שליפות עם אליעז כהן
פלסטינים? אח תאום שהופרד בלידה. חנן פורת? אני מאוהב בו. הרב שפירא? לא בשבילי. נוער הגבעות? סכנה. דליה רביקוביץ? כשניסתה להיכנס להיריון ולא הצליחה, היא פקדה את קבר רחל, וגעתה בבכי תמרורים על קברהּ, ולימים באמת נפקדהּ. המשורר אליעז כהן שולף
באוניברסיטת בר-אילן סיים את לימודי התואר הראשון שלו בעבודה סוציאלית, ובתפקיד זה שימש בפנימייה חרדית עד שפוטר מעבודתו, עקב הטון המתריס העולה משירי ספרו "שמע אד-ני". עוד מספרי שירתו: "מחומשים", "נגיעות ראשונות" ו"הזמנה לבכי" הכולל שירי מחאה וקינה על חורבן יישובי גוש קטיף. חלק משיריו תורגמו לאנגלית ולצרפתית, ושניים מהם אף הולחנו בידי ההרכב התל-אביבי "ארבעים מעלות" והם מושמעים ברשתות הרדיו השונות.
מעורכי כתב-העת לשירה יהודית-ישראלית, "משיב הרוח", ולאחרונה נבחר להיות ממקבלי פרס ראש הממשלה ליוצרים עבריים לשנת תשס"ו, בטקס אשר ייערך בט"ו בשבט הקרוב. בן 33, נשוי ואב לארבעה, גר בכפר עציון.

אלוקים
קודם כול קוראים לו אלוהים, וכן שמות נוספים אינטימיים יותר, שאותם מזמן איבדנו. איבדו את הקשר אליו קצת, כמו ילד שרק קורא לאביו: "אבא", ולא מעז לקרוא לו בשמו הפרטי או בכינוי המשפחתי. אלוהים הפך לאלוקים, להשם, ל-ה', ל-ד', ובסוף נגיע ל-ג' ורק לתג עד שהוא ייעלם.
אמנם חטפתי ביקורת על השימוש בשם אדנות באחד משירי התפילה שלי – "שמע א-דני", ועל העובדה שכשאני קורא את השיר אני משתמש בשם אדנות, אך אנו מוכרחים לפעמים לדבר עם אלוהים בזעקה ובתחינה, לפעמים כדבר איש אל רעהו, ולעיתים אף בסוג של נזיפה על מנת לעורר אותו קצת.
בית המקדש
לא כעת. יש לנו כל-כך הרבה לעבור עד שנהיה ראויים ומוכנים לו. כשבית המקדש יקום, ולאמונתי, לא בירידה מן השמיים אלא בבניה שלנו אנו, אני רואה בבית במקדש מרכז רוחני ותרבותי, לפי החזון של ישעיהו.
אתחלתא דגאולה
הדבר היפה ביותר שמניע אותנו כבר שנים רבות, בתחומים רבים. צריך להבין שאולי כדאי להאט במקצת את קצב ה"אתחלתא" וכי הקצב אינו מהר כפי שחשבנו.
פלסטינים
סוג של אח תאום שהופרד בלידה. מאז עברו עלינו ועליהם כל הצרות האפשריות, ועד היום אנו מיידים זיכרונות זה על זה. צריך להתחיל להתקרב זה לזה, ולנסות ולהשיב את האמון בינינו לבינם.
גוש קטיף
מחוז חפץ אהוב, יפה ותמים. כשהייתי בגני טל, ראיתי שכל הכתובות על גבי הפרוכת בבתי הכנסת נסבו סביב התמימות. התמימות והנקיות באה לידי ביטוי לאורך כל המאבק על גוש קטיף, אם ב"קרן מאמין וזורע" ואם בשאר הדברים. כואב לי הלב על מה שקרה.
ימית
זיכרון רחוק מאוד ורומנטי מאוד. תמימות, מסעות פרֵדה של בני עקיבא, היה לא תהיה בפעם הראשונה.
חנן פורת
יש לי וידוי קטן: אני מאוהב בו מאז שהייתי בן 15. מאוהב כמו נערה מאוהבת, כמו דוד ויהונתן. במהלך השנים, דרכנו הצטלבו פעמים רבות, ואני מעריך דברים רבים שהוא עושה, ואני חושב שמגיע לו להיות מלך. פורת הוא מין גלגול של דוד המלך – בעל חיבור בין רוח הלחימה לשירה. אבל מצד שני אני חושב שצריך לנער אותו בכמה מישורים, וכי הוא צריך לנער את עצמו מכל מיני דוֹגְמות שבהם הוא שרוי בפאתוס המפורסם שלו. אחרת הוא לא יוכל לממש את הפוטנציאל האדיר שלו.
חזון ארץ ישראל השלמה
חזון יפה ושלם ברמת האידיאל שלו. העיוורון הגדול שנכלל בחזון הזה ניכר במהפכה האמונית של מרכז הרב שהחל לאחר מלחמת ששת הימים, בכך שכמעט ולא ראו את הפלשתינים. לא הבינו שצומחת כאן בעיה לאומית, בעיה של שני עמים במקום אחד.
"צבא הגירוש לישראל"
איני אוהב את הביטוי הזה. מה שהיה – היה דבר נורא ואסור היה להטילו על צה"ל, אולם איני חושב שחיילים סדירים היו צריכים להפעיל את שיקול דעתם ולסרב, בעוד שבמקרה של אנשי המילואים אני עדיין אמביוולנטי. לדעתי, צה"ל צריך להתנער ולחזור לעמדה ההגנתית וההתקפית שלו, ולא לבצע פקודות כנגד האוכלוסייה שלו, בתור שיפור קווים או משהו כזה, רק כי איזה גנרל זקן ומגלומן החליט שזה מה שהוא רוצה לעשות.
אריאל שרון
הבן שלי פסק לי שאסור לי לקבל ממנו את פרס ראש הממשלה, וכי אסור לי ללחוץ את ידו כי שרון רשע. את המסרים הללו הוא לא קיבל ממני, אלא שמע מאחרים. בטקס חלוקת הפרס אני אכן אלחץ את ידו, אך אומר לו מספר מילים. נראה לי שאף אכתוב לו משהו המתבשל אצלי בעניין.
אני מקווה ששרון וקופת השרצים המשתרכת מאחוריו יפרשו כמה שיותר מהר
ניסו שחם
מעיד על כך ששוטרים וגנבים מאוד קרובים בהתנהגותם, רק שהראשונים עושים זאת ברשיון.
נוער הגבעות
אחת הסכנות שאני זועק עליהן תקופה ארוכה. הם עלולים לפגוע בכל מפעל ההתיישבות ביש"ע, כי נוצרה בקרבם מין אקס-טריטוריה מבחינה חוקית וסמכותית, כך שהם מפחידים אותי מאוד.
ציונות דתית
אשליה של ציבור גדול – ולכאורה מאוחד ומאמין באותם הערכים – אשר נסדקה כבר מזמן והתנפצה בקיץ האחרון.
איחוד כל הסיעות הדתיות
רעיון עוועים ושטות.
המפד"ל
עשתה את שלה.
האיחוד הלאומי
אם המפלגה הייתה מניפה דגל נוסף של צדק חברתי, הייתי שוקל להצביע עבורם.
אוניברסיטת בר-אילן
איני אוהב את המירוק העצמי האובססיבי שלהם ואת ניסיונם לומר כל הזמן "אנו לא כאלה" בכל הקשור ליגאל עמיר ולרצח רבין. המירוק הזה קיים גם היום, ובאמת הגיע הזמן שיאמינו בעצמם ושיבינו שהם בסדר.
מגזין ארץ אחרת
הוא מנסה להחזיק בקרניים של המציאות הישראלית ולחפור לשורשי הדברים, אך אני חושש שיישאר נחלתם של קוראי שמנת בלבד.
בני עקיבא
אם נחזיק בה חזק, היא תוכל להוות את "היחד" המשמר את הלב ואת ערכי הציונות הדתית האמיתית. כך מבחינת ערכי הגשמה, מבחינת תנועה מעורבת, מבחינת קשר בין מרכז לפריפריה וכדומה. לצערי בשנים האחרונות ניכרות מגמות השתלטות מצד הזרם החרד"לי המבין את עָצְמתהּ של התנועה והרואה בהּ יעד.
ישיבות הסדר
כאחד הבוגרים – מדובר בדגם טוב, אך צריך לבחון האם בחלק מן הישיבות מדובר במנגנון סמוי לחצי השתמטות, כך שראוי להעביר את הדגם שלהם לדגם הקיבוץ הדתי. באשר לישיבות שקראו לסרבנות – איני חושב שצריך לסגור אותם, אולם כן צריך לבצע בדק בית רציני.
אור עציון
עוד בימי "שבוע הישיבה", נפשי נקשרה באש של הרב דרוקמן. חבל לי שבזמנו, כשאני למדתי בה, היא היתה ישיבה פלורליסטית, ואילו היום נמצאים בה רבנים מן הזרם של הרב טאו, שאט אט הופכים לזרם הדומיננטי בישיבה.
הרב צבי ישראל טאו
פוטנציאל לאינטלקטואל בסדר גודל משמעותי, שהפך להיות המוביל של כת מתבדלת וקיצונית בעלת חזות מסבירת פנים ואוהבת.
הרב אברהם שפירא
בכל הנושא של ההתנתקות, הרב שפירא נשאר בעמדתו, ובידל את עצמו כנגד הציונות הדתית. הרב שפירא מציין את החרדיות הלאומית ולא את הציונות הדתית. אין לו שום הרהור שני באשר לעמדה שלו, והוא רק מחזק אותה. הוא גדול בתורה, אך הוא לא הרב בשבילי.
חרדים
אנומליה הכורכת בתוכה ניסיון מלאכותי לשמר גלות בארץ ישראל וכפיוּת טובה נוראה מבחינה אמונית ביחס לקב"ה ולפירוש האירועים.
הרב קוק
הוא עצום. נפש גדולה כל כך, שעד היום יכול אני להישאר במחיצת ספריו הפתוחים לפניי במהלך לילה שלם.
יש ברב קוק עָצְמה מסרסת מבחינה פילוסופית, מבחינת גודל היצירה, מבחינת ההעזה, האמירות ובניית תורה דתית, והעובדה היא שעד היום לא קמה אישיות בסדר גודל שלו. לדעתי הוא היה רוצה שיקומו אחריו תלמידים שלא רק יפרשו אותו, אלא יעמידו יצירות ותורות דתיות גדולות משלהם. אם הוא היה רואה את המצב כיום, הוא היה מתאכזב עד כדי כך שהיה רואה זאת ככישלון.
נעים זמירות ישראל
דוד המלך הוא המשורר הלאומי האמיתי, ולא ביאליק.
משיב הרוח
אני חב את הכישוף שנמסך לתוך השירה שלי לגיליון הראשון של "משיב הרוח", שאגב בזמנו טרם הייתי חלק מן המערכת. "משיב הרוח" מצליח להשפיע רבות על הרנסנס של היצירה האמונית.
רבי יהודה הלוי
הייתי מצרף אותו למערכת "משיח הרוח". תתפלא, אולם בירושלים אין רחוב על שמו. בעבר היה רחוב ברחביה על שמו, אולם עסקן ציוני קבע את מקומו ברחוב הזה, ושינה את הרחוב על שמו.
שירת ימי הביניים
אין שירה שתשווה לשירה בתקופה ההיא למעט שירת דוד המלך. קוראים לתקופה ההיא "תור הזהב" אולם הזהב שבשירה ההיא מנצנץ עד היום. בלעדיהם, איני יודע כיצד היינו נראים היום. משוררי ימי הביניים הצליחו לכתוב שירת קודש לצד שירת חול ולחיות חיים אמוניים שלמים.
השירה החדשה
אני מקווה שתמשיך להיות חיונית ומשפיעה בשכבות הפנימיות של התרבות, למרות שאין היא דבר עתיר רייטינג. אם רוצים לממש דופק של עם ושל מציאות – לֵךְ לְךָ אל השירה שבאותה תקופה.
ש"י עגנון
באישיותו הוא היה דרעק מלא חן. מדובר בגאון שידע לאסוף סיפורים ששמע בחייו ולעבד אותן ברמה דיאלקטית, וברמה של יחסי אלוקים ואדם. ההשוואות בינו לבין חיים סבתו – אינן עושות חסד עם עגנון.
אלתרמן
את כתביו הטובים ביותר הוא כתב כשהוא שתה הרבה. שם הוא הרגיע לדרגות כישוף בכתיבתו.
רחל המשוררת
מקסימה. אבל צריך להיזהר שהתרבות הישראלית לא תכחיד את הסממנים ההיסטוריים. יש ילדים הלומדים שבעקדת יצחק הכוונה ליצחק רבין, ושקבר רחל זה קברה של רחל המשוררת. אני עצמי שמעתי קבוצת נערים מן השומר הצעיר שאמרו כי היו בקבר רחל, ובגלל שזה היה נראה לי מוזר, בררתי קצת, והתברר לי שהם היו בקרב רחל המשוררת.
דליה רביקוביץ'
אהובת נפשי. בעיניי היא הגדולה מכולם בדורות האחרונים. היה בינינו קשר מיוחד מאוד. רק לאחרונה הרשתי לעצמי לספר כי למרות שהיא מצטיירת כשמאלנית קיצונית – כשניסתה להיכנס להיריון ולא הצליחה, היא פקדה את קבר רחל, וגעתה בבכי תמרורים על קברהּ, ולימים באמת נפקדהּ.
ניקוד
משה שמיר היה נוזף בי על כן שבטיוטות לשירים ששלחתי לו, לא ניקדתי כראוי. עד היום איני יודע לנקד, אלא מנקדים לי. מתי שהוא אגיע לזה, כך אני מקווה, כי הרב קוק כותב שהניקוד הוא הנשמה של האותיות.
אמנות או נמות
עגנון היה חותם על הסלוגן הזה, כי הוא העריך את היצירה ועשה אותה טוטאלית ביחס לחיים שלו. אני לא הייתי חותם על הסלוגן, כי צריך לדעת להיות אמן אך גם לעזור לאישה ולהיות עם הילדים. אצלי היצירה והחיים כרוכים זה בזה, ואם הייתי צריך לוותר על אחד מהם הייתי מוותר על היצירה ולא על החיים.
אריאל זילבר
אדם מלא התלהבות ואש. במילים שלו יש תוכן רב.
עדי רן
איני אוהב את הגסות המסוימת שיש בדמותו וביצירתו. אני רוצה לציין שאת תנועת הרנסנס בשירה, בקולנוע ובאמנות צריך לזקוף גם לחוזרים בתשובה שהמשיכו לעסוק בתחומם גם לאחר חזרתם בתשובה.
גלגלצ
הדבר הטוב ביותר לשמוע בנסיעות ארוכות.
ערוץ 2
עשה דבר נורא לקשב וליכולת הריכוז שלי. פגע בכל השכבות והרמות של התרבות שלנו. התקופה המעודדת של ימי מכרז ערוץ 2, לצערי כבר חלפה עברה לה.
טלוויזיה
הטלוויזיה אצלנו בבית סגורה בתוך ארון, ואינה מחוברת לאנטנה. כך הרבה יותר טוב מבחינת הזמן הפנוי שלנו. ואם רוצים לראות סרט טוב באמת – צריך להזיע, ולהזיז את הארון, כך שכדאי לחשוב טוב טוב האם הסרט שווה את המאמץ.
הארי פוטר
עד היום לא קראתי את הספרים, כי הם נראים לי עבים מאוד, ואין לי זמן לקרוא פרוזה. אבל את הסרטים ראיתי יחד עם הילדים.
NRG יהדות
אני גולש קטן מאוד. את כל העיסוק ברשת התחלתי לא מזמן, ואני חושב ש-NRG יהדות הוא בימה תוססת, מאתגרת ופתוחה ביותר. אני מקווה שהציונות הדתית תיראה כמו NRG יהדות.