מנהרות הכרמל מחכות למכוניות הראשונות
9.7 ק"מ של נתיבי תחבורה, 4 שנות עבודה והשקעה של יותר ממיליארד ש'. העבודות תמו ובחיפה מחכים לפתיחה החגיגית בעוד שבועיים

נתיבי כניסה ויציאה מאחת המנהרות צילום: מקס ילינסון
מסלולי הנסיעה במנהרות מסתכמים ב9,700- מטרים, כשהחלוקה היא 6,400 מטרים של שני מסלולי הנסיעה בקטע המערבי, ועוד 3,300 מטרים של שני מסלולי הנסיעה במנהרה המזרחית. רחבת הכניסה מורכבת מ12- מסלולים: שישה לנכנסים למנהרות ושישה ליוצאים מהן.
בפרויקט מנהרות הכרמל נבנו תשעה גשרים, מתוכם שבעה במחלף הגדול ביותר בישראל, אשר כולל שלושה מפלסי גשרים מעל פני הקרקע. בזמן השיא ינועו במנהרות כאלף כלי רכב מדי שעה. כל מנהרה מורכבת, כאמור, משני מסלולי נסיעה לכיוון אחד בלבד, כשרוחב כל מנהרה הוא עשרה מטרים וגובהן כשישה.
אין כניסה לאופניים
עומק המנהרות נע בין 50 ל250- מטר, ורובן יעברו מתחת לשכונות מגורים. היקף הכרייה מהקרקע מסתכם בכ2.5- מיליון טון אדמה. הקרקע שנחפרה שימשה לייבוש הים בעת הקמת רציפי נמל חיפה החדשים.
המנהרות יהיו כביש אגרה השני בארץ, אחרי כביש 6 (חוצה ישראל,( כשמחיר כל קטע נסיעה יעמוד על 4.70 שקל. מוקד הבקרה של הפרויקט מפקח על כל מטר של כביש באמצעות עשרות מצלמות ומאות חיישנים, שמודדים כל העת את התנועה - כיוונה, מספר המכוניות בכל קטע, המהירות הממוצעת ומהירות של כל רכב. המוקד מאויש 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע. מערכת החיישנים מקפיצה התראות אוטומטיות באירועים כדוגמת רכב עומד במסלול הנסיעה.
להולכי
רגל ולרוכבי אופניים אין כניסה למנהרות הפרויקט, אם כי מעברים למקרי חירום עבור הולכי רגל נבנו במרחק של כ200- מטר זה מזה. מעברים לכלי רכב קיימים אחת ל450- מטר, והם ייפתחו רק במקרי חירום. עשרות תאי טלפון מוצבים לאורך הנתיבים, להפעלה במקרה חירום. עשרות מפוחים וחיישנים שולטים על משטר האוויר במנהרות.
על פי תחזיות מומחי התחבורה המנהרות יפחיתו כ15- אחוז מהעומסים בדרכים חלופיות, במיוחד בכניסות לחיפה. ההשקעה הפרטית בהקמת המנהרות על ידי הזכיין "כרמלטון" עומדת, כאמור, על כמיליארד ורבע שקל, והוא אף זה שיפעיל אותן בשלוש השנים הראשונות. הזכיין נמצא בבעלות שווה של החברות שיכון ובינוי ואשטרום