"התעופה האזרחית דפוקה"
יו"ר הוועדה לבטיחות בתעופה הגיש דוח הביניים של הליקויים. מופז: "רואה קריסה במערכת"
שר התחבורה, שאול מופז, הציג הבוקר את ממצאי דוח הביניים של הוועדה, שכלל שורה ארוכה של ליקויים ודפוסי עבודה הדורשים שינויים מבניים מיידיים. במהלך מסיבת עיתונאים בתל-אביב אימץ מופז את המסקנות, הורה לחברי הוועדה לסיים את כתיבת הדוח המלא עד סוף השנה, ולאחר מכן גם ביקש מראש הוועדה כי ידאג ויפקח על יישום ההמלצות בשטח.
"שדה התעופה בישראל אינו עומד בסטנדרטיים הבינלאומיים של שדות תעופה מערביים", אמר מופז. "אני רואה קריסה בחלק מהמערכות. עלינו להציב על סדר היום הלאומי שלנו נושאים הנוגעים לחיי אזרחים. מדינת ישראל לא נמצאת בסטנדרטיים הבינלאומיים בתשתיות ובטכנולוגיה בכל הקשור לתעופה אזרחית".
יו"ר הוועדה ומפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף (במיל') עמוס לפידות, ציין בדבריו כי "חיל האוויר הישראלי נחשב לטוב בעולם ובצדק, אבל מערכת התעופה האזרחית בישראל היא דפוקה וחובה לבצע בה שינויים מיידיים".
"שער הכניסה לישראל נכה"
לפידות הוסיף ותיאר את הליקויים. "שער הכניסה והיציאה היחיד למדינת ישראל הוא נכה ולא מתפקד", אמר. "אנחנו חייבים חוק טיס מדויק ומודרני, שיהיה קשור עם העולם בחקיקה אחידה". לסיום, אמר לפידות בנימה עוקצנית שאינה מתפשרת לשני פנים כי "ב-15 השנים האחרונות כיהנו לא פחות מעשרה שרי תחבורה ו-8 מנכ"לים התחלפו במשרד. ככה לא מנהלים מדיניות שקולה ויציבה".
בין מסקנות הוועדה נכתב כי יכולת התפקוד של רשות התעופה האזרחית לקויה מאוד, כי "חוק הטיס" הישראלי הוא אנכרוניסטי ולא רלוונטי,
וכי נתב"ג סובל משורה של פגמים, אילוצים ומגבלות. בנוסף ציינו חברי הוועדה כי מרחבי האוויר של ישראל הם צפופים ועמוסים, וכי השימוש בהם אינו מוסדר באופן ממלכתי.
כמו כן הודגש בדוח כי השידורים של התחנות הפיראטיות גורמים להפרעות חוזרות ונשנות בתקשורת התעופה, עד כדי איבוד שליטה על התעבורה האווירית. במקביל נכתב בדוח כי בעשורים האחרונים חלו בעולם התפתחויות משמעותיות בטכנולוגיות מתקדמות בשדות תעופה, במערכות קליטה ובתשתיות, וכי ההתפתחויות האלה בחלקן כלל לא הגיעו לישראל.