 |
מבוכה במשרד החינוך: 27% מהמורים שעברו השתלמות בנושא מתמטיקה לא השיגו ציון "עובר" (75 ומעלה ) בבחינה המסכמת, ו-10 אחוזים מהם קיבלו ציונים נמוכים מ-54. הציון הממוצע של כ-1,400 המורים שנבחנו הוא 80. כך עולה מנתונים שפרסם בסוף השבוע משרד החינוך. הבחינה המסכמת, שנערכה לפני כמה שבועות, נועדה לבדוק את תוצאות תהליך ההתמקצעות של מורים למתמטיקה בבתי הספר היסודיים. כ-3,000 מורים אמורים לעבור את ההתמקצעות שיזם משרד החינוך, בעיקר לאור התוצאות הנמוכות שהשיגו התלמידים בישראל במבחנים בינלאומיים. המורים למתמטיקה
השיגו את הציונים הגבוהים ביותר בשאלות על חוקי החשבון ומספרים רציונליים. לעומת זאת, בגיאומטריה ובהסתברות נרשמו ההישגים הנמוכים ביותר. עוד מתברר שהציון הממוצע של מורי כיתות ה'- ו' (85 נקודות ) היה גבוה בשש נקודות מזה של מורי כיתות ג'-ד', וב-12 נקודות ממורי כיתות א'-ב'.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
"מעשה חפוז ונטול קונספציה"
|
 |
|
 |
 |
 |
|
רק 40% מהמורים ציינו כי התכנים שנלמדו הם "מעניינים ורלוונטיים", וגורמים מקצועיים שותפים לביקורת על גיבוש התוכנית. "לא היתה תוכנית לימודים, לא יצרו כלי פיקוח, ולא החליטו מה בכלל רוצים ללמד את המורים", אמר גורם המעורב בלימודי ההתמקצעות. "כששאלנו את אנשי משרד החינוך הם ענו: 'פשוט תתחילו ללמד'. זה היה ברדק מושלם". חנה להב, מרכזת השתלמויות בהסתדרות המורים, אמרה כי "המצב היום הוא הרבה יותר טוב, אבל בתחילתה התוכנית היתה מעשה חפוז ונטול קונספציה. כל מרכז השתלמות עשה מה שהוא רוצה". דוגמה נוספת לבלגן, ואולי גם תירוץ לציונים הלא-מחמיאים, סיפקה אחת ממשתתפות התוכנית: "כשרק התחלנו, אף אחד לא דיבר על מבחן או על תנאי עמידה בקורס. אנחנו מספרות לתלמידים בדיוק מה הם נדרשים לעשות, אז למה משרד החינוך לא יכול לנהוג איתנו באותו מטבע?".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
מתכוננים למועד ב'
|
 |
|
 |
 |
 |
|
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "מדובר במחזור ראשון בלבד להכשרת אלפי מורים בבתי הספר היסודיים. במחזורים הבאים ייכללו תוכניות לימוד מפורטות ומסודרות יותר, שחוברו כבר בשנת הלימודים הקודמת במרכז להוראת מדעים. "במקביל מונתה מפקחת מרכזת חדשה להוראת המתמטיקה, שדואגת לעקוב אחר תוכנית ההכשרה. כדי לתאם בין מרכזי ההכשרה השונים, חוברה תוכנית מחייבת לכל המרכזים, שנותנת מענה להבדלים בין המורים". לתוצאות המבחנים השלכות מעשיות. מורים שייכשלו גם במועד ב' של הבחינה, שתתקיים בנובמבר, לא יהיו רשאים ללמד מתמטיקה. עם זאת, במקומות בארץ בהם יש מחסור בכוח אדם, מתכוון משרד החינוך לאפשר למורים אלה להמשיך וללמד. "אין לנו הרבה מה לעשות עם המורים שנכשלו במבחן, אבל רובם יישארו במערכת", אמר גורם בכיר במשרד, "עכשיו, אחרי שסיימו שלוש שנים של התמקצעות, אפשר לפחות לקוות שהם לא יגרמו נזקים לילדים". |  |  |  |  | |
|