האיסור על הטלפונים.
“הראיות לכך שאיסור על טלפונים סלולריים מיטיב עם בריאותם הנפשית ורווחתם של תלמידים אינן חד-משמעיות, ומתבססות רק על אנקדוטות או תפיסות, ולא על שכיחות מתועדת של מחלות נפש", כתב מרילין קמפבל, פרופסור לחינוך לגיל הרך ולחינוך מכליל באוניברסיטת קווינסלנד לטכנולוגיה, ואליזבת’ ג’יי אדוורדס, מרצה בכירה לחינוך באוניברסיטת קווינסלנד, באתר The Conversation.

“טלפונים סלולריים הם חלק בלתי נפרד מחיינו", הוסיפו. “אנו צריכים ללמד ילדים על שימוש הולם בטלפונים במקום פשוט לאסור עליהם".
חלק מההורים גם מודאגים מיכולתם ליצור קשר עם ילדיהם במקרה חירום, ציינה קירי רודריגס, נשיאת ארגון ההורים National Parents Union, בהודעה לעיתונות במרץ, וכינתה איסורים גורפים “אינם מבוססים על המציאות שבה אנו חיים".
הכללים בארצות הברית המסדירים את השימוש בטלפונים בבתי ספר משתנים ממדינה למדינה וממחוז למחוז, ואף שונים בשאלה האם השימוש בטלפון אסור לגמרי או רק במהלך זמן השיעורים.
פלורידה, בשנת 2023, הפכה למדינה לראשונה שמחוקקת חוק המחייב את כל בתי הספר הציבוריים לאסור שימוש בטלפונים סלולריים במהלך השיעורים. בדרום קרוליינה, בתי ספר חייבים לאסור שימוש אישי בטלפון סלולרי במהלך שעות הלימודים כדי לקבל מימון מסוים. בקליפורניה נדרש שכל מחוז לימוד, בית ספר צ’רטר ומשרד חינוך מחוזי יגבשו מדיניות המגבילה את השימוש בטלפון במהלך שעות הלימודים עד יולי 2026.