 |
כל ישראל ערבים זה לזה – אולי זו הבעיה: דוח מבקר המדינה מותח ביקורת קשה על המינויים הפוליטיים בשירות הציבורי במדינת ישראל. במוקד כמובן - "חוק הג'ובים". דוח מבקר המדינה - סיקור מיוחד ב-NRG מעריב
החוק, העוסק בהפיכת עשרות משרות בכירות בשירות המדינה ל"משרות אמון" של השר, יובא בקרוב להצבעה בכנסת. מבקר המדינה, אליעזר גולדברג מזהיר בדוח מפני ההשלכות ההרסניות של חוק מעין זה על המגזר הציבורי. "אם תתקבל הצעת החוק עלול הדבר לפגוע במינהל, לפגוע באמון הציבור ולקטוע את הרצף הניהולי עם חילופי השלטון", נכתב. "למסקנה כי מינויים פוליטיים בישראל לא נועדו להגשים מטרות ענייניות יש אחיזה איתנה במציאות הישראלית. מינויים פוליטיים בארץ
משמשים כדי לחלק טובות הנאה למקורבים".
כדי לנמק ולהסביר את הביקורת הקשה לחוק, מתייחס הדוח לעשרות דוגמאות של מינויים פוליטיים מיותרים בלשכות השרים וסגניהם - 325 בסך הכול במועד הבדיקה. לנו זה עולה יותר משלושה מיליון שקלים בחודש.
בעיה מרכזית עליה מצביעה המבקר היא העובדה שנציבות שירות המדינה כלל לא קבעה ל"משרות האמון" הגדרות תפקיד ודרישות משרה. תפקידיהם של העובדים נקבעו על ידי השרים, לעיתים קרובות בעל-פה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
חריגות כוח-אדם קשות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
מסתבר שהמינויים היו פוליטיים במובנים רבים. מסתבר, שאין כל אכיפה בנוגע לעיסוק של אותם עובדים בפעילות מפלגתית ופוליטית. במקרים רבים לא נמצא תיעוד מסודר לעבודתם ופעולותיהם, כך שגם לא ניתן להתחקות אחר מעשיהם.
במשרד הבריאות, ששה משמונת יועצי השר היו חברים במרכז הליכוד, ולא נדרשו לוותר על חברותם בו כפי שדורש החוק. גם במשרד החוץ שלושה מתוך שבעת היועצים היו חברי מרכז ליכוד. מקרים דומים התגלו גם במשרד הרווחה, החינוך, התמ"ת, הקליטה והפנים.
העוזרים גם משתתפים באופן פעיל בעיסוקיו הפוליטיים של השר. כך לדוגמא, עוזרי שר הרווחה לשעבר, זבולון אורלב, עבדו עמו על ההכנות למפקד המפד"ל. עוזריו של סגן שר התמ"ת לשעבר, מיכי רצון, הועסקו בארגון כנסים של הליכוד ועוזרו של השר בלי-תיק לשעבר עוזי לנדאו, עסק בפעילות נגד ההתנתקות. כך נכון הדבר גם לגבי השרים סילבן שלום, לימור לבנת וציפי לבני.
המבקר מתריע כי נציבות שירות המדינה מאשרת בחלק מן המקרים חריגות מהתקן ללא הסברים שמניחים את הדעת. כך לדוגמא, לשר בלי תיק במשרד ראש הממשלה, נתן שרנסקי, אושרו עשרה עוזרים ויועצים, אף שהמספר המרבי המותר לשר בלי תיק הוא שלושה בלבד.
ככלל, נושא כוח האדם במשרדי הממשלה סובל מבעיות רבות. במשך השנים הלך וגדל היקף ההעסקה של קבלנים למיניהם, אך לנציבות שירות המדינה לא היה את כל המידע על כך. במקרים רבים נוצרים יחסי עובד-מעביד בין ה"קבלן" לבין המשרד שמעסיק אותו, למרות שמלכתחילה לא היתה כל כוונה לכך. |  |  |  |  | |
|