 |
/images/archive/gallery/154/899.jpg
צילום: אלי דסה; עיבוד מחשב: דיויד רפפורט  |
|
התלמיד הישראלי משפר ציונים |
|
מבחני המיצ"ב לתשס"ד מורים על שיפור גדול בקרב התלמידים
היהודים בכיתה ה' ובכיתה ח', - במדעים, בעברית ובמתמטיקה.
באנגלית אין כל שיפור. ציונים נמוכים במיוחד בחינוך הלא-יהודי |
|
|
 | דפדף בחדשות |  | |
אסף זלינגר 17/8/2004 17:35 |
|
|
|
|
 |
עלייה דרמטית בהישגיהם של תלמידי החינוך היהודי בבתי הספר היסודיים בישראל. אתמול פרסם משרד החינוך את תוצאות מבחני המיצ"ב (מדדי יעילות וצמיחה בית-ספרית) בשנת הלימודים תשס"ד (2003-2004). המבחנים שנערכים בישראל מאז 2002 נחשבים ל"תמונת המראה" המדויקת ביותר של תלמידי ישראל בכיתות ה' ו-ח' ואמורים לשמש את מערכת החינוך כדי לבחון את עמידתה ביעדים שהציבה לעצמה. הנתונים במגזר היהודי בהחלט מעודדים: במתמטיקה, שהיתה נקודת התורפה של מערכת החינוך בשנת הלימודים תשס"ב (2001-2002) נרשמה עלייה בקרב תלמידי כיתה ח' - מציון ממוצע של 53 לציון ממוצע של 60 השנה. בקרב תלמידי כיתות ה' נרשמה
עלייה מתונה יותר – מ-70 בתשס"ב ל-72 בתשס"ד. גם בהישגים בשפה העברית חל שיפור: תלמידי כיתה ח' עלו מציון ממוצע של 58 לציון ממוצע של 65. בהישגיהם של תלמידי כיתה ה', לעומת זאת, חלה ירידה קלה – מ-71 ל-70. גם תחום המדע והטכנולוגיה מבשר טובות למערכת החינוך. בקרב תלמידי כיתות ח' עלה הציון הממוצע מ-68 ל-76, ואילו בכיתות ה' הוא עלה מ-67 בתשס"ב ל-71 השנה. רק במבחנים באנגלית לא חל שיפור בהישגים. בכיתות ח' ירד הציון הממוצע מ-74 ל-73, ואילו בכיתות ה' נשמר הציון הממוצע מתשס"ב.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
ההישגים של תלמידי כיתות ה' במגזר היהודי. לחצו כדי להגדיל (עיבוד מחשב: דיוויד רפפורט)
|
|
 |
 |
 |
 |
|
הפערים ניכרים
|
 |
|
 |
 |
 |
|
למרות השיפור בציוניהם של התלמידים היהודים, למשרד החינוך אין סיבה של ממש לנוח על זרי הדפנה: בחינוך הלא יהודי נרשמו ציונים נמוכים מאוד. כך, למשל, הציון הממוצע של תלמידי כיתות ח' במתמטיקה היה 44 (לעומת 60 בחינוך היהודי) ובכיתות ה' 57 (לעומת 72 בחינוך היהודי). עם זאת, גם במגזר הערבי הציונים עלו. בכיתות ה' נרשם שיפור במתמטיקה מ-54 בתשס"ב ל-57 בתשס"ד, בערבית מ-48 ל-54 ובאנגלית מ-62 ל-69. לעומת זאת, בכיתות ח' ירדו הציונים באנגלית מ-53 ל-49.
אך נתוני המיצ"ב מספרים לא רק את סיפור הפערים בין היהודים ללא-יהודים אלא גם את סיפור הפער החברתי. בעוד שהציון המשוקלל של תלמידים ממשפחות מבוססות היה 74, הציון המשוקלל של התלמידים מהשכבות החלשות היה 56 נקודות בכיתה ח' ו-66 בכיתה ה'.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |  | ההישגים של תלמידי כיתות ח' במגזר היהודי. לחצו כדי להגדיל (עיבוד מחשב: דיוויד רפפורט) | |
|
|
|
|
|
|
|
|