"רכבת ישראל היא האחראית לאסון"
במהלך שחזור אסון הרכבת, תקף בעליה של חברת המשאיות "האחים אליהו" את רכבת ישראל: "אם היה תצפיתן, התאונה לא היתה מתרחשת". אחת הפצועות הגיעה גם כן לצפות בשחזור
בעלי חברת "האחים אליהו" השתתפו היום בשחזור שערכה המשטרה באזור שבו התרחשה התאונה. "אם היה עומד כאן תצפיתן, התאונה לא הייתה מתרחשת", אמר בעל החברה רפי אליהו. "יום התאונה היה יומו הראשון של ליאוניד בעבודות סלילת כביש 6. הוא הספיק לעשות נגלה אחת ובנגלה השנייה, קרתה התאונה".
צוות חקירה מיוחד של אגף התנועה של המשטרה, בראשות סנ"צ מאיר אור, ערך היום שחזור של התאונה הקטלנית. הצוות ניסה לבחון כיצד התרחשה בלימת החירום של הרכבת, שנסעה במהירות של 143 קמ"ש. "אנחנו בודקים כמה זמן לקח לרכבת להגיע מכיוון צפון לנקודת המפגש. נבדוק וננתח גם האם המשאית חצתה את המסילה על פי החוק, ואת תקינות מערכת ההאצה והבלימה שלה", אמר סנ"צ אור.
סנ"צ אור הוסיף: "יש המון שאלות שעולות כרגע וכל אלו יצטרכו להיחקר לעומק. אנחנו נמשיך לערוך שחזורים בימים הקרובים".
אחת מפצועות התאונה, שירי דפנה-תקוע, שנפגעה באורח בינוני, הגיע גם כן לצפות בשחזור: "באתי הנה כי אני רוצה תשובות למה שקרה לי. אני רק זוכרת שהקטר צפר, ואז התחלנו להתגלגל בתוך הקרון", סיפרה דפנה-תקוע. "ממש הרגשתי כמו בתוך מכונת כביסה. אני מקווה שיהיה להם תשובות בשבילי, כי איני מתכוננת להמשיך בחיי ללא תשובות ברורות ומדויקות".
אתמול החלו החוקרים לגבות עדויות מנוסעי הרכבת, ועברו גם בין הפצועים בבתי החולים. בין היתר נשאלו הנוסעים אם שמעו את הנהג צופר בעת שהחלה הרכבת לבלום.

בתאונת הרכבת המחרידה נהרגו 7 בני אדם ונפצעו יותר מ-200. האסון אירע כאשר משאית של חברת "האחים אליהו" מבאר-שבע, שהשתתפה בעבודות הקמת כביש 6 בסמוך, עלתה מסיבה שעדיין לא הובררה על המסילה, למרות שהרכבת התקרבה למקום במהירות.
נהג הקטר לא הספיק לבלום ומעוצמת ההתנגשות ניתקו הקטר וקרון נוסף וקרונות נוספים ירדו מהפסים ונוסעיהם נפצעו. בהרוגים גם נהג הקטר ונהג המשאית, ליאוניד
ועדת החקירה תבדוק גם את התנהלות חברת המשאיות "האחים אליהו" מבאר-שבע שבה הועסק גלינסקי. בעלי החברה נחקרו בעבר על ידי המשטרה, בחשד שהעסיקו נהגים מעבר לשעות המותרות, ובניגוד לתקנות התעבורה. במהלך החקירה המקורית תפסה המשטרה משבשים מיוחדים לפעילות הטכוגרף (קופסה שחורה), שהותקנו במשאיות החברה.
סגן ניצב אפרים ארליך, ראש היחידה המרכזית של משטרת התנועה אמר ל-NRG מעריב: ''נאספו ראיות לפיהן נהגים בחברה נסעו בכבישי הארץ במשך 30 עד 40 שעות ברצף''. לדברי ארליך, החקירה בפרשה הסתיימה ובשבועות הקרובים צפויים להיות מוגשים כתבי אישום נגד נהגים ומנהלים בחברה.
בערוץ 2 פורסם אתמול בערב כי ועדת החקירה בודקת חשד לפיו ביום התאונה עצמו זויפה הקופסה השחורה של המשאית. כך למשל, טוען רפי אליהו, מבעלי החברה שהעסיקה את נהג המשאית, כי גלינסקי נהג ביום התאונה מ-08:45 ועד לרגע התאונה. אולם, על פי החשד גלינסקי החל את יום עבודתו הרבה לפני כן, לפנות בוקר, ועבד מעבר למכסת השעות המותרת לפי החוק.
במשטרה חושדים כי בקופסה השחורה לא נרשמו גם 100 ק"מ שאותן נסעה המשאית, וכי מהירות נסיעתו של הנהג שונתה. הנתונים הללו מעלים את החשד כי הקופסה השחורה זויפה. עוד דווח בערוץ 2 כי המשטרה מתכוונת להגיש כתב אישום נגד בעלי החברה שהעסיקה את נהג המשאית על זיופים קודמים בקופסאות שחורות.
ממסמכים חדשים שנחשפו הבוקר במעריב עולה שלפני כחודש אירעו ליד קיבוץ רבדים שני מקרים של בלימת חירום של רכבות, שהוגדרו כ"כמעט תאונה" והסתיימו ללא נפגעים.
אולם כפי שהוכח ביום שלישי אחר הצהריים, כל הגורמים לא הפיקו את הלקחים. הנהלת הרכבת היתה מודעת לסכנה בקטע המסילה בסמוך לקיבוץ רבדים, ואף הזהירה את הקבלנים שעבדו באזור.
ב-10 במאי, כחודש וחצי לפני התאונה, שלחה הנהלת רכבת ישראל מכתב לחברת "אוליצקי" הסוללת את כביש חוצה ישראל וביקשה מהקבלן להציב באזור שני שלטי אזהרה, במרחק של כעשרה מטרים ממפגש פסי הרכבת והמסילה.
שבועיים לאחר מכן, ב-24 במאי, פנה המהנדס הראשי של חברת כביש חוצה ישראל, ראובן לב-און, לממונה על הבטיחות ברכבת ולמנהלי הפרויקטים של החברה. הוא ביקש מהם לפנות לקבלנים, ולהזהיר אותם מפני המעבר במפגש המסילה ופסי הרכבת בסמוך לקיבוץ רבדים.
במכתב הנחתה חברת כביש חוצה ישראל את הרכבת להציב במקום אדם מכוון, כדי למנוע את מעבר המשאיות. אולם כפי שכבר התברר בחקירה, המכוון שהוצב במקום עזב בשעה 15:30, כשעתיים לפני שאירעה התאונה.
ועדת החקירה תבדוק גם אם הרכבת הייתה צריכה להציב מחסום בקטע שבו אירעה התאונה, בעקבות התאונות הקודמות שאירעו בצומת ואירועי ה"כמעט תאונה" מהחודש האחרון. לפני כשנתיים אירעה תאונה דומה בין רכבת למשאית כקילומטר מדרום למקום התאונה הנוכחי, וכך גם לפני חמש שנים.