גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


קוצר רוח

אם מופיע ייאוש ואבדן תקוה, אם אדם מסרב לקבל את נבואת הגאולה - משמע שיש בתוכו משהו שמבקש לדחות את הבשורה הא-להית. ודחיית א-להים זו נובעת משרש עבודה זרה. הרב יהודה ברנדס לפרשת "וארא"

הרב יהודה ברנדס | 18/1/2007 18:25 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
הפרשה נפתחת בדיבור נשגב של ה' אל משה. הקב"ה מתאר את בריתו עם האבות, ואת חזון הגאולה ממצרים, הנפרט לארבע לשונות של גאולה: והוצאתי ..והצלתי ..וגאלתי ..ולקחתי אתכם לי לעם.

הן ארבע הלשונות שעליהן נוסדה מצוות ארבע הכוסות, המהוות את השלד של ליל הסדר. מוסיף עליהן לשון חמישית, הבטחת הארץ: "והבאתי אתכם אל הארץ אשר נשאתי את ידי לתת אותה לאברהם ליצחק וליעקב ונתתי אותה לכם מורשה אני ה'". תגובת העם לחזון הנשגב מתומצתת בפסוק קצר ומר: "וידבר משה כן אל בני ישראל, ולא שמעו אל משה מקוצר רוח ומעבודה קשה".
 
יש מן המפרשים שתלו את אי השמיעה בקוצר הרוח, (ראב"ע, רמב"ן), כדוגמת דברי הרמב"ן: "לא בעבור שלא יאמינו בה' ובנביאו, רק שלא היטו אוזן לדבריו מקוצר רוח, כאדם שתקצר נפשו בעמלו, ולא ירצה לחיות רגע בצערו מדעתו שירווח לו אחרי כן".

יש מי שטוען שמעבר לקוצר רוח יש כאן ביטוי של חוסר אמונה: "ולא שמעו אל משה עתה, אף על פי שהאמינו מתחילה, כדכתיב: ויאמן העם. שהיו סבורים לנוח מעבודה קשה והנה עתה הכבידו עליהם יותר" (רשב"ם), האכזבה מהקושי שנוסף בעקבות תחילת פעולתם של משה ואהרן גרמה להם שלא להקשיב להם עוד.

המסקנה המשותפת לכל הראשונים היא, ש"קוצר רוח ועבודה קשה" יכולים להיות סיבה לכשלון בשמיעת דבר ה', ובסופו של דבר להוליך לאבדן תקוה ואמונה.

ובאמת, בעקבות תגובתם הקשה, או ליתר דיוק - חוסר התגובה, נפנה משה מעל בני ישראל ומתחיל לדבר אל פרעה ולהכותו במכות מצרים. הוא אינו פונה עוד אליהם עד סמוך למכת בכורות ולהכנה ליציאת מצרים.
פתח תקווה הוא שורש תפילה

ההכרה בקושי להתפנות לתקות גאולה בשעת קוצר רוח ועבודה קשה, עמדה ביסוד תביעתם של נביאים ותפילתם של חסידים ועובדי ה' בכל דורות הגלות והיסורים. הם בקשו מאת הקב"ה להקל עולם של יסורים ושל גלות מעל ישראל, על מנת שיתעוררו לבקש ולפעול למען גאולתם. לא תמיד עומק היסורים מעורר לתפילה, לפעמים הם קשים כל כך שהם מביאים את האדם לידי יאוש ושכחת אלוקים.

בניגוד למסלול הסלחני הזה, נוקטים חז"ל עמדה חמורה יותר כלפי עם ישראל. "ר' יהודה בן בתירא אומר: וכי יש לך אדם שהוא מתבשר בשורה טובה ואינו שמח? 'נולד לך בן זכר', 'רבך מוציאך לחרות' - ואינו שמח? אם כן למה נאמר 'ולא שמעו אל משה'? אלא שהיה קשה בעיניהם לפרוש מעבודה זרה". משפטם הקשה של התנאים נובע כנראה מן ההתנגדות למצב של חוסר תקוה. אמרו חכמים: "לעולם אל יתייאש אדם מן הפורענות" - משמע, אין פורענות כזאת שיכולה לגרום לאדם להגיע למצב של ייאוש.

לפיכך, אם מופיע ייאוש ואבדן תקוה, אם אדם מסרב לקבל את נבואת הגאולה - משמע שיש בתוכו משהו שמבקש לדחות את הבשורה הא-להית. ודחיית א-להים זו נובעת

משרש עבודה זרה. שכן המאמין השלם יודע, שכל קורותיו, הטוב והרע, מסובבים על ידי הבורא יתברך. אל אחד, שמפיו ייצאו הרעות והטוב. וממילא, אזנו כרויה תמיד לשמוע את דבר ה'. רק מי שסבור, שאפשר שיהיה מצב שבו "עזב א-להים את הארץ" חלילה, יכול להגיע למצב שהפסיק להקשיב לדברו ולדבר נביאיו.

אמנם יתכן שאין מחלוקת בין הראשונים לדברי המכילתא. המכילתא אכן מתארת את עומק הבעיה הרוחנית שבה היו מצויים בני ישראל, כדברי הספורנו: "לא נאמנה את אל רוחם", אבל הראשונים מסבירים את הסיבה לכך: חולשת האמונה והנטיה לכוון של עבודה זרה נבעו מקוצר הרוח ומעבודה קשה. יסורים קשים מדי יכולים להעביר אדם על דעתו, ועל דתו.

הקב"ה איננו דורש מאדם לעמוד בנסיונות קשים מכפי יכולתו, ולפיכך לא מצאנו שנענשו ישראל על שלא שמעו אל משה בשלב זה.

מכאן פתח תקוה ושורש לתפילה של דורנו - בעקבות סבלות הגלות וייסורי הדורות האחרונים, ראוי שהקב"ה יקבל את העובדה של רפיון האמונה מקוצר רוח ומעבודה קשה, ויחיש גאולתנו כדי לקיים בריתו, מבלי להתחשב כלל במעשינו ואמונתנו.

הרב ד"ר יהודה ברנדס, הוא ראש בית המדרש במכללת רוברט מ' ברן, בית מורשה בירושלים. מחבר הספר "אגדה למעשה – עיונים בסוגיות משפחה, חברה ועבודת השם", בהוצאת בית מורשה.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

טור אורח

nrg מעריב מציע במה לכותבים אורחים על ענייני השעה

לכל הטורים של טור אורח
  • עוד ב''יהדות''

לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים