 |
ועדת המשנה של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת תתכנס לדיון חירום בכישלוןשיגור הלוויין אופק 6 לחלל. היום בצהריים ספגה התעשייה האווירית כישלון נוסף, עשרה ימים לאחר כישלון הניסוי של טיל החץ בארה"ב. עלות השיגור הכושל נאמדת ב-80 מיליון דולר. בעקבות כך הודיע ח"כ אפרים סנה (עבודה), שמכהן כיו"ר ועדת המשנה לנושא תפיסת הביטחון ובניין הכוח, שיכנס
בימים הקרובים דיון דחוף לחקירת הסיבות לכישלון. הוועדה עתידה לעסוק גם בהשלכות המודיעיניות של הכישלון בטווח הקצר והבינוני. ככל הנראה תעלה בדיון בכנסת גם דרישת מערכת הביטחון לבנות לווין חדש מסוגו של אופק 6 ושיגורו לחלל במהירות המרבית.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
"הפרויקט התפוגג מול עינינו"
|
 |
|
 |
 |
 |
|
היום, ב-13:53, ניתן האות מבסיס השיגור בפלמחים והמשגר שביט, שעל חרטומו מורכב הלוויין אופק 6, החל לנסוק במהירות. שני השלבים הראשונים של השיגור עברו בהצלחה והטיל והלוויין הגיע לגובה של 270 ק"מ. ממש לפני השלב השלישי, שבמסגרתו מוצתים ארבעת מנועיו הקטנים של הלוויין, התברר שאחד מהם לא פועל ושלא ניתן להכווין אותו למיקומו המדויק בחלל. לנוכח הנסיבות, הוחלט שלא להצית את המנועים ולהפסיק את השיגור. המשגר והלוויין המשיכו בטיסתם, עד שנפלו לים במרחק 1,500 קילומטר מהחוף. יו"ר סוכנות החלל, פרופ' יובל נאמן, שמתמחה בפרויקט הלוויינים, אמר ל-NRG מעריב: "הפרויקט התפוגג מול העיניים שלנו, אבל אין מה לעשות כעת אלא להביט קדימה לפרויקט הבא. זה קרה לטובים ביותר, כמו האירופים והאמריקנים בנאס"א. מדובר בפרויקט חשוב מאוד לישראל, במיוחד ברמה הביטחונית, על מנת שנמשיך לראות את מה שאנחנו צריכים לראות". שר הביטחון, שאול מופז, אמר: "אנחנו לא מאושרים מהתוצאות ונפיק את הלקחים הנדרשים. צריך לזכור שבעבר שיגרנו לוויינים ואנחנו נמצאים על מפת הלוויינות בעולם. אני בטוח שהתעשיות הביטחוניות ימצאו את הדרך להפיק את הלקחים ולהוציא לדרך את הלוויין, אמנם באיחור, אבל נוציא אותו".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
"כבר מתחילים בפרויקט הבא"
|
 |
|
 |
 |
 |
|
גורם ביטחוני התייחס לשיגור הבא ואמר: "אנחנו חייבים ליצור חפיפה בין אופק 5 ללוויין הבא, למרות שנראה שהוא מאריך את חייו בחלל. כדי לסגור את החפיפה באופן מושלם עלינו להתחיל כבר עכשיו את הפרויקט הבא, שיימשך על פי ההערכה כשנתיים". אופק 6 הוא לוויין ובמשגר מתוצרת התעשייה האווירית. בפיתוח ובייצור הלוויין, שיוצר על פי בקשת משרד הביטחון, השתתפו התעשייה הצבאית, רפאל, אלביט מערכות וקבוצת אלישרא. הלוויין הישראלי יכול לצלם כל נקודה על פני כדור הארץ, ויכול אף לזהות מכונית על פני הקרקע. צוות הנדסי המורכב מנציגים של משרד הביטחון ושל התעשיות המעורבות בפיתוח ובייצור הלוויין בודקים מה גרם לתקלה היום.
בהכנת הידיעה השתתפו יהודה גולן, אמיר בוחבוט, עמי אטינגר ודני ברנר |  |  |  |  | |
|