נעבור את זה יחד
המחזור לחגים שערך יונדב קפלון משלב בין התפילות את דליה רביקוביץ עם הרב קוק וליבוביץ'. עינת ברזילי שמעה ממנו איך משדרגים את התפילה הארוכה לחוויה רוחנית
המשורר יונדב קפלון, יליד כפר חב"ד ובוגר "מרכז הרב", ערך בשנה שעברה מחזור תפילה לראש השנה ולימים הנוראים, "ממך אליך", שמבאר את חטיבות התפילה השונות בהערות והארות, ובעיקר, משלב דברי שירה והגות עברית מהרב קוק וסיפורי חסידים, ועד רחמנא לצלן, שירים של יונה וולך ודליה רביקוביץ'.
צריך תעוזה כדי לערער על יסודות כל כך מקודשים וקבועים בפולחן התפילה.
נכון, ואני לא מערער לרגע על נוסח התפילה המקורי שנתקדש. אני מוסיף חדש ע"ג ישן. לא השמטתי מילה מהתפילה. להפך, הטופוגרפיה של העמוד מאדירה את הטקסט של המחזור - אותיות מנוקדות וגדולות של הנוסח הקבוע, ולצידן, במקום משני, כל מה שהתחדש בתוכנו מאז שהתחלנו להתפלל. גם שירה היא דרך להתפלל.
אתה לא חושש מכך שהטקסטים החדשים יתפסו את המקום של התפילה? שאדם יבלה את שעותיו בבית הכנסת בקריאת סיפורי חסידים במקום להתעמק בכוונה?
אם הקריאה תעשה לאנשים רגע אחד של התכווננות בלתי אמצעית, אני אהיה מרוצה. המחזורים האלה נולדו מצורך שמשותף לעוד אנשים כמוני, ונובע מכך שבית הכנסת לא עושה את העבודה. אנחנו מסמנים "וי" על התפילה אבל חסר משהו רגשי שיתרחש שם. התגלות. גם במובן האינטלקטואלי, לא קורה לנו כלום במהלך התפילה. ואני מנסה לגרום לזה להתרחש. לא לצאת חובת מלמול.
איך בחרת את הטקסטים שהתאמת לתפילות?
אסוציאטיבית. הקפדתי שיהיה גיוון של הוגים. יש שם ישעיהו ליבוביץ והרב קוק, לצד הוגים רציונאליסטים כמו הרמב"ם והרב סולובייצ'יק ויש גם טקסטים חמים יותר-חסידיים, ושירה. הטקסטים בעצם מרחיבים את הפרשנות של התפילה המקורית, מרעננים. חשוב לי להדגיש שהם לא מחליפים אותה.
המחזור הזה הוא חלק מניסיון להשיב את החילוניים לבית הכנסת? אתה חושב שהחיבור בין התפילה העתיקה והמודרניזם של יהודה עמיחי יקרוץ לקהל חילוני-אינטלקטואלי?
בית הכנסת לא נראה לי יעד. אני לא איש של בתי כנסת למרות שאני אדם דתי. חשוב לי שיזכרו שהמניין והנוסח הם אמצעים. פיגומים שעשו עבודה טובה הרבה שנים וצריך לשדרג אותם. צריך להחזיר למסורת התפילה את המשמעות שלה. אם זה בגיוון, חסידי וקרליבך, וביאליק. כולם מתפללים בדרכם.
אילו תגובות קיבלת על "ממך אליך"?
המון. מכל הקשת. ממכתב של לובה אליאב שאמר לי שהוא לא הרגיש את הצום מכיוון שהוא קרא את המחזור לאורך כל יום הכיפורים מתחילתו ועד סופו ועד חרדי שניגש אלי בפורום מכובד ושאל אותי למה לא הכנסתי את הברית החדשה למחזור. כשעניתי לו שאני לא רוצה להכניס טקסטים כאלה, הוא אמר לי "אבל הכנסת את ביאליק".
זה הביא אותך להרהר מחדש? אולי פרצת גדר?
נעלבתי מאד, הייתי המום ולא עניתי. אבל התחשלתי מאז. הספר מכר מאד יפה. בעיקר בקרב הקהל הציוני דתי, שהוא קהל על קו התפר. אבל גם בחב"ד היו מכירות באיזשהו שיעור. חסידי גור רכשו
ממך אליך - מחזור תפילה, הגות וחוויה. עריכה: יונדב קפלון. הוצאת ידיעות אחרונות.