גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


חרפת הזיקנה- חרפתנו

הרי, מהו קיצוץ דרסטי בקצבת זקנה אם לא מעשה אלים הנעשה בידי מי שיש לו הכוח כלפי מי שאין לו כוחות להילחם על זכויותיו?! כמה ציניות יש בבחירה לפגוע בקשישים בכל פעם שנדרש להדק את החגורה מתוך הבנה כי מדובר באוכלוסייה חלשה, נטולת כלים להיאבק בהחלטה?!

חילי טרופר | 25/2/2007 14:30 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
בסוף השבוע האחרון יצאה בשעה טובה הקשישה איטה פוגל ממחלקת טיפול נמרץ בבית החולים רמב"ם בחיפה. פוגל הועברה להמשך טיפול במחלקות ההתאוששות והשיקום.
כזכור, איטה פוגל המתגוררת בגפה נפלה קורבן למעשה שוד ואלימות אכזרי במיוחד בנוסח "התפוז המכאני". צעירים שהגיעו לביתה  - כפתו אותה, הכו אותה, חשמלו אותה ואף שפכו על גופה חומרים כימיים שונים, כל זאת משום שלא סייעה להם באיתור כספה.
 
מעשה איום זה מצטרף לשורה מתארכת של מקרי אלימות קשים במיוחד כלפי קשישים בישראל (14% מהקשישים דיווחו כי נפלו קורבן למעשי עבריינות). רק בחודש האחרון הותקפו לפחות ארבעה קשישים נוספים, אחד מהם שהותקף ברחוב בניסיון לגנוב את ארנקו, נפטר מפצעיו לאחר שהופל מעל לחומת רחוב.

האלימות הפיסית הגואה כלפי הקשישים ממחישה שוב עד כמה קשה הוא מצבם של מי שנתפס כמי "שאינו יעיל וחי על חשבון החברה". התודעה הציבורית בישראל מתייגת ומציירת את הקשישים בישראל כמעין אבן ריחיים מודרנית התלויה על צווארה של חברה השועטת קדימה במרדף חסר מעצורים אחרי הון, יעילות והצלחות חומריות שונות.

קיצוץ קצבאות הוא מעשה אלים

ליחס זה ולאלימות כלפי אוכלוסיית הקשישים יש פנים שונות.במידה רבה, האלימות כלפיהם אינה נחלתם של עבריינים חסרי לב בלבד אלא גם של המדינה והשלטון. מובן, שאין מדובר באותה אכזריות נוראה, אך במובנים רבים גם את הקיצוצים והשינויים התכופים בקצבאות הזקנה ניתן לדמות לאלימות. הרי, מהו קיצוץ דרסטי בקצבת זקנה אם לא מעשה אלים הנעשה בידי מי שיש לו הכוח כלפי מי שאין לו כוחות להילחם על זכויותיו?! כמה ציניות יש בבחירה לפגוע בקשישים בכל פעם שנדרש להדק את החגורה מתוך הבנה כי מדובר באוכלוסייה חלשה, נטולת כלים להיאבק בהחלטה?! מתברר, שהאלימות היא נחלת רבים והיא רק פושטת ולובשת צורות שונות אצל אנשים וגופים שונים.

יתכן כי היחס הפוגעני והעכור כלפי הקשישים מקורו בתפיסה המתחזקת שעל פיה האזרחים נמדדים כל העת וקודם לכל על פי תפוקתם ויעילותם,

בעיקר הכלכלית. אם כך, הרי ברור שהקשישים מצטיירים כבני אדם שאינם תורמים לחברה, אינם יעילים, אינם משתלמים, ומכאן שכמעט ניתן לומר עליהם שהם מיותרים. לפי דרך מחשבה זו העבר נמחק כאילו לא היה מעולם. התרומה אינה נמדדת עוד גם במשקפי העבר, אלא רק בעיני ההווה והעתיד, ומכאן אך טבעי הוא לקצץ בקצבאות הקשישים, לפגוע בזכויותיהם ולנקוט כלפיהם ביחס מעליב ומזלזל.

"מפני שיבה תקום והדרת פני זקן", זהו צו מוסרי המודגש בכפילותו ואין בו כל סייג או התניה הקשורים למידת יעילותו כביכול של הקשיש לחברה. המסורת היהודית מחייבת את היחס ההגון והמכבד כלפי הקשישים מתוך הבנה שחברה המעניקה לזקן שבה כבוד, הגנה וקיום ראוי לשמו, זוהי חברה שהכבוד ניתן בה לכל אדם מתוך מחויבות עמוקה וללא קשר תועלת או לתפוקה הכרוכים בכך, כיאה לחברה מוסרית.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

חילי טרופר

 צילום פרטי

מראשי תנועת ''במעגלי צדק'' וסמנכ''ל תנועת ''אחריי!''

לכל הטורים של חילי טרופר
  • עוד ב''יהדות''

לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים