 |
/images/archive/gallery/109/996.jpg שיעור.
צילום ארכיון: יוסי אלוני  |
|
איך ישפיע דוח דוברת על המורים |
|
15 אלף מורים יפוטרו, כך שרק הטובים יישארו;
המורים יעברו בחינות רישוי; היקף המשרה יגדל
ושכר הבסיס יגיע ל-5,000 עד 8,000 שקל;
הקידום ייעשה לפי סולם שבו 8 דרגות, והמנהלים
ייהפכו למנכ"לים לכל דבר. מהפכה בחדר המורים |
|
|
 | דפדף בחדשות |  | |
אור קשתי ואסף זלינגר 23/12/2004 7:53 |
|
|
|
|
 |
דוח דוברת מביא עמו בשורות טובות למורים, לצד בשורות רעות. שכרם הממוצע של עובדי ההוראה יגדל, בעיקר בעקב הגדלת היקף המשרה. אבל יישום הדוח צפוי להביא, על-פי ההערכה, לפיטוריהם או לפרישתם של כ-15 אלף מורים ומורות, כפי שפורסם לראשונה במעריב. כדי לאפשר למורים ולמנהלי בתי הספר ליישם את המהפכה בשטח, ממליצה ועדת דוברת על שינוי באופן העסקתם, כך שרק הטובים ביותר יישארו במערכת החינוך. הדבר מחייב שינוי, הן בהכשרת הסגל החינוכי והן בתגמול. המורים אף יידרשו לעמוד בבחינות רישוי, נוסף על התואר האקדמי ותעודת ההוראה. כמו רוב השכירים במשק, גם המורים יעבדו שבוע עבודה בן חמישה ימים. המורים בבתי הספר היסודיים יילמדו 26 שעות פרונטאליות שבועיות בכיתה, ויקדישו שמונה שעות שבועיות נוספות להוראה פרטנית (חניכה אישית של התלמידים) ושמונה שעות שבועיות לפיתוח מקצועי (השתלמויות). בבתי הספר העל-יסודיים יילמדו המורים 23 שעות פרונטאליות שבועיות, ויקדישו 18 שעות נוספות להוראה פרטנית ולפיתוח
אישי. כל עובדי ההוראה בבתי הספר יחויבו בהחתמת שעון נוכחות, והיעדרויות ממושכות ולא-מוסברות של יותר משלושה ימים ייחשבו לעבירה משמעתית. שכר הבסיס של המורים יעלה בהתאם לשעות, וינוע בין 5,000 ל-8,000 שקל . סעיף זה הוא אחד היחידים שעדיין נתונים למשא ומתן. המורים לא יתקדמו לפי ותק, אלא על פי סולם קידום הכולל שמונה דרגות: מורה מתמחה, מורה זמני, מורה, מורה מומחה וכן הלאה - עד לדרגת מורה אומן. גם לגננות יהיה מסלול דומה. שכרו של המורה יהיה בהתאם לדרגה ולא על פי הוותק, והוא יוכל לעלות עד לתקרה של 230% מהשכר ההתחלתי. הסמכות להפסקת עבודתו של מורה תהיה נתונה בידי הנהלת בית הספר, וכל מוסד חינוכי יוגבל ב"תקרת פיטורים" לפי גודל הצוות.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
המנהל - מנכ"ל בית הספר
|
 |
|
 |
 |
 |
|
מנהלי מוסדות החינוך יהוו, כלשון הדוח, "חוד החנית של התוכנית הלאומית לחינוך". על תפקיד ניהולי יוכלו להתמודד רק בעלי תואר שני ומעלה, עם ניסיון של חמש שנות הוראה לפחות, שעברו קורס מיוחד. מנהלים שיוצנחו מהעולם העסקי או שפרשו משירות קבע בצה"ל, יידרשו לעסוק במשך שלוש שנים בהוראה, לפני שיעברו לתפקיד ניהולי. לאחר שנתיים בתפקיד יתקיים תהליך של מבחני רישוי למנהל. שכר הבסיס של המנהלים יגדל משמעותית, ויתחיל ב-11 אלף שקל בחודש. ככל שדרגתו של המנהל תעלה, כך יגדל שכרו, עד לבסיס של 15 אלף שקל בחודש. מעבר לשכר הבסיס יינתנו תוספות שונות, כמו 20% תוספת לניהול בית ספר מעשירון טיפוח נמוך, או 40% תוספת לבתי ספר שבהם יותר מ-900 תלמידים . כדי לעודד מעבר של מנהלים מצטיינים לפריפריה או לבתי ספר הנתונים במשבר, יקבל כל מנהל שיתחייב לחמש שנות עבודה במוסד כזה תוספת משמעותית לשכרו. עם כל התוספות יגיע שכרם של המנהלים לכ-30 אלף שקל ברוטו בחודש. לצד הניהול התקציבי והפדגוגי של בית הספר, יופקד המנהל גם על איתור עתודה ניהולית, שתחליף אותו בבוא העת. הוועדה ממליצה כי מנהלים לא יכהנו באותו בית ספר יותר מעשר שנים, אך אינה ממליצה לסיים את כהונתו של מנהל משיקולים של ותק. התקציבים המוקצים לבית הספר יעמדו לרשותו של המנהל, והוא יוכל לעשות בהם שימוש על-פי שיקול דעתו. מוסדות החינוך אף יוכלו ליצור מקורות הכנסה נוספים, על-ידי השכרת מבנים לפעילות חיצונית בשעות הערב. המנהל הוא שיקבל את המורים ואת עובדי המינהלה לעבודה בבית הספר. כמו כן יוגדרו שני תפקידים חדשים במוסדות החינוך: מינהלן, שיהיה אחראי לניהול הכספים, לתקציב, לרכש ולתחזוקה של המוסד החינוכי, ורכז הערכה בית-ספרית. דוח מצב: סוגיית שכר המורים והפיטורים עדיין פתוחה, והדיונים עם ארגוני המורים נמשכים, בינתיים ללא תוצאות. |  |  |  |  | |
|
|
|
|
|
|
|
|