 |
 |
|
|
יהודה עתי קורא לחשוב
שוב על סוגיית הנשק
הגרעיני, שעלול להביא
את הקץ על כולנו |
|
|
 | דפדף בחדשות |  | |
יהודה עתי 7/2/2005 11:58 |
|
|
|
|
 |
ישנם אלו בינינו החיים בתחושה של "ברירת שמשון" - "תמות נפשי עם פלשתים". ישנם אלו בינינו החיים בידיעה של "ברירת קהלת" - "טובה חוכמה מכלי זין". ההבדל בין הגישות הוא זה: "ברירת שמשון" יוצאת מנקודת מבט פסימית האומרת שאין דרך אחרת. אנחנו לא אשמים. במבחן ההיסטוריה אנחנו המגורשים, המנודים, הנרצחים. יש לנו זכות מוסרית היסטורית להגן עלינו גם עם פצצות פלוטוניום היכולות להרוג מיליוני בני אדם כל אחת. יש לנו זכות מוסרית לומר לאנושות: "תמות נפשי עם פלשתים" ולהחריב את הבית. להתאבד, יחד עם אחרים, חפים מפשע. במאה ה-20 ניכסה לה "ברירת שמשון" גם "הכשר" מוסרי מהשואה. מה שלא היה אפילו לשמשון עצמו. "ברירת שמשון" היא גם ברירה "עמומה". דהיינו: התושבים לא יודעים דבר על מה יש בה, ב"ברירת שמשון", מה כוחה ועוצמתה, מה יקרה אחרי יום הדין, כיצד נשרוד ואיפה, איך יראו חיינו ביומיום, כמה היא עולה לנו, והאם חיינו בטוחים ובריאים לצד מאגר ענק של אמצעים, חומרים, מפעלים ותנועה של כלי נשק להשמדה המונית. אין בקרה שקופה על "ברירת שמשון" מפאת החשש שהאויב ידע יותר מאיתנו. "ברירת שמשון" גם מסתירה מאיתנו את עוצמתה האובדנית - שלא נפחד! לא רק את עוצמת כוחה היא מסתירה מאתנו, אלא גם את כל תהליכי הרכש, מפעלי היצור, ההרכבה, האחסון, השינוע, והפסולת. אנו לא אחראים לבריאותנו. "ברירת שמשון" היא אחראית. אנו נושאים בנטל הוצאות הביטחון הלא-קונבנציונלי
בהיקף של מיליארדים לשנת פעילות אחת. בכדי להוריד את מחיר הביטחון, "ברירת שמשון" פיתחה ומעודדת את "התעשיות הביטחוניות". ביזנס וצבא, ייצוא צבא. "היצוא הביטחוני" הידוע, המאפשר מאזני סחר טובים יותר למדינה, יחד עם הסכמי רכש ארוכי טווח. "ברירת שמשון" מובילה את כולנו לאחת משתי אפשרויות: במקרה הטוב, האומות יאלצו אותנו בכוח להתפרק מכלי הנשק האלו; כפי שקורה בעיראק, צפון קוריאה ולוב. במקרה הרע, אנו נתפרק מהם דרך מלחמה איומה. נפעילם על אחרים במהלך שמשמעותו התאבדות של עם המכה עצמו ואחרים לאבדון. לעומת זאת, החושבים ואומרים "טובה חכמה מכלי זין" - קרי: "ברירת קהלת" - מתאפיינים ביכולת ראיה ועשייה ברורה, אקטיבית, אופטימית, הפועלת בעקביות להקטנת סיכונים. בחוכמה יש עניין של פעולה, עשייה תוך ברירה בין סכנה מוחשית ואמיתית לסכנה מדומה. "ברירת קהלת" רואה ויודעת שיכולתנו לשרוד לא נשענת על כוח עיוור. כל משך קיומנו שרדנו בתבונה וידיעה שהחכמה היא כוח, והרוח היא זו הסוללת לנו את הדרך. דרכינו ההיסטורית מלווה בתביעה לערכי מוסר וצדק חברתי, עד כדי היות זהותנו ידועה כ"עם הספר". אולם כבר אז, בסוף שנות הארבעים, אימצנו את " ברירת שמשון". חינכנו את ילדינו לכך, והחלפנו ותרגמנו את הפחד לכוח.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
הזדמנות אסטרטגית לפירוז
|
 |
|
 |
 |
 |
|
עד היום אנו משביעים את חיילינו על המצדה, עד היום אנו משתמשים בשואה לחזק את תפיסת הכוח, ולכוח אנו קוראים "ביטחון". נתנו גיבוי מוסרי לשימוש בכוח, לאלימות, למעצרים מנהליים, ולרציחות מאושרות ללא משפט. עודדנו סתימת פיות, רדיפות, מחסומים, עונשים קולקטיבים, הרס בתים, מטעים וטבע, עינויים והפרה של חוקי מוסר אנושיים בינלאומיים. "ברירת קהלת" לומדת מהשואה שלכוח העיוור אין תרומה לאנושות, לאדם ולטבע. גם הנאצים לא שרדו אפילו חמש עשרה שנה. סגידה לכוח היא מחלה ממארת בנפש החברה. "ברירת קהלת" לומדת מהשואה שאין עמימות במוות. העמימות היא צורך ליישום וביצוע של תעשיית מוות. כפי שהשתמשו בעמימות והפחד להוביל עמים וקהילות למשרפות."ברירת קהלת" רואה ויודעת שאין הרתעה. כיום כבר אפשר לומר ש"ברירת שמשון" נכשלה. שכנינו, המכונים אויבים, פיתחו מערך כלי נשק להשמדה המונית עם יכולת התקפית מבצעית מוכחת. טילים ארוכי טווח פגעו במטרותיהם בארץ כבר ב-1991, על-אף "עוצמת ההרתעה" של ישראל. נשקי סוריה, מצרים ואירן מאיימים בפועל, בהווה, עם אלפי פצצות וטילים כימיים ואחרים, המכוונים אל עבר המדינה כל רגע ורגע. "ברירת קהלת" יודעת שמטח של טילים אלו דיו לגרום להשמדה המונית של אזרחים בסבל רב בגזים רעילים וזיהומים שונים. וכמובן, קיימת גם אפשרות של טעות בשקול דעת, טעות אנוש אשר יכולה להשמיד את האזור במלחמה או בשואה אקולוגית סביבתית. "ברירת שמשון" שואבת את משאבי המדינה לתוך מנגנוני הייצור והרווח האדיר למתי מעט. ההחזר לחברה עצמה הוא קטן לאין שעור, ומלווה בתוספת סיכון אדירה לקיומנו. ככל שמתרחב מעגל העימות, צרכי ההגנה גדלים והמחיר על היחיד גדל. "ברירת קהלת" רואה במעגל זה של פוליטיקה, צבא, ביטחון ותעשייה אובדן קיומנו כחברה נאורה. אני קורא למקבלי ההחלטות לאמץ את גישת קהלת. המצב הגיאו-פוליטי באזורנו, לצד היותנו (עדיין) בעליונות טכנולוגית, מאפשר הזדמנות אסטרטגית בין-לאומית לפרוז האזור מכלי נשק לא-קונבנציונליים. עלינו ליזום שיתוף פעולה עם כל הגורמים המשפיעים והמפקחים ליצירת תהליך של פרוז האזור מכלי נשק להשמדה המונית: גרעיני, כימי וביולוגי. כוחות האו"ם, בשיתוף יכולותיהן המודיעיניות של המעצמות ומדינות האזור, יכולים ליצור מרחב אזורי חופשי מכלי נשק אלו. זהו מהלך אפשרי שיקטין את הסיכונים האזוריים וייפנה משאבים לבריאות, חינוך, סביבה ועבודה. מהלך אשר יניע את האזור כולו לפריחה, תקווה ושלום.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
ד"ר יהודה עתי - מו"ל "עולם התנ"ך", מומחה בניתוח סיכונים
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
על "קול העם"
|
 |
|
 |
 |
 |
|
רוצים שטור אישי שלכם יתפרסם באתר? קחו את המקלדת ליד ותתחילו לכתוב. את הטור שלחו אלינו בדואר האלקטרוני. שימו לב, לאתר יעלו טורים שאורכם אינו עולה על 300 מילה, ובכפוף לשיקולי מערכת החדשות של NRG מעריב. ציינו את שמכם המלא, וכמה מילים על עצמכם. אל תשכחו לצרף תמונה. הכתובת למשלוח טורים: ithink@maariv.co.il לפרטים נוספים הקליקו כאן. |  |  |  |  | |
|
|
|
|
|
|
|
|