 |
עם ישראל נוהג להתהדר בתואר "עם הספר", אבל כעת מתברר שמי שאמורים בעוד כמה שנים להיות דור העתיד, מתקשים בקריאה. מחקר שערך משרד החינוך חושף ממצאים עגומים לגבי רמת השליטה של תלמידי כיתות ב' באחת המיומנויות הבסיסיות ביותר: אחד מכל חמישה ילדים מתקשה בקריאה.
המחקר, שנערך על ידי האגף להערכה ומדידה במשרד החינוך, נחשב לאחד המקיפים ביותר שנעשו עד היום. הוא מתייחס ל-44 אלף תלמידי כיתות א', יהודים וערבים, ול-12 אלף תלמידי כיתות ב'. במסגרת המחקר התבקשו המורים לציין את רמת הקריאה של תלמידיהם על פי אבחונים מפורטים, 4 פעמים לאורך השנתיים הראשונות בבית הספר. המחקר אמנם נערך לפני כ-3 שנים והושלם ב-2003, אך פורסם רק לאחרונה, כך שמדובר בנתונים העדכניים
ביותר.
לפי המחקר, חמישית מהילדים בתחילת כיתה ב' מתקשים בקריאה. בקרב עולים חדשים המתמודדים עם קריאה בשפה חדשה, הממצאים עגומים עוד יותר: גם בשנת הלימודים השנייה שלהם, כשני שלישים עוד לא רכשו את יסודות הקריאה ברמת כיתתם. אצל תלמידים בעלי קשיים קלים יחסית הסובלים מלקויות למידה, מבעיות קשב ומבעיות התנהגות קלות, המצב חמור אפילו יותר - שיעור המתקשים בקריאה בכיתה ב' מגיע עד 87%.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
בנות מוצלחות יותר מהבנים
|
 |
|
 |
 |
 |
|
רק כשני שלישים מהתלמידים שנולדו בארץ, מתחילים את כיתה א' כשהם אינם יודעים לקרוא בכלל. השאר, 30% הם בעלי "ידע מועט," ו-5% אחוזים כבר קוראים לבד לגמרי. המצב מעודד עוד יותר בחינוך הממלכתי-דתי, שבו שיעור התלמידים שאינם יודעים בכלל לקרוא בתחילת כיתה א' עומד על 57% בלבד.
אבל כשהתבקשו המורים לחזור ולאבחן את רמת הקריאה של התלמידים, כעבור שנה, התברר כי ההתקדמות איטית מהמצופה. בתחילת כיתה ב' היו 22% מהם עדיין מתחת לרמה הנדרשת. במהלך השנה רובם אמנם משתפרים ויורדים ל-12% בלבד, אבל מצבם של העולים והתלמידים הסובלים מליקויי למידה קלים הולך ומידרדר, ביחס לרמה הנדרשת.
ומה הגורמים המשפיעים על רכישת הקריאה? מסתבר שהמרכיב המשמעותי ביותר הוא הידע המוקדם של התלמידים, נוסף על כך חשובה גם שיטת הלימוד והרקע החברתי-כלכלי של משפחותיהם. כמו כן, מסתבר שכבר כאן מתחילות הבנות לפתוח פער לעומת הבנים (שניכר גם בתוצאות הבגרויות בהמשך, גם אם לא בגודל משכורותיהן) - והן מתקדמות מהר יותר בלימוד הקריאה מהבנים.
|  |  |  |  | |
|