מנהרות הכרמל מחכות למכוניות הראשונות

9.7 ק"מ של נתיבי תחבורה, 4 שנות עבודה והשקעה של יותר ממיליארד ש'. העבודות תמו ובחיפה מחכים לפתיחה החגיגית בעוד שבועיים

יונתן הללי | 17/11/2010 8:28 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
אחרי יותר מארבע שנות עבודה, ובהשקעה של כמיליארד ורבע שקל, ייפתחו בעוד פחות משבועיים מנהרות הכרמל - המנהרות הארוכות ביותר בישראל והמשוכללות במזרח התיכון כולו. בחודש האחרון מצוי הפרויקט בשיאו של שלב ההרצה המעשית, ורבים מתושבי חיפה כבר חולמים לחצות במכוניותיהם את פרויקט הדגל של עירם.

נתיבי כניסה ויציאה מאחת המנהרות
נתיבי כניסה ויציאה מאחת המנהרות צילום: מקס ילינסון
שישה קילומטרים מפרידים בין נקודת הכניסה למנהרות הממוקמות ליד חוף הים ביציאה הדרומית מחיפה, ועד למוצא הצפוני שלהן במחלף הקריות (צומת הצ'ק פוסט‭.(‬

מסלולי הנסיעה במנהרות מסתכמים ב‭9,700-‬ מטרים, כשהחלוקה היא ‭6,400‬ מטרים של שני מסלולי הנסיעה בקטע המערבי, ועוד ‭3,300‬ מטרים של שני מסלולי הנסיעה במנהרה המזרחית. רחבת הכניסה מורכבת מ‭12-‬ מסלולים: שישה לנכנסים למנהרות ושישה ליוצאים מהן.

בפרויקט מנהרות הכרמל נבנו תשעה גשרים, מתוכם שבעה במחלף הגדול ביותר בישראל, אשר כולל שלושה מפלסי גשרים מעל פני הקרקע. בזמן השיא ינועו במנהרות כאלף כלי רכב מדי שעה. כל מנהרה מורכבת, כאמור, משני מסלולי נסיעה לכיוון אחד בלבד, כשרוחב כל מנהרה הוא עשרה מטרים וגובהן כשישה. 
אין כניסה לאופניים

עומק המנהרות נע בין 50 ל‭250-‬ מטר, ורובן יעברו מתחת לשכונות מגורים. היקף הכרייה מהקרקע מסתכם בכ‭2.5-‬ מיליון טון אדמה. הקרקע שנחפרה שימשה לייבוש הים בעת הקמת רציפי נמל חיפה החדשים.

המנהרות יהיו כביש אגרה השני בארץ, אחרי כביש 6 (חוצה ישראל‭,(‬ כשמחיר כל קטע נסיעה יעמוד על ‭4.70‬ שקל. מוקד הבקרה של הפרויקט מפקח על כל מטר של כביש באמצעות עשרות מצלמות ומאות חיישנים, שמודדים כל העת את התנועה - כיוונה, מספר המכוניות בכל קטע, המהירות הממוצעת ומהירות של כל רכב. המוקד מאויש 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע. מערכת החיישנים מקפיצה התראות אוטומטיות באירועים כדוגמת רכב עומד במסלול הנסיעה.

להולכי

רגל ולרוכבי אופניים אין כניסה למנהרות הפרויקט, אם כי מעברים למקרי חירום עבור הולכי רגל נבנו במרחק של כ‭200-‬ מטר זה מזה. מעברים לכלי רכב קיימים אחת ל‭450-‬ מטר, והם ייפתחו רק במקרי חירום. עשרות תאי טלפון מוצבים לאורך הנתיבים, להפעלה במקרה חירום. עשרות מפוחים וחיישנים שולטים על משטר האוויר במנהרות.

על פי תחזיות מומחי התחבורה המנהרות יפחיתו כ‭15-‬ אחוז מהעומסים בדרכים חלופיות, במיוחד בכניסות לחיפה. ההשקעה הפרטית בהקמת המנהרות על ידי הזכיין "כרמלטון" עומדת, כאמור, על כמיליארד ורבע שקל, והוא אף זה שיפעיל אותן בשלוש השנים הראשונות. הזכיין נמצא בבעלות שווה של החברות שיכון ובינוי ואשטרום

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_news/in_country/ -->